Basenanji
Postd20modernist
Nej, men grejen är att min grabb (och väldigt många andra ute på internet av inudge's hemsida att döma) gjorde musik utifrån ett bildtänk. Jag tycker att det borde vara så att man betraktar de olika tonerna (plupparna) som ljud – inte delar av en bild.Genesis said:Asså, grejen är att om du tar ett gäng ljud och återupprepar dem rymiskt så får du musik. Jag behöver inte kunna någon musikteori för att lista ut det.
Jag fattar det som att du menar att "hur man än gör så blir det musik med inudge". Att man målar en bild betyder liksom inget – det är programvaran som gör att det funkar ändå.
Och det är det som är intressant – själva relationen mellan bild och musik. Jämför de här två "bilderna":
Ljud 1
och
Ljud 2
...och då tycker jag att själva bilden i sig också hänger ihop med musiken. Vad jag försöker säga är att musik-bild verkar hänger ihop ibland, trots att det bilden inte ger någon ljudmässig information.
Samtidigt så är det något mystiskt med det där. Jag menar din kuk (underbar!) låter väl inte som en kuk? Eller gör den det? Kan man skapa musik med bilder istället för med...toner? Eller varför inte?
Så...jämför de här två sista snuttarna. Titta på mönstren och lyssna på ljuden. Hänger mönster och musik ihop på något sätt?
ljud3
ljud4
---
Jag vet inte, jag kanske är helt ute i flumlandet, men i min värld så känns det mest naturligt att "tänka" i toner när man gör musik – inte i bilder, för bilderna har inget automatiskt förhållande till musiken. Samtidigt kan jag tycka att det finns något sorts samband.
/Basenanji, hm. Lite mystiskt är det väl?