Nekromanti Intryck av 3:16, plus lite om adversarial GM:ing

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag, Wilmer, Markehed och Jokk tog oss idag tiden att spela 3:16. Wilmer, den ende som spelat det tidigare, var spelledare. Det var... stundtals kul. Wilmer är ju ingen dålig spelledare, och varvade strider och action med andra scener. När vi gick från spelbordet tyckte dock de flesta av oss (Jokk var inte tillgänglig för kommentar) att en hel del fattades. Det fanns definitivt inte särskilt mycket som grabbade tag i oss och fick oss att vilja fortsätta kampanjspela på det vis som det är tänkt. Ni som gillar att spela 3:16 (helst inte folk som enbart är teoretiskt intresserade av det, det är vi också), vad kan vi ha missat?

En annan grej jag hakade upp mig på var det här med Adversarial GM:ing, som vi diskuterade under en rökpaus. Jag kom fram till att en spelledarstil där spelet ständigt är en kamp mellan spelledaren och spelaren, även om spelet är designat för att det ska spelas så, är raka motsatsen till hur jag vill ha det som spelledare. Mitt perspektiv var följande: om det är spelledarens jobb att sätta käppar i hjulet för det spelarna gör, så innebär det att om jag som spelledare gör mitt jobb rätt så kommer "vinsten" att vara att jag, snarare än spelarnas egna initiativ, driver spelet. Mitt jobb blir att förklara varför spelarnas planer inte går som de vill, varför det de vill uppnå inte är nåbart just då, och så vidare. Det låter, tycker jag, skittråkigt. Är det jag som är inkompatibel, eller har jag missuppfattat?

Notera också att jag inte har något emot den typ av SL-som-motståndare-tänk det finns i spel där detta är begränsat till vissa situationer. Den D&D 4e-kampanj jag spelar med Ymir som spelledare just nu är ett bra exempel: striderna är en taktisk kraftmätning, medan storyn fungerar på ett vis som är mer uppmuntrande till spelarinitiativ och där Ymir definitivt inte strävar efter att skjuta oss i sank. Det jag tänker på är spel där motståndarrollen genomsyrar allt som sker.

Christoffer

It's all pig.
Kan du bara säga något om hur det här med att utmana och sätta käppar i hjulet för spelarnas planer är beskrivet i 3:16?

Mogger

Hipsteranka
Nu var det ett tag sedan vi spelade 3:16 men visst är det bara i just striderna som SL sätter allt emot soldaterna?

Så den "ständiga kamp" ni talar om känner jag inte alls igen. varken från faktiskt spel eller från boken. Tvärtom är ju 3:16 som vilket spel som helst mellan konflikterna.

Wilmer

Hero
Mest handlar det om att portionera ut encounter tokens så att spelarna bränner så mycket Styrkor och Svagheter som möjligt i jakt på flest kills eller så att de tar maximal skada (tar de mindre än 1 skada per strid har de tjänat på den!).

Svarte Faraonen

ром и смерть
Alltså, det jag upplevde var att allt utanför striderna som skedde på planeten var strikt underordnat målet att spöa ner antalet threat tokens till noll och få så många kills som möjligt på vägen. Kanske är det ett problem jag generellt upplever med spel där ett mål är väldigt klart uttryckt och de andra mer vaga -- det klart uttryckta målet får en överordnad roll gentemot de vaga. Självfallet kan detta åtgärdas med rätt spelledare, men... tja, system does matter och allt det där.

Mogger

Hipsteranka
Well, du undrade vad ni hade missat, och det är just det. Mellan striderna är 3:16 ett helt vanligt rollspel. Gör vad ni brukar göra när ni spelar Eon och inte slåss. Rollspela. Det är meningen.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Måns said:
Well, du undrade vad ni hade missat, och det är just det. Mellan striderna är 3:16 ett helt vanligt rollspel. Gör vad ni brukar göra när ni spelar Eon och inte slåss. Rollspela. Det är meningen.
Men hur stor relevans har rollspelandet för uppdragets utgång? I Eon brukar det vara vad som avgör saken, här känns det som om det mest är påklistrat utanpå.

Rickard

Urverk speldesign
Måns said:
Mest en reflektion, men folk har haft samma tankar om D&D4 - att det känns konstigt att hoppa mellan striderna och vanligt rollspelande.

/Han som på senaste tiden har börjat intressera sig för när rollspel skapar ett för starkt fokus så att allt annat i rollspelandet skuggas av det

Svarte Faraonen

ром и смерть
Han said:
Måns said:
Mest en reflektion, men folk har haft samma tankar om D&D4 - att det känns konstigt att hoppa mellan striderna och vanligt rollspelande.

/Han som på senaste tiden har börjat intressera sig för när rollspel skapar ett för starkt fokus så att allt annat i rollspelandet skuggas av det
Jag upplevde inte det lika mycket i D&D. Möjligen beror det på att striderna i D&D fortfarande ingår i ett simulationistiskt ramverk -- fienderna är där för att det är så det funkar i spelvärlden. I 3:16 är striderna en del av ett gamistiskt ramverk -- si och så många threat tokens ska plockas bort, och det går bara att göra på ett vis.

Mogger

Hipsteranka
Bobby Magikern said:
Men hur stor relevans har rollspelandet för uppdragets utgång? I Eon brukar det vara vad som avgör saken, här känns det som om det mest är påklistrat utanpå.
Jag vill minnas att spelet i vanlig ordning uppmuntrar konflikter och att spela på den story som vävs av deltagarna. Jag tror inte att det är påklistrat så mycket som att det snarare inte gör någon stor sak av det.

Däremot så spelar det ju ingen roll för uppdragets utgång, som du skriver, och det kan kanske upplevas som problematiskt. Vi hade inte det problemet, så jag kan inte säga varför. Istället slängde jag in elaka befäl och sånt och soldaterna blev så provocerade att de var tvungna att agera på det. Så vill man ha mer relevans så får man helt enkelt se till att det händer relevanta saker mellan striderna.

Sedan är det så klart så att alla spel inte passar alla. Det är inte så konstigt.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Måns said:
Däremot så spelar det ju ingen roll för uppdragets utgång, som du skriver, och det kan kanske upplevas som problematiskt. Vi hade inte det problemet, så jag kan inte säga varför. Istället slängde jag in elaka befäl och sånt och soldaterna blev så provocerade att de var tvungna att agera på det. Så vill man ha mer relevans så får man helt enkelt se till att det händer relevanta saker mellan striderna.
Då är det nog så det är. Lite samma sak som att jag inte gillar spel där man slår tärningarna först och beskriver senare -- jag vill ju att det som händer i min beskrivning ska betyda något!

Svarte Faraonen

ром и смерть
Förresten, bara för att jag inte ska vara helt negativ: finns det några intressanta indiespel som är förenliga med och uppmuntrar mina preferenser?

Mogger

Hipsteranka
Bobby Magikern said:
Förresten, bara för att jag inte ska vara helt negativ: finns det några intressanta indiespel som är förenliga med och uppmuntrar mina preferenser?
Både Burning Wheel och Solar System har den inställningen till fiktionen. Dina beskrivningar av dina handlingar spelar roll. Och Sorcerer. Och säkert en massa andra. :gremsmile:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Måns said:
Bobby Magikern said:
Både Burning Wheel och Solar System har den inställningen till fiktionen. Dina beskrivningar av dina handlingar spelar roll. Och Sorcerer. Och säkert en massa andra. :gremsmile:
Jo, jag läste Burning Wheel på nytt häromdan och slogs av att väldigt mycket av resolutionssystemet matchade sättet jag alltid spelat på. Solar System, däremot, var för abstrakt för min och min (ena) spelgrupps smak. Men BW är ju ungefär till lika delar indie och trad, vilket väl också är så jag vill ha det.

Sodivra

Champion
Re: Intryck av 3:16, plus lite om adversarial GM:i

Bobby Magikern said:
Jag är super-nyfiken på Apocalypse World just nu. Jag är inte helt säker på vad det är, men kanske är det precis vad du vill ha.
http://story-games.com/forums/comments.php?DiscussionID=12219&page=1#Comment_273935

Man kan ladda ner betadokument här:
http://www.lumpley.com/apocalypse/

Jag får skriva mer om det här när jag vet mer.

Christoffer

It's all pig.

Arvidos said:
Bobby Magikern said:
Jag är super-nyfiken på Apocalypse World just nu. Jag är inte helt säker på vad det är, men kanske är det precis vad du vill ha.
http://story-games.com/forums/comments.php?DiscussionID=12219&page=1#Comment_273935

Du är inte ensam! Och 15 dagar kvar tills förhandsbokning!

Wilmer

Hero

Story-games handlar typ bara om AW just nu. Verkar vara väldigt bra, ett paradigmskifte inom indie-spelen kanske? Stor vikt vid fiktionen och bra regler för spelledaren att följa (kärnan verkar vara: SL har som enda uppgift att få spelarna att känna att Apocalypce World är trovärdigt och att göra rollpersonernas liv inte tråkigt).

Simon

Swashbuckler

Arvidos said:
Bobby Magikern said:

AAAAAAAAAAHH va koolt det ser ut, utifrån spelarreferensbladen bara!!!

Nån som råkar ha speltestdocket?

Markehed

Warrior

Simon said:
Arvidos said:
Bobby Magikern said:

AAAAAAAAAAHH va koolt det ser ut, utifrån spelarreferensbladen bara!!!

Nån som råkar ha speltestdocket?
Om någon råkar ha det så hade jag varit intresserad av en kopia jag med. Vincent Baker brukar veta vad han pysslar med.

krank

Går ondskans ärenden

Arvidos said:

Det verkar FECKING AWESOME om jag utgår från en del av beskrivningarna, faktiskt. Om spelet faktiskt hjälper SL att uppnå det som påstås, så låter det som ett av de absolut ballaste spelen jag hört om. Indie utan allt det där jag stör mig på med indie, liksom.

(Eller ja, nästan. Jag gillar ju att förbereda grejer ordentligt. Men ibland skulle jag vilja ha nåt vi bara kunde spela, och som hjälpte mig med mitt problem med improvisation)