Kort bakgrund: I Invasion har utomjordiska styrkor tagit över Stockholm (eller valfri annan storstad). Spelarna är soldater, som utför taktiska uppdrag i försök att ta tillbaks staden. Resten av Sverige är i stort sett i ruiner, kommunikationer och kaos är norm.
Jag vill att spelledaren i Invasion ska få hjälp av spelet med att skapa situationer (strider) som faktiskt är intressanta att spela. Inget ping-pong alltså, utan mer taktiskt tänkande. Det här har jag grunnat på ett tag, och säkert skapat minst en tråd tidigare om. Igår gjorde jag ett försök att samla tankarna:
- Assymmetrisk terräng. Det tråkigaste som finns är om terrängen är uniform och lika för alla. Bäst är att man har olika förutsättningar (höjd, skydd etc)
- Assymmetriska mål. De inblandade parterna är inte ute efter samma saker. Kanske utesluter deras mål inte ens varandra, men bäst är såklart om de gör det. Grupp A vill skydda civila, grupp B vill döda grupp A. Till exempel.
- Assymmetrisk information. Man vet olika mycket om varandra, vad gäller positioner, mål och beväpning.
- Assymmetrisk kapacitet. Man har olika vapen, olika utrustning, olika förmågor, olika nackdelar och fördelar.
- Dynamisk terräng. Saker som kan skjutas sönder, falla ihop, eller på annat sätt påverkas.
Tanken är alltså typ:
1. Bestäm vilka sidor som är inblandade. Soldater, utomjordingar, kanske en tredje grupp?
2. Bestäm vilka mål respektive sidor har.
3. Bestäm hur de grupper som inte är soldater ser ut; vilka "roller" har utomjordingarna? VIlka utomjordingar är det som är med?
4. Bestäm en övergripande plats, t.ex. "Gallerian" eller "ett hyreshus i sundbyberg".
5. Applicera den ovanstående listan för att göra situationen mer intressant; samtyliga måste inte användas, men några stycken är bra.
Målen kan sedan i sin tur delvis genereras från en tidslinje (för utomjordingarna) eller från de övergripande målen soldaternas ledning har.
Är det här begripligt? Användbart? Alldeles för pilligt? Ytligt? Saknas något?
Jag vill att spelledaren i Invasion ska få hjälp av spelet med att skapa situationer (strider) som faktiskt är intressanta att spela. Inget ping-pong alltså, utan mer taktiskt tänkande. Det här har jag grunnat på ett tag, och säkert skapat minst en tråd tidigare om. Igår gjorde jag ett försök att samla tankarna:
- Assymmetrisk terräng. Det tråkigaste som finns är om terrängen är uniform och lika för alla. Bäst är att man har olika förutsättningar (höjd, skydd etc)
- Assymmetriska mål. De inblandade parterna är inte ute efter samma saker. Kanske utesluter deras mål inte ens varandra, men bäst är såklart om de gör det. Grupp A vill skydda civila, grupp B vill döda grupp A. Till exempel.
- Assymmetrisk information. Man vet olika mycket om varandra, vad gäller positioner, mål och beväpning.
- Assymmetrisk kapacitet. Man har olika vapen, olika utrustning, olika förmågor, olika nackdelar och fördelar.
- Dynamisk terräng. Saker som kan skjutas sönder, falla ihop, eller på annat sätt påverkas.
Tanken är alltså typ:
1. Bestäm vilka sidor som är inblandade. Soldater, utomjordingar, kanske en tredje grupp?
2. Bestäm vilka mål respektive sidor har.
3. Bestäm hur de grupper som inte är soldater ser ut; vilka "roller" har utomjordingarna? VIlka utomjordingar är det som är med?
4. Bestäm en övergripande plats, t.ex. "Gallerian" eller "ett hyreshus i sundbyberg".
5. Applicera den ovanstående listan för att göra situationen mer intressant; samtyliga måste inte användas, men några stycken är bra.
Målen kan sedan i sin tur delvis genereras från en tidslinje (för utomjordingarna) eller från de övergripande målen soldaternas ledning har.
Är det här begripligt? Användbart? Alldeles för pilligt? Ytligt? Saknas något?