Vad är Invasion? Kort version:
Jag har funderat lite på invasion på sistone, framför allt det här med mellantiden. Vad man gör mellan uppdragen. Ett alternativ är ju att man helt sonika struntar i de bitarna; man spelar uppdrag/äventyr, varje uppdrag börjar med att man får karta och mål och sådant, och slutar med att man återkommer till basen (eller har dött) och däremellan kommer intet.
Ett annat alternativ är att spela ut livet på en militärbas. Träning, relationer, debriefings, en och annan kärleksaffär under brinnande krig, etc.
Ett tredje alternativ är att göra Invasion till X-com. Alltså, att spelarna mellan uppdragen inte styr sina rollpersoner, utan istället gör mer övergripande grejer. Typ bestämmer övergripande mål, planerar var man ska försöka bygga en ny bas, vilka delar av stan man ska börja med, om man ska prioritera att vinna mark eller att behålla den man har, om man ska försöka nå kraftverket eller prioritera flygfältet. Och givetvis vad man ska forska på, baserat på den loot i form av intel och utrustning soldaterna kommer tillbaks med.
Jag måste nog erkänna att jag är en smula förtjust i det tredje alternativet, men jag tänkte lyfta frågan. Vad skulle ni tycka var roligast att göra mellan uppdrag?
Militärspel där man spelar moderna soldater som ska försöka ta tillbaks en stad från fientliga utomjordiska styrkor. Fokus på taktik och roliga strider snarare än att i första hand spela ut karaktärsdrag. Battle: Los Angeles är rätt sorts känsla. Spelet är lokalt snarare än globalt, och överlag vill jag ha en ganska stark gritty krigsfilm-känsla".
Jag har funderat lite på invasion på sistone, framför allt det här med mellantiden. Vad man gör mellan uppdragen. Ett alternativ är ju att man helt sonika struntar i de bitarna; man spelar uppdrag/äventyr, varje uppdrag börjar med att man får karta och mål och sådant, och slutar med att man återkommer till basen (eller har dött) och däremellan kommer intet.
Ett annat alternativ är att spela ut livet på en militärbas. Träning, relationer, debriefings, en och annan kärleksaffär under brinnande krig, etc.
Ett tredje alternativ är att göra Invasion till X-com. Alltså, att spelarna mellan uppdragen inte styr sina rollpersoner, utan istället gör mer övergripande grejer. Typ bestämmer övergripande mål, planerar var man ska försöka bygga en ny bas, vilka delar av stan man ska börja med, om man ska prioritera att vinna mark eller att behålla den man har, om man ska försöka nå kraftverket eller prioritera flygfältet. Och givetvis vad man ska forska på, baserat på den loot i form av intel och utrustning soldaterna kommer tillbaks med.
Jag måste nog erkänna att jag är en smula förtjust i det tredje alternativet, men jag tänkte lyfta frågan. Vad skulle ni tycka var roligast att göra mellan uppdrag?