Nekromanti Inzombiac

Mogger

Hipsteranka
Jag har pumpats full med zombiefilmer under den senaste tiden. Jag har inte aktivt sökt mig till dem och faktum var att jag inte ens trodde att jag gillade zombiefilmer. 28 dagar senare blev vändpunkten och när jag häromdagen såg I am legend så insåg jag att jag någon gång måste spela zombierollspel. Nu har jag inget zombiespel, och jag vet inte ens om det finns, men så slog det mig att Dont rest your head (där man spelar sömnlösa i en slags Alice-under-på-syra-setting) faktiskt bygger på samma tema. Du är rädd, utmattad och håller på att förlora förståndet.

För er som undrar handlar det om ett virus som man bara kan motstå genom att hålla sig vaken. Somnar du så blir du en zombie. Vaccinet håller dig alltså vaken men ger dig även en Madness Talent. Men det är egentligen ovidkommande.

Vad jag undrar är, ni som har spelat spelet, tror ni att DRYH funkar som zombielir? Eller finns det något annat?

Krille

Super Moderator
Allt Fläsk Måst' Ätas

Nu har jag inget zombiespel, och jag vet inte ens om det finns
Jo, det finns: "All Flesh Must Be Eaten" från Eden Studios är väl att betrakta som den okrönta kungen i denna mycket smala genre. Det är till och med riktigt trevligt. I princip är det en Unisystem plus en verktygslåda för att bygga zombies, plus tretton zombiekampanjförslag med färdiggjorda zombies, plus - förstås - ett skitlass spelar- och spelartips.

Jag hade fullkomligt skitskoj när jag körde ett survival horror-äventyr i Skövde (kallat "Skövde Matfestival"). Spelarna gjorde sig själva som rollpersoner, och sedan fick de förstås försöka överleva zombiesarna i Skövde. Ostigt, läbbigt och fasansfullt roligt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Krille pratar om AFBME, som iofs är ett zombielir. Men när jag tänker efter så för det du vill göra så passar nog DRYH bättre. Tuta och kör och skriv en rapport i skrytforumet när du är klar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Allt Fläsk Måst' Ätas

All Flesh har också ett gäng supplement för att föra in zombies i en mängd genrer -- kung fu, western, fantasy, science fiction, wrestling (!) och så vidare. Samtliga är väl utförda, och ger flera olika genrekoncept -- westernboken beskriver till exempel såväl klassisk John Wayne-western som spaghettiwestern och barntillåtna sjungande cowboys, och wrestlingboken beskriver amerikansk, mexikansk och japansk wrestling.

Flurtis

Hero

För att vidarutveckla. Systemet i AFMBE är värkligen kasst. Onödigt krångligt och tråkigt. Däremot så är materialet jäkligt bra. Massor av trevliga Sourceboook på zombiegenre i alternativa miljöer som western och Pulp etc. Dessa är väldigt trevliga och det finns massor av trevlig inspiration att hämta. Core boken innehåller även en hel del matnyttigt i form av inspiration.

Inspiration: 5 och system 1.

Tyvär är Coreboken OOP, men man kan väl få tag på den begagnat.

//Flurtis, som letar efter ett bättre ord än innehåll.

Mogger

Hipsteranka
"Orkar du fortsätta kämpa?"

Det är det jag är ute efter. Både i 28 dagar senare, I am legend och inte minst Dawn of the Dead.

Well, vi får väl se om det blir något av det, men efter att ha läst lite om AFMBE så håller jag med dig. Jag tror att DRYH funkar bättre.

Mogger

Hipsteranka
Pulp

AFMBE verkar vara ett skönt spel. Jag uppfattar det lite som Supergänget. Lite lagom naivt med glimten i ögat och hejdlöst kul.

Men jag vill inte ha kul. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Rätt men fel

AFMBE verkar vara ett skönt spel. Jag uppfattar det lite som Supergänget. Lite lagom naivt med glimten i ögat och hejdlöst kul.
Det är faktiskt en ganska bra beskrivning. Och reglerna är inte så kassa som flurtis vill göra gällande - det är ett färdighetsbaserat rollspel med för- och nackdelar och livspoäng och 1T10+värden+modifikationer över målvärdet 9.

Men är det fel för din vision så är det fel.

JonasM

Veteran
Kanske inte exakt vad du är ute efter men "Zombeja! Ovella!" verkar grymt. Om man kan finska alltså ...

Här finns i alla fall en kort genomgång av grunderna.

Och här finns en tråd som ger fler förslag, plus länkar till några olika, halvfärdiga regler.

Arfert

Facit

Medhåll, det är ett riktigt trevligt spel med massor med bra extramaterial... dessutom funkar det både för kul enkvällslir som för seriösa längre kampanjer.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Pulp

Well, AFMBE är ett helkönt spel faktsitk. Det är lagom avslappnat & kul att lira. Snabbt at lära sig är det åxå, så ett tipps är at köpa det.

/ Johan K, som tänkte tippsa om nämda spel.

Mogger

Hipsteranka
Cool!

Ska genast (eller iaf senare ikväll) kolla igenom länkarna. Dessvärre (?) kommer vi att köra med systemet från TSOY vilket innebär att fluffet ser lite annorlunda ut. Jag ska försöka sno lite från DRYH och slänga in, bla funderar jag på att vända på Poolerna och kalla Vigor, Instinct och Reson för Utmattning, Panik och Vansinne. Men jag är inte klar med zombiekonverteringen än. Återkommer.