Nekromanti iPad, mina tankar efter ett par dagar

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Efter några dagars användande av min iPad (2, 64gb, WiFi) tänkte jag försöka sammanfatta mina tankar:

Nackdelar:

- inget vettigt system för filhantering
- kan inte stänga av knappljudet
- många vanliga filformat stöds inte, t.ex .avi
- man tvingas att använda iTunes, och iTunes är inte ett särskilt vettigt program
- apple kontrollerar utbudet av appar
- lite svag, rent prestandamässigt (t.ex så uppstår laddningstid mellan varje sida när man bläddrar i en .pdf)
- man kan inte flytta markören till mitt i ett ord
- iOS stödjer inte flash

Fördelar:

- skärmen är fantastisk
- appstore är ruggigt smidigt, och utbudet av appar är stort
- perfekt avvägd storlek för ändamålet
- överraskande lång batteritid

Generellt:

iPad är en ruggigt sexig maskin, men den kan inte ersätta en dator, eftersom Apple (i onödan) begränsar användaren. Apparaten skulle kunna klara av mycket mer än den gör idag, men jag tycker att Apple har valt att försöka göra den så användarvänlig att den istället förlorar stor del av sin potential. Den största bristen är att det inte finns ett vettigt system för hantering av filer. En del av problemen löser man med dropbox, och filhanteringsappar som t.ex. Files+, men det finns fortfarande bekymmer kvar.
Jag vet att iPad inte är till för att ersätta en PC/MAC, men många av begränsningarna känns onödiga. Med tanke på hur dyr maskinen är så tycker jag att man som kund borde kunna förvänta sig mer. iPad borde vara mer än bara en stor iPhone som man inte kan ringa från.
iPad är praktiskt leksak, vars pris är satt något i överkant. Jag kommer definitivt ha glädje av den, men jag tror att Apple ganska snart behöver kika på förbättringar av operativsystemet, innan andra tillverkare börjar komma ut med sina surfplattor och konkurrera på riktigt.

Vad tycker ni andra?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Inte? Jag brukar peka på skärmen och hålla nere fingret, så får jag ett "förstoringsglas" jag kan dra runt med stor precision. Fast det är på iPod Touch, och mest i de anteckningsappar jag använder.

Jag har svårt att uttala mig om iPad egentligen, men jag upplever ungefär samma grejer med iOS. Det här med "vettig filhantering" hävdar ju apple-typerna att man inte behöver, att det är något bra att användaren "slipper" se den biten. Om jag förstått saken rätt. Själv stör jag mig mest på att man får hoppas på att programmen man vill använda har rätt krokar till varandra för att man ska kunna flytta en fil från ett program till ett annat, och att det inte sällan leder till att det skapas en kopia (=tar dubbelt utrymme).

Vad gäller AVI så vet jag att en VLC-version var på väg, men stoppades eftersom Apple tvingar på en DRM och en licens som inte är kompatibel med den öppna licens VLC är släppt med. Apple själva skiter ju egentligen i allt som inte är Quicktime, typ...

Själv slipper jag ju iTunes typ helt nu, i och med att Ubuntu äntligen har riktigt bra stöd för musikhantering och även dokumentöverföring till appar. Backup ligger bara bakom hörnet, och iom IOS5 ska väl uppdateringar av OS:et kunna ske trådlöst, vad jag förstått...

Vitulv

krank said:
Vitulv said:
Inte? Jag brukar peka på skärmen och hålla nere fingret, så får jag ett "förstoringsglas" jag kan dra runt med stor precision. Fast det är på iPod Touch, och mest i de anteckningsappar jag använder.
I mitt fall kan det absolut vara skit bakom spakarna som är problemet, det vore inte första gången, men när jag ska markera så flyttas antingen markören framför eller bakom ordet, alternativt så använder jag förstoringsglaset och då markeras hela ordet.

Återigen: det kan definitivt röra sig om ett fall av SBS.

rjonas

Hero
Har funderat på om jag ska köpa mig en sådan. För mig är det inte värt drygt 4000 att få en större skärm till min Iphone. Iphone använder jag 9 gånger av 10 numera. Den tionde gången måste jag öppna en laptop. Men jag är jäkligt sugen.

Jag tror inte att det stämmer att man inte kan släppa markören mitt i ett ord. Det gör jag med telefonen så det borde gå även i Ipad.

Ninjad av Krank:
Man håller fingret mot redigeringsrutan ända tills det dyker upp ett förstoringsglas och omger texten vid markören. Fortsätt håll fingret mot rutan och flytta det försiktigt i sidled. När du släpper kan du även välja att markera eller klistra in.

Vitulv

rjonas said:
Har funderat på om jag ska köpa mig en sådan. För mig är det inte värt drygt 4000 att få en större skärm till min Iphone. Iphone använder jag 9 gånger av 10 numera. Den tionde gången måste jag öppna en laptop. Men jag är jäkligt sugen.

Jag tror inte att det stämmer att man inte kan släppa markören mitt i ett ord. Det gör jag med telefonen så det borde gå även i Ipad.

Ninjad av Krank:
Man håller fingret mot redigeringsrutan ända tills det dyker upp ett förstoringsglas och omger texten vid markören. Fortsätt håll fingret mot rutan och flytta det försiktigt i sidled. När du släpper kan du även välja att markera eller klistra in.

Helt rätt, nu fick jag markeringarna att funka. Tack för hjälpen. SBS, som sagt.

krank

Vitulv said:
I mitt fall kan det absolut vara skit bakom spakarna som är problemet, det vore inte första gången, men när jag ska markera så flyttas antingen markören framför eller bakom ordet, alternativt så använder jag förstoringsglaset och då markeras hela ordet.
Vilket program använder du? Bifogar foto på hur det ser ut när jag håller nere och får fram förstoringsglaset och sedan drar runt med det (medan jag fortsätter hålla nere fingret alltså).

EDIT: Ja, just det. Kul att du fick det att funka =)

Förresten ska jag säga att jag på intet sätt är ovän med min iPod Touch. Jag använder den tillräckligt mycket för att få slut på batterier varje dag, ibland måste den laddas i mitten av dagen. Jag läser väldigt, väldigt mycket på den via Stanza, alltså E-böcker i vettigt ePub-format. Jag har nästan helt slutat läsa vanliga fysiska böcker. Jag använder den också varje gång vi ska spela D&D, "DM Tools" är en alldeles lysande liten pryl för att hantera initiativ, HP och annat under spel. Plus att man kan förbereda encounters innan man börjar spela; jag har hela Reavers of Harkenwold del 1 inlagd och redo att återanvändas...

//Krank, bara för att balansera eventuellt Mac-"hat" folk kan ha läst in i tidigare kommentarer

Attachments

krank

Vitulv said:
SBS, som sagt.
Nejdå. Bara ett bevis på att Apples grejer inte heller är helt och hållet intuitiva alla gånger... =)

Arfert

Facit
Markörsgrejen löses lite olika i apparna. I t.ex. det jag använder mest så kan man stega fram och bakåt genom att klicka i marginalen. Smidigt.

Nej, padden gör inte allt som min vanliga mac gör. Men alltefter jag hittar nya, bra, appar (och lär mig paddens hemligheter) så använder jag den allt mer på bekostnad av den vanliga datorn. Padden är ofta smidigare. Och instant on.

Nej, en iphone är inget substitut. Många av de bästa apparna är ipad only. Kan inte tänka mig att göra saker som att skriva en bok eller illustrera på en iphone. Däremot går det utmärkt på en ipad.

Arfert

Facit
Jo, en sak till.. iOS v.5 som släpps om några månader är "datorfri", du behöver varken itunes eller dator huvudtaget. Om jag förstått rätt.

Arfert

Facit
Vad är det du gör den tionde gången? Själv ligger jag på 50-1 numera. Om det inte är "på jobbet".

Vitulv

Arfert said:
Jo, en sak till.. iOS v.5 som släpps om några månader är "datorfri", du behöver varken itunes eller dator huvudtaget. Om jag förstått rätt.
Det låter intressant, hoppas att inte operativsystemet blir för krävande då, kopplat till iPads prestanda, så att man tvingas skaffa en iPad3. För det har jag fan inte råd med.

rjonas

Hero
Om jag ska skriva ett längre foruminlägg på Wrnu till exempel. Iphonen är svår att använda om inte hela texten ryms i redigeringsrutan. Fast, det kan jag ju göra i anteckningsapp och sedan klistra in förstås.
Ett tag spelade jag Cityville och då behövde jag PCn. Men det har jag slutat med.
Om jag ska köra Spotify och streama ut till högtalarna via Squeezebox. Mm. Det måste jag fortfarande ha datorn till.

Nån som vet om det finns nån stereoanläggning till Iprodukter som går via wifi?

Nä, det blir väl till att skaffa en Ipad dårå.

rjonas

Hero
Arfert said:
Jag skriver en roman på en Ipad, så foruminlägg är nog inga problem. :gremwink:
Argh. Sluta sälj så bra.

Ibland får jag känslan att bara jag skaffar en Ipad så är mitt liv klart, färdigt, uppnått. Lite som Edward Norton i Fight Club och hans känslor angående den nya Ikea-soffan. Men så är det ju inte. Det är ju bara en pryl till som ska ligga och skräpa. Samtidigt vill jag ju gärna ha en, jag har råd att köpa en men det finns ju annat här i världen som också är bra. Vi får se, kanske tar en tripp till Media Markt ikväll. Fast jag inte borde. :gremsmile:

rjonas

Hero
Arfert said:
För mig går jag till datorn för Photoshop, Painter och liknade. Saker som kräver stor skärm.
Jag ritar på papper fortfarande. Men det är ju enbart för husbruk.

Arfert

Facit
...det finns iofs massor med bra ritprogram för padden, som Sketchbook och Artrage, men de funkar inte tll allt. Men förvånansvärt bra.

rjonas

Hero
Arfert said:
...det finns iofs massor med bra ritprogram för padden, som Sketchbook och Artrage, men de funkar inte tll allt. Men förvånansvärt bra.
Kladdar man loss med fingret då eller? Det låter inexakt.

krank

rjonas said:
Arfert said:
Kladdar man loss med fingret då eller? Det låter inexakt.
Man kladdar loss med fingret eller nåtslags pennlinnande sak med speciell mjuk spets. Och det finns ingen graderad tryckänslighet som t.ex det är i Wacomplattor.