Nekromanti iPad, mina tankar efter ett par dagar

Zire

Swashbuckler
Fast jag är inte så picky på att det behöver vara anpassade appar. Jag kör en HTC Hero som smartphone idag, så det blir ju liksom ingen försämring ändå även om inte hela ytan används eller om appen bara förstoras.

Samsungs 10" galaxy tab ca 30 appar
Fast hur räknade du nu? Menar du förinstallerade?

Att den skulle vara så väldigt buggansatt jämfört med annat har jag inte uppfattat från recensioner. Och jag måste ändå vänta till hösten innan jag kan göra inköpet, och då borde den ha mognat lagom. :gremsmile:

Arfert

Facit
Android har massor med appar. Men mer skräp. Dock finns en hel del av de bättre på Andoid också. Hursomhelst, det ligger låååångt efter än så lämge.

Tips är att kolla upp om de appar du behöver finns innan köp.

Men persoligen skulle jag inte köpa en androidplatta, de är alldeles för dyra för det man får. Skulle de få ner priserna med en tredjedel eller mer vore det en annan sak.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Men persoligen skulle jag inte köpa en androidplatta, de är alldeles för dyra för det man får.
För det man får av det du vill ha, antar jag.

Jag har lite samma inställning till iPad, själv: Väldigt mycket för dyr för vad man får av det jag vill ha. Kapa ner priset till en tredjedel kanske, så kan vi snacka. Mer än typ 1700 ger jag ogärna för nåt jag inte kan programmera på, och som jag måste ha ett visst OS för att kunna utveckla till.

Arfert

Facit
krank said:
Arfert said:
Men persoligen skulle jag inte köpa en androidplatta, de är alldeles för dyra för det man får.
För det man får av det du vill ha, antar jag.

Jag har lite samma inställning till iPad, själv: Väldigt mycket för dyr för vad man får av det jag vill ha. Kapa ner priset till en tredjedel kanske, så kan vi snacka. Mer än typ 1700 ger jag ogärna för nåt jag inte kan programmera på, och som jag måste ha ett visst OS för att kunna utveckla till.
Ja men, Samsungs, HPs mfl är ju fan dyrare än Mac ofta. Och levererar inte lika mycket. Det är det jag syftade på. Men det är klart att man ska inte förvånas att de kostar, det är ju mer avancerad teknik än en vanlig plast-laptop.

Zire

Swashbuckler
Android har massor med appar. Men mer skräp. Dock finns en hel del av de bättre på Andoid också. Hursomhelst, det ligger låååångt efter än så lämge.
Fast man installerar ju inte skräpet, utan bara de bra programmen. Eftersom antalet bra program uppgår gott och väl över hundra stycken och jag knappast lär installera mer än hundra så är det ju inget problem.

Och någon koppling större utbud = bättre kvalitet på toppen har jag inte märkt.

Tips är att kolla upp om de appar du behöver finns innan köp.

Men persoligen skulle jag inte köpa en androidplatta, de är alldeles för dyra för det man får. Skulle de få ner priserna med en tredjedel eller mer vore det en annan sak.
Tack för tipset. Även om jag inte är helt övertygad om att du skulle göra det sistnämnda inköpet. :gremwink:

CapnZapp

Myrmidon
rjonas said:
Förnicklat! Den var slut. Kunde välja mellan ettan med 32 GB och 3G eller tvåan med 64 GB och 3G. Jag vill inte ha 3G. Jag får vänta.
Klart du vill ha 3G?

CapnZapp

Myrmidon
krank said:
Det här med "vettig filhantering" hävdar ju apple-typerna att man inte behöver, att det är något bra att användaren "slipper" se den biten. Om jag förstått saken rätt.
Hälsosamt vara skeptisk närhelst folk försöker tala om för dig vad du behöver och inte behöver.

Zapp, som installerade ES File Explorer för att kunna se filerna och biblioteken på sitt SD-kort typ dagen efter han köpte sin HTC Sensation

chrull

Stockholm Kartell
CapnZapp said:
rjonas said:
Förnicklat! Den var slut. Kunde välja mellan ettan med 32 GB och 3G eller tvåan med 64 GB och 3G. Jag vill inte ha 3G. Jag får vänta.
Klart du vill ha 3G?
Varför ha ytterligare ett 3g abonnemang när man kan dela från sin telefon om man behöver surfa på plattan på en plats det inte finns wlan?

rjonas

Hero
Nu har jag haft en Ipad några dagar. Jag är lite besviken och finner att jag ändå oftast tar fram telefonen. Inköpet har dock inte varit helt bortkastat. Den funkar utmärkt som kontrollstation till stereon och då kan jag köra Spotify i hela hemmet. På det viset fyller paddan en heltidstjänst.

Andra tankar:

Kameran är inget vidare. Kan leva utan den men den dåliga kvaliteten inbjuder inte till okynnesfotande.

Pirates! av Sid Meyer är lika bra (eller bättre) nu som det var på Amigan. Har plöjt ner många timmar i Karibien på sistone.

Det går utmärkt att surfa med plattan men jag har en tröskel mot att skapa saker med den. Konstigt, för det har jag inte med telefonen. Vill jag skriva blir det ändå laptopen. Jag ska tvinga mig att använda paddan mer så jag lär mig använda den i större utsträckning. Enkla saker kan vara helt annorlunda med padda. En sån enkel sak som att leta reda på en video med okänt namn på Youtube visade sig vara jättesvårt då sajter "specialanpassar/spelar dumma" sig för Ipad.

Avslutar med ett stort plus: Den startar på ett kick, och nu står den i sin fot i bokhyllan alltid redo att rycka in.