Nekromanti Invänta Mål

dealerpriest

Veteran
Joined
15 Jun 2003
Messages
1
Jag har efter att läst reglerna om att invänta mål fått viss huvudbry.
Som jag uppfattat det innebär inväntningen svårighetsökning på den attack som utförs samtidigt som målet. Det skulle innebära att om jag vinner slaget mot stridsvana mot ett mål på normalt avstånd så blir svårigheten 4obt6 eftersom inväntningen ökar svårigheten. Detta tycker jag verkar galet.

Någon som vet vad som gäller? :gremconfused:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Texten är lite luddig, men efter en genomlösning och en applicering av sunt förnuft så är min tolkning att handlingen "Invänta mål" inte höjer svårighetsgraden på andra aktiva handlingar i samma runda.

/Naug
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Tjena Alla i denna tråd

Den lär ju inte höja svårigheten med tanke på att medans du väntar på målet så ligger du ju och siktar med vapnet i fråga...Och då sänker du ju samtidigt svårigheten med Ob1T6 per runda

H Desticado
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Nej, eftersom invänta mål innebär att man lurpassar på ett mål man inte ser så lär man inte få någon lättare SVG att träffa när målet väl uppenbarar sig.
 

Joker

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
79
Location
Malmö
Möjligen kan man resonera att det ges en nivå lättare för sikte och en nivå svårare för aktiv handling, vilket tar ut varandra.

Personligen anser jag att om man sitter och trycker och bara väntar på att något skall hända så har man en tendens att sumpa det när det väl sker. Rent psykologiskt har detta med medvetandet att göra. En sak som sker reflexmässigt, vilket motsvarar skottlossning i strid, behöver bara signalmässigt nå ryggmärgen innan det vänder. Man upplever att saker går av sig självt, ungefär som när man kör bil (en sträcka som man verkligen kan väl) och kommer fram utan att man minns hur. En sak som tar upp medvetandets fulla kapacitet, mitt i synfältet, måste in i hjärnan och dessutom behandlas medvetet innan aktion sker. Ofta leder detta till en viss tvekan inför handlingen, så att man klantar sig när det väl sker. Jag tycker personligen det känns rimligt med en svårighetsökning för aktiv handling, faktiskt..

// Joker

...smärta är bara vekhet som lämnar kroppen...
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Möjligen kan man resonera att det ges en nivå lättare för sikte och en nivå svårare för aktiv handling, vilket tar ut varandra.
Den aktiva handlingen heter "Sikta och skjuta", det finns alltså ingen aktiv handling som bara är "Sikta".

Och som det står i regelboken så kan man kombinera handlingen "Sikta och skjuta" med den frivilliga relgen "Måtta" (vilket innebär att man kan välja delområde man vill träffa) och svårighetsnivåerna tar ut varandra.

/Seinet Wintermute - Skall ut och jobba nu
 

Khamero_UBBT

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
6
Location
Maj
men trots allt, rent logiskt sätt borde det vara enklare att vänta på en snubbe och sedan helt lugnt, utan någon större stress, knäppa honom, än att rusa fram och i ett febrilt utbyte av bly och diverse dödshot, tömma ett magasin i magen på honom.

eftersom du är medveten om honom men han inte om dig så borde du ju få ett plus pga bara det. överraskningmomentet är lite större. om du täner dg själv att du vandrar längs en stadsgata, och nu händer en av två saker. aningen, medans du passerar en mörk gränd, stegar en snubbe ut med pistol dragen och ber dig att ge honom en donation. eller två, en snubbe vandrar ut ur en gränd en 50-100 meter framför dig med pistol, rusar mot dig och säger åt dig att han ska ha alla dina stålar. i vilket av valen har rånaren störst chans?

hoppas jag inte började flumma.
 

manowarrior

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
34
Location
Uppsala
personligen så skulle jag skuta honnom med min grovkalibriga pistol i de nedre delarna och sedan kräva en donation :gremwink:
 

Joker

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
79
Location
Malmö
Skuta honom?!?!? :gremgrin: Det låter om möjligt ännu mer smärtsamt...

//Joker

...smärta är bara vekhet som lämnar kroppen...
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
men trots allt, rent logiskt sätt borde det vara enklare att vänta på en snubbe och sedan helt lugnt, utan någon större stress, knäppa honom, än att rusa fram och i ett febrilt utbyte av bly och diverse dödshot, tömma ett magasin i magen på honom.

Yes & No. Du måste vara en riktigt vältränad skytt för att klara av att ligga och vänta på att en snubbe skall komma ut igenom en viss dörr för att sedan knäppa honom.

När du siktar med ett gevär har du tre sekunder på dig att sikta, tar du för lång tid på dig blir ögat överansträngt och du tappar fokus. Tänk dig då att du ligger och väntar på en kulle och ska knäppa drogbaronen som dödat din syster eller något annat klassiskt.
Du ligger i spänd förväntan på att den jäveln skall gå ut genom dörren för att gå till sin bil. Du kommer antingen att vara så trött eller spänd att allting går åt helvete när det väl gäller. Du kommer vara så jävla trött att reaktionen blir helt åt helvete och du t.ex. glömmer att höjdkompensera. Du är så jävla spänd att du antagligen knäpper första bästa person som går ut genom dörren, städerska som knarkbaron.

Rånaren skulle nog välja alternativ tre och följa efter honom
och lugnt köra pistolmynningen i korsryggen på personen och viska i örat; "Om du värderar din navel så går du in i gränden där framme lugnt och fint." Väl inne i gränden blottar han skjutjärnet och tar plånkan.
 
Top