Nekromanti [Invasion] Mellanspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad är Invasion? Kort version:

Militärspel där man spelar moderna soldater som ska försöka ta tillbaks en stad från fientliga utomjordiska styrkor. Fokus på taktik och roliga strider snarare än att i första hand spela ut karaktärsdrag. Battle: Los Angeles är rätt sorts känsla. Spelet är lokalt snarare än globalt, och överlag vill jag ha en ganska stark gritty krigsfilm-känsla".

Jag har funderat lite på invasion på sistone, framför allt det här med mellantiden. Vad man gör mellan uppdragen. Ett alternativ är ju att man helt sonika struntar i de bitarna; man spelar uppdrag/äventyr, varje uppdrag börjar med att man får karta och mål och sådant, och slutar med att man återkommer till basen (eller har dött) och däremellan kommer intet.

Ett annat alternativ är att spela ut livet på en militärbas. Träning, relationer, debriefings, en och annan kärleksaffär under brinnande krig, etc.

Ett tredje alternativ är att göra Invasion till X-com. Alltså, att spelarna mellan uppdragen inte styr sina rollpersoner, utan istället gör mer övergripande grejer. Typ bestämmer övergripande mål, planerar var man ska försöka bygga en ny bas, vilka delar av stan man ska börja med, om man ska prioritera att vinna mark eller att behålla den man har, om man ska försöka nå kraftverket eller prioritera flygfältet. Och givetvis vad man ska forska på, baserat på den loot i form av intel och utrustning soldaterna kommer tillbaks med.

Jag måste nog erkänna att jag är en smula förtjust i det tredje alternativet, men jag tänkte lyfta frågan. Vad skulle ni tycka var roligast att göra mellan uppdrag?

Krille

Super Moderator
krank said:
Vad är Invasion? Kort version:
Ett tredje alternativ är att göra Invasion till X-com. Alltså, att spelarna mellan uppdragen inte styr sina rollpersoner, utan istället gör mer övergripande grejer. Typ bestämmer övergripande mål, planerar var man ska försöka bygga en ny bas, vilka delar av stan man ska börja med, om man ska prioritera att vinna mark eller att behålla den man har, om man ska försöka nå kraftverket eller prioritera flygfältet. Och givetvis vad man ska forska på, baserat på den loot i form av intel och utrustning soldaterna kommer tillbaks med.
Kan du göra den här grejen så att det finns massor med saker man vill göra, men att det inte finns tid att göra allt, så gillar jag den här bäst!

Basenanji

Postd20modernist
Jag skulle nog gilla mest att behöva diskutera strategier i kombination emd olika resursutmaningar:

...som att överstelöjtnant Roberts beskriver hur en NY typ av varelser har tagit över Sears Towers och att man nu dels behöver lägga upp en strategi mot de nya (och ännu inte helt kartlagda) motståndarna samtidigt som spelarna får ta ställning till vilka resurser de ska använda sig av. Eldkastare? Granater? Helikopter? etc.

Givetvis kan man inte begära vad som helst utan att det får allvarliga konsekvenser för andra delar av striden, varpå man måste ta ställning till vad man tror kommer behövas och behövas mest av allt...

---

Att sedan återvända till basen och där behöva ta hand om olika sociala utmaningar vore som det där chokladgrejjset på den perfekta café latten en varm sommardag på italienska rivieran med utsikt över medelhavet samtidigt som en grymt söt brud morsar på en stannar upp och sänker solglajjorna.

Laowai

Hero
Basenanji said:
vore som det där chokladgrejjset på den perfekta café latten en varm sommardag på italienska rivieran med utsikt över medelhavet samtidigt som en grymt söt brud morsar på en stannar upp och sänker solglajjorna.
Det här gav mig en så otroligt stark mental bild. Väl beskrivet, väl beskrivet indeed.

krank

Krille said:
Kan du göra den här grejen så att det finns massor med saker man vill göra, men att det inte finns tid att göra allt, så gillar jag den här bäst!
Min tanke är att man inom varje område ska ha begränsade resurser. Man har fått loss en hoper husbyggare och material - vad ska man bygga? Forskarna ropar på mer utrymme, för de börjar få slut på utrymme för alienlik. Vi behöver större förråd, bättre murar, och dessutom vore det inte helt fel om vi kunde reparera den där bron heller. Vi har ett team på fem forskare, och tre saker att forska på. Sätter vi alla på olika projekt blir ingenting gjort. Vi behöver mer folk på alla positioner, mer resurser, mer vapen...

Det jag behöver fundera på är hur crunchigt det här behöver vara, och hur pass avancerad matematik man ska avkräva spelledaren. Ett teknologiträd är ju inte så svårt att producera, men att balansera ingenjörande och byggande och såna saker känns klurigare.

Tänker mig att man mellan uppdragen bara kan "sätta igång" saker. Och de tar tid. Klart det ska finnas tid+resursbrist, och klart det ska finnas val. Frågan är hur man förbereder dem så att SL inte blir överhopad...

Kanske finns det en tidslinje som SL har tillgång till, som visar vad utomjordingarna gör vid olika dagar? "Dag 45; trupprörelser i riktning mot vapendepån, avslutar bygget av tornet i sektor B3 om det inte avbrutits eller skjutits upp". Eller kanske mer inexakt. Plus guide till aliens-reaktioner på saker och ting.

krank

Basenanji said:
Jag skulle nog gilla mest att behöva diskutera strategier i kombination emd olika resursutmaningar:

...som att överstelöjtnant Roberts beskriver hur en NY typ av varelser har tagit över Sears Towers och att man nu dels behöver lägga upp en strategi mot de nya (och ännu inte helt kartlagda) motståndarna samtidigt som spelarna får ta ställning till vilka resurser de ska använda sig av. Eldkastare? Granater? Helikopter? etc.

Givetvis kan man inte begära vad som helst utan att det får allvarliga konsekvenser för andra delar av striden, varpå man måste ta ställning till vad man tror kommer behövas och behövas mest av allt...
Det vill säga, du vill ha rollpersonsspelande även mellan uppdragen? Jag gillar det du beskriver. Det viktigaste i min grundvision funkar ju ändå; man kan som soldat fortfarande ta med sig loot hem och så kan äggskallarna forska och ett par uppdrag senare komma med en dossier om vapnet man plockade, eller svaga platser på utomjordingarnas skal...

krank

Jag har funderat lite mer.

Eftersom jag tänker mig en hyfsat platt befälsstruktur för den här hastigt ihopkastade motståndsrörelsen så kan man ju faktiskt äta kaka och ha den kvar.

Jag tror att basbyggandet får vänta till någon expansion (det är roligt att planera, men kanske inte i första läget).

Istället tänker jag mig att man spelar sina rollpersoner, men att de har möjlighet att tycka saker om t.ex. vad man borde forska på härnäst. De rådfrågas, helt enkelt.

Sen kan man ju vända på "om ni tar hem en X så kan vi forska på Y" och göra det till "om ni vill att vi ska forska på Y så måste ni åka iväg och hämta en X åt oss". Då kan forskningsträdet generera uppdragsparametrar, vilket ju är gött mos.