Nekromanti [Invasion] STHLM?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Skulle det gå att rollspela svensk militär som försöker ta tillbaks ett av utomjordingar invaderat och övertaget Stockholm?

Eller skulle det bli Repmånad över alltsammans?

Krille

Super Moderator
krank said:
Skulle det gå att rollspela svensk militär som försöker ta tillbaks ett av utomjordingar invaderat och övertaget Stockholm?

Eller skulle det bli Repmånad över alltsammans?
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att försöka. Jag har dock tillräckligt mycket minnen från ubåtsjakter i Hårsfjärden och allmän rysskräck, så för mig kan det funka. Och lite repmånad hör till, i lagoma doser.

Jag skulle kunna tänka mig en massa kul subplotter att stoppa in: utlandstjänstveteraner ihop med gröngölingar; nån gammal avdankad överbliven general som till en början är övertygad om att det är ryssen; folk i stadsförvaltningen som sliter och drar i resurser; hemvärnsmän kontra resten av försvaret med tillhörande revirslitningar; oppositionen som beskyller den ohållbara situationen på den sittande regeringen, som i sin tur skyller på den andra sidan när de var i regering tidigare; hot från främmande makt att helt enkelt atombomba Stockholm om man inte stoppar fienden från att få fotfäste på land, etc.

G

Guest

Guest
Absolut! Och för prima inspiration och proof of concept bör du läsa böckerna i serien Operation Garbo samt Midvintermörker. Operation Garbo kom ut sent 80-tal och den sist nämda kom ut förra eller förrförra året.

Den senare är något mer dyster sett till de svenska krigsframgångarna.

Krille

Super Moderator
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/x_1o4apmI-0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/x_1o4apmI-0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

It has been done!

krank

En fördel med det här är att det ju lär bli rätt lätt att fixa bilder. Ta en sväng till S-holm, knäppa lite foton, photoshoppa in lite rök och skit, och nåt filter eller två.

Och bilder på folk; lite kontakter har man väl med folk som kan klä ut sig trovärdigt till svenska militärer. Och så. Och bilder på svensk militär utrustning lär ju inte vara hur svårt som helst att få tag på.

Börjar känna mig rätt pepp på det här, faktiskt.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
krank said:
Skulle det gå att rollspela svensk militär som försöker ta tillbaks ett av utomjordingar invaderat och övertaget Stockholm? Eller skulle det bli Repmånad över alltsammans?
Vad är det för stämning du vill ha? Jordnära, gritty realism? Black Hawk Down, inte Rambo III (eller Battleship)?

Garbo-böckerna som Stövelkatten nämner visar att det ändå går att göra någorlunda trovärdigt och utan att det blir jättetöntigt. En anledning tror jag är att alla personer i boken är fiktiva. Jag tror att det kan göra en ganska stor skillnad på stämningen i spelet att följa "Harry Winter" där. Flera av de sakerna som Krille tar upp tror jag lätt kan bli löjliga om man inte gör så. Håkan Juholt angriper Carl Bildt, och Bildt svarar på Twitter och plötsligt så är ganska mycket av stämningen borta. Om du tror att jag har rätt - hitta på en fiktiv stats- och militärledning.

krank

Skarpskytten said:
Vad är det för stämning du vill ha? Jordnära, gritty realism? Black Hawk Down, inte Rambo III (eller Battleship)?
Battle: Los Angeles är ju min primära källa, men Black Hawk Down och den sortens krigsfilmerm är ju grunden egentligen.

Skarpskytten said:
Om du tror att jag har rätt - hitta på en fiktiv stats- och militärledning.
Jag tror att du har asrätt. Sen tror jag att fler ställen i Schweden slagits ut i samband med anfallet; S-holm är ju en liten skvätt på kartan bara, jämfört med en del storstäder därute. Jag tänker mig någonstans att utomjordingarna rätt snabbt bombar slår ut kommunikationer, stora delar av elnätet, och de allra flesta politiker och liknande. Min tanke är egentligen att centrera helt och hållet kring en ad-hocgrupp, en organisation ihopsatt av de so överlever första anfallet, så att säga. Ganska korta orderkedjor, inget direkt politikerinflytande.

Jag vill helt enkelt ha 100% fokus på staden Invasion utspelar sig i, och styrkorna som kämpar för att återta den.