WANTED - Dead or Alive - Reward: $25,000
Personligen vet jag inget tristare än att få pengar som belöning efter ett äventyr (jag skulle föredra inget framför pengar, faktiskt). Personligen tycker jag att hela belöning-efter-äventyret-konceptet känns otroligt krystad och tillgjort. En belöning ska vara något som man råkas få eftersom det känns logiskt, inte för att det är ett kriterie för att det ska få kallas äventyr/uppdrag/kampanj/whatever. Att vartenda uppdrag sedan inte ska vara ett där man tydligt får instruktioner av en uppdragsgivare att göra något är också väldigt viktigt för att man inte ska ledsna. Baka in äventyren i varandra så att det ena leder till det andra. Ja, bäst är om man kan lämna hela definitionen av äventyr över huvudet taget, så att allt smälter ihop till en trovärdig kedja av händelser. (hmm... kom nog lite från ämnet tror jag)
Nåja. Som belöning tycker jag alltså att man ska få intressantare saker än pengar, som någon intressant pryl, en mäktig kontakt och eventuellt en 'tjänst' från denne, möjlighet att fortsätta på ett nytt, större äventyr, sitt liv (kanske man kan slippa fängelset) eller något annat som sedan kan komma till en mer specifik användning i spelet. Något som bygger vidare på kampanjen helt enkelt. Får man pengar så innebär det oftast att man bara suddar ut två-tre siffror på rollformuläret och skriver dit några nya.
Det är väl OK att ge spelarna pengar som belöning om de har det som mål. Kanske de måste samla ihop $25,000 innan veckans slut som ersättning till den colombianska knarkkungen El Barra för att man råkat ta fel på hans kurir istället någon annan typ man var ute efter för att han inte ska se till att få en dödad.