Voldstagg13 said:
Goddagens! Om det finns ett snarlikt inlägg någonstans här ber jag om ursäkt för dålig research, men...
planen är att nästa påsk sparka igång Cariolis med en spelgrupp upptinad från frysen. Senast vi spelade var det Drakar Exp. och Svavelvinter-lådan som gällde. Jag gillar intrycket av spelet, men har läst en del negativt på senare tid, så... vad är bra, vad funkar mindre bra och hur får vi ut det mesta av spelet? Jag kanske mest vill bli lite peppad, vi lär ha kul hursom.
Regler: Ställ redan från början in dig på att använda ditt favoritsystem och hacka det till Coriolis. Eller vänta på Fria Ligan om du tror dig gilla FATE och sättet man spelar rollspel på med ett sådant system. Men glöm de ursprungliga Coriolisreglerna - trust me.
Värld och äventyr: Bara grundboken räcker inte. Det finns numera supportmaterial för att spela enskilda äventyr, men materialet är inte väl samlat och kan vara svårt att få överblick över och få tag på (du behöver leta på webben, få tag på flera olika gamla nummer av tidningen Fenix, hos folk som "räddat" material från att försvinna etc).
Någon riktig kampanj finns dock ej.
Vad jag menar nu är vad jag skulle kunna kalla en speldefinierande kampanj. Med "definierande" menar jag att Warhammer Fantasy Role-Play hade inte varit alls lika populärt utan Enemy Within. Mutant från Järnringen är minst lika mycket kampanjen Undergångens Arvtagare som bara regelboken. Call of Cthulhu flera gånger om. Osv.
(I Coriolis fall är det alltså
Ikonernas Nåd vi ställer vårt hopp till, om det behöver sägas)
(Att fläska ut en kampanjvärld via ett färdigt och maffigt äventyr som tänkts ut samtidigt som spelet i övrigt är
precis vad jag vill lägga mina pengar på. Synd bara att få försöker och färre lyckas...)