Nekromanti Inventering av ditt awesome...

krank

Går ondskans ärenden
DeBracy said:
Personligen har jag aldrig definierat awesome som något annat än din »nya« definition.
För mig var associationen direkt till "jättehäftighet"; för mig ligger det närmare vardagsbetydelsen, så att säga. Den intuitiva betydelsen har inte varit lika flexibel som den betydelse indietyper använt, vilket orsakat en och annan förbistring.

Det är väl egentligen samma grundproblem som när en del pratar om att rollspel ska vara "roligt", samtidigt som en del andra vill att rollspel ska vara ångestframkallande; "jamen då tycker du ju alltså att ångest är roligt"... "Nä, jag tycker ångest är jobbigt. Men det är givande" - "Jamen då är det ju roligt, om det är givande" etc.

Egentligen tycker jag både "roligt" och "awsome" är helt värdelösa ord. Man borde hitta på ett nytt.

Nässe

Myrmidon
Som spelledare: Tryck, tryck, tryyyyyck, tryck- explosion!

jag tycker om att pressa mina spelares rollpserons, och då så kalrt mina spelare- för att se vad som händer. När det inte händer något och jag tryckt på fel ställe eller på fel sätt så är det trist. När jag trycker och något händer så är det nästan alltid awesome när de reagerar som fasiken.

I vår nuvarande Monster Herats kampanj (Typ BuffY) är Johan en häxa som går på det enda gymnasiet i den påhittade staden Karlsborg på Blekingekusten. Han är en ensamvarg med rika föräldrar som dock inte har ett uns tid för sina barn. Johan måste därför ta hand om det mesta i det perfekta hemmet, bland annat se efter den tolvåriga systern.

Johan är lugn, rationell, sansad, välkammad och han har inga vänner, vilket han önskar. han försöker köpa dem med koola och dyra grejer men det funkar inget vidare.

Johan följer sin syster till skolan och vet att hon smet in mitt i natten utan att berätta för föräldrarna. Nu har hon dessutom slampigare kläder än vanligt och ett stort sugmärke på halsen. Hon vägrar berätta vad som hänt men refererar till den coola sextonåriga killen Krille som ska "spöa Johan om han inte slutar fråga"

I matsalen på skolan senare under passet ser Johan hur coola Krille står snackar med några killkompisar. Krille gör Juckrörelser med underkroppen och pekar bort mot Johan och alla skrattar. Krille går sen förbi Johan bort mot matkön och viskar, "hälsa din syster".

Jag vänder mig mot Johans spelare Peter och frågar- "Vad gör du?"

Johan följer efter Krille och höjer sin metall-matbricka och slår den i nacken på Krille.

Peter slår grymt på tärningsslaget för "Lash out at someone"- dessutom väljer han "inflict terrible harm". Awesome!!

Krille faller ihop, nästan död med blodet sprutande. Stor uppståendelse. Johan flyr i panik, och kraschar rakt in i Krilles storebror, nynazisten och fightern Patte.

Sjukt kul, att se hur Johan skulle reagera, om han ens skulle reagera. Och sjukt kul att fortsätta ner längst med tråden, vad händer sen, liksom...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
DeBracy said:
krank said:
Men jag har omdefinierat awesome som: <div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">*awesome är här "vad det nu är som är det coolaste/roligaste/mest givande".
Och då kan awesome till exempel vara just den där perfekt avvägda kryddmixen.
Awesome är för mig inte "ashäftigt", utan det som ger mig mest... Ja, det som ger mig mest helt enkelt. Anledningen till att jag spelar rollspel. Det jag känt när allt funkat som allra bäst, när jag varit som nöjdast med ett spelmöte.
Personligen har jag aldrig definierat awesome som något annat än din »nya« definition. </div></div>

Håller med.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Egentligen tycker jag både "roligt" och "awsome" är helt värdelösa ord. Man borde hitta på ett nytt.
Jag föreslår "zoombar". Eller kanske något på tyska?

solvebring

Superhero
wilper said:
DeBracy said:
krank said:
Men jag har omdefinierat awesome som:
*awesome är här "vad det nu är som är det coolaste/roligaste/mest givande".
Och då kan awesome till exempel vara just den där perfekt avvägda kryddmixen.
Awesome är för mig inte "ashäftigt", utan det som ger mig mest... Ja, det som ger mig mest helt enkelt. Anledningen till att jag spelar rollspel. Det jag känt när allt funkat som allra bäst, när jag varit som nöjdast med ett spelmöte.
Personligen har jag aldrig definierat awesome som något annat än din »nya« definition.
Håller med.
Tja, säg någon som inte håller med om det? =)

solvebring

Superhero
DeBracy said:
krank said:
Jag föreslår "zoombar". Eller kanske något på tyska?
Jag föreslår ordet "givande" för det är det som det handlar om. Att få ut - givas - så mycket som möjligt i sin upplevelse.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
solvebring said:
wilper said:
Hoppas quoteningarna blev rätt...
Jag har alltid betraktat "Awesome" som nånting mycket mer hejdlöst utflippat medryckande än det där...!? :gremwhistle:

//EvilSpook

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Inventering av ditt awesome... [OT]

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
Tja, säg någon som inte håller med om det? =) </div></div>

Nu när jag tänker efter - inte jag.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body"> *awesome är här "vad det nu är som är det coolaste/roligaste/mest givande". </div></div>

Klippet ovan stämmer dåligt med min definition, men jag skall nog hålla definitionsdiskutionen i en annan tråd. Annars kommer det här att spåra ur.

solvebring

Superhero

wilper said:
Nu när jag tänker efter - inte jag.

*awesome är här "vad det nu är som är det coolaste/roligaste/mest givande".
Klippet ovan stämmer dåligt med min definition, men jag skall nog hålla definitionsdiskutionen i en annan tråd. Annars kommer det här att spåra ur.
wilper is always wilper. =)

Nässe

Myrmidon

wilper said:
Kan man inte göra det ändå, klippa ur den här delen av diskussionen och flytta, känns som en jäkla besvikelse att se nya inlägg och förvänta sig exempel på och diskussioner om coola spelögonblick och istället få någon slags konstig oefterfrågad orddiskussion..

/ Nils

ripperdoc

Myrmidon
Bra grej! Jag är helt med på att rollspel handlar om att uppnå ett visst antal awesome-stunder, snarare än att "allt kan vara bra". Visst kan man trigga på nya saker, men jag är med i hobbyn av ett par ganska konkreta anledningar.

I vilket fall, här är någon/några awesomes:

Som SL: Den Stora Cirkeln
Jag älskar enorma metaplotter där allting på något sätt sluter sig i en stor cirkel, där slutet har med början att göra, där karaktärerna gör en känslomässig resa till helvetet och tillbaka, etc. Det som ger riktig boost är dock när saker faller på plats av sig själva - jag är inte smart nog för att kunna tänka ut massiva plotter som bara klickar, men jag har spelare som fattar grejen och kanske lite tur när slumpsaker spelar mig i händerna. Så awesomeness är hög när saker faller på plats i den stora cirkeln, men allra högst när slumpen och spelarna medvetet eller omedvetet lägger de sista pusselbitarna.

Exempel: I vår massiva mongol/Raunakampanj fanns ett Drakhorn-Som-Inte-Ska-Blåsas i - mitt enda syfte med den var att bli ett utbyte med en mäktig drake. Men givetvis blåser spelarna i hornet, trots massiva hintar om att det vore osunt. Jag "tvingas" sätta in deus ex machina som helt avbryter plotten och raderar karaktärernas minnen. Men när vi återupptar kampanjen, 7 år senare i speltid, blir allt mycket bättre och plotten faller på plats på ett helt oväntat sätt.

Som SL: Ordkamp
En liten grej som dyker upp i bland är när dialog växer till ordkamp. De flesta dialoger blir just dialoger - inget unikt i sig - men ibland blir en underbar tennismatch av argument, motargument, förolämpningar, vändningar, etc. Man uppslukas av diskussionen och blir ett med den SLP man har.

Exempel: Riddaren Tiamel (spelare) och greve Canin (SLP) gick många duster i ordvrängeri, där det hela tiden handlade om att djupt förolämpa den andre utan att någonsin bryta mot ridderligheten och den ytliga hövligheten.

Som spelare: Att bli rädd
Enkelt, simpelt, men väldigt svårt att få fram. Handlar inte så mycket om storyn i sig utan om miljön, om vilken stress man känner, tempo och spelledarens inlevelse.

Exempel: Ett tämligen standardmässigt scifi-scenario på konvent där man besöker en främmande planet och mystiska dödsfall börjar ske. Men istället för enstaka "buuh!"-scener är det ett ständigt stegrande tempo, som när det når klimax får den okände medspelaren att börja ropa "jag kommer dö, jag kommer dö, jag kommer dö". Någon minut senare rycker någon i dörren till klassrummet och rädslan kommer på posten.

krank

Går ondskans ärenden
Coolt! Jag kan nog skriva under på mycket där, framför allt ordkampen. Ska tänka mer på det, se om jag kan komma med nåt eget exempel.