Nekromanti iPhone eller X10/Android?

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Unprofessionalism alert.

Jag vet i verkligheten inte mycket om smartphones, men jag har en Xperia X1 som jag fick på udda vägar*, och åtminstone den är inte värd de pengar man skulle behöva lägga ut för den om man köpte den i butik. På papperet har X10 inte särskilt många uppgraderingar från X1 egentligen, inget avgörande i alla fall, utom kanske en totalt överlägsen kamera. Snarare är det en hel del som -inte- finns med på X10 som jag skulle sakna i alla fall - dokumentläsarna, tangentbordet... men X10 har fördelen att inte vara en windowsmobil i alla fall.

Jag tror -inte- man kan styra en X10 med handskar på, däremot. hittar ingen info om den kommer ha en stylus eller inte heller iochförsig.

*udda vägar = min mamma köpte den billigt av en kompis, men lyckades aldrig förstå hur man använde den till att ringa med, tog en hög roliga bilder med den helt acceptabla kameran och gav den sedan till mig, i hopp om att jag skulle lyckas hitta telefonboken...
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
RipperDoc said:
iPhone och handskar - nu bor jag i ett varmt land för tillfället, så har inte behovet, men svårt att se det som en dealbreaker. Jag tar av mig handskarna för alla prylar. Det finns dock handskar eller modifieringar av handskar som gör att man kan trycka på iPhonen. Googla!
Nu kör jag med fingervantar (thinsulate) snarare än handskar som om de är i skinn som har mycket bättre friktion/grepp. Har dock kört med skinnhandskar förut. För min del är det svårt nog att TA UPP min mobil med vantar eller handskar på utan att tappa den (oftast i enlighet med mr. Murphy i en snödriva alternativt en vattenpöl). Att använda en mobil eller annat sånt implement med vantar eller handskar känns som en utopi.

/Bjorn
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Den Upplyste Despoten said:
Jag skulle gå till en butik och testa iPhone och HTC Hero (Android, och kolla om den är uppdaterad då den senaste uppdateringen blåste bort segheten som den hade vid release).

Jag står själv i valet och kvalet. Men jag lutar svagt åt HTC Hero.
...fast det blev en iPhone ändå. Android är för omoget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,025
Location
Rissne
Miklas said:
Har haft Heron sedan september och måste säga att den e grymt bra. De problem jag har haft (internet strul) har varit Tele2s fel. Seghet har jag inte märkt av direkt måste jag säga, fördelen med IPhone som jag ser det är att den har många officiella apps, Android har lite dåligt med det just nu, men å andra sidan så är det så många glada programmerare som gör inofficiella som fungerar minst lika bra som de till IPhone.
Jag ska erkänna att jag börjat fundera på om inte min nästa telefon ska få bli en Android.

man kunde tycka att en iPhone vore ett mer logiskt val - jag har ju redan en Touch och har redan spenderat en hel del pengar på apps till den - men det finns ett par argument:

1. Jag antar att det går att hantera den utan iTunes. Även om det finns nåt specialprogram så kan det inte vara värre än iTunes. Eftersom det är Android antar jag även att det finns folk som byggt alternativ, om sånt behövs.

2. Android betyder att jag får utveckla till den själv. MYCKET stort plus.

3. Hellre stödja Google än Apple.

4. Multitasking.

5. Glädjen i att faktiskt äga en av vardera apparaterna, och därmed kunna få +1 på trovärdighet i alla diskussioner där man jämför dem.

6. Den går (lättare) att använda som ett bredbandsmodem. Det här har jag kollat, och det är viktigt för mig - jag vet att det går. Ungefär som med min nuvarande Nokia alltså; i Ubuntu stoppar jag bara in USB-kabeln och sen kan jag välja min operatör i menyn med trådlösa nätverk. Gardener påstår att man kan göra samma sak med iPhone, eller iaf att den KAN användas som bredbandsmodem - men jag fick inte klarhet i om det låter sig göras utan det förhatliga iTunes.

7. Batteritid. Har läst att den har bättre. Helst fick mongona på HTC ge fan i att lägga sitt snyggifieringsskit ovanpå Android, för det lär ju dra extra batterier.



Man kanske skulle vänta på Nexus One istället?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
krank said:
Man kanske skulle vänta på Nexus One istället?
De som faktiskt använt en Nexus One verkar ju väldigt imponerande. "Första telefonen som faktiskt är bättre än en iPhone" har man sett flera gånger (från folk som vet något)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Tror också en annan telefon än iphone skulle passa dig bättre. Några småkommentarer bara:

krank said:
4. Multitasking.
Ryktas ska komma iochmed iphoneOS 4.0. Den som lever till apple-eventet på onsdag får se.

krank said:
6. Den går (lättare) att använda som ett bredbandsmodem. Det här har jag kollat, och det är viktigt för mig - jag vet att det går. Ungefär som med min nuvarande Nokia alltså; i Ubuntu stoppar jag bara in USB-kabeln och sen kan jag välja min operatör i menyn med trådlösa nätverk. Gardener påstår att man kan göra samma sak med iPhone, eller iaf att den KAN användas som bredbandsmodem - men jag fick inte klarhet i om det låter sig göras utan det förhatliga iTunes.
Det går utmärkt att använda iphone som modem, men om du vill göra det via usb-kabel istället för bluetooth så verkar det som drivrutinerna installeras via iTunes... :gremwink:

krank said:
7. Batteritid. Har läst att den har bättre. Helst fick mongona på HTC ge fan i att lägga sitt snyggifieringsskit ovanpå Android, för det lär ju dra extra batterier.
Verkar vara ungefär samma, give or take. I allafall med Nexus One, som är den enda vettiga android-telefonen vad jag kan se.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,025
Location
Rissne
Jarl said:
Det går utmärkt att använda iphone som modem, men om du vill göra det via usb-kabel istället för bluetooth så verkar det som drivrutinerna installeras via iTunes... :gremwink:
Och Ubuntu har, åtminstone än så länge, inte direkt skitbra stöd för bluetoothmodem. Det begränsar mina val en smula.

Fördelen med t.ex HTC Hero och även Nokias mobiler är att det t.om är ENKLARE i Ubuntu än i Windows. Antar att det blir samma sak med Nexus One.



Jag måste inte bestämma mig förrän nångång i Mars då mitt nuvarande abonnemang och avbetalning hos Telia löper ut.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
krank said:
Och Ubuntu har, åtminstone än så länge, inte direkt skitbra stöd för bluetoothmodem. Det begränsar mina val en smula.
Det är lugnt. Statistiskt sett använder i princip ingen Ubuntu, så antagligen inte du heller :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jarl said:
krank said:
Man kanske skulle vänta på Nexus One istället?
De som faktiskt använt en Nexus One verkar ju väldigt imponerande. "Första telefonen som faktiskt är bättre än en iPhone" har man sett flera gånger (från folk som vet något)
..fast ännu oftare ser man: "bra försök, men iPhone är fortfarande bästa valet". Så vi får se. Själv skulle jag köpa en Androidtelefon om de var mycket billigare, men det är de ju inte.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Arfert said:
Jarl said:
krank said:
Man kanske skulle vänta på Nexus One istället?
De som faktiskt använt en Nexus One verkar ju väldigt imponerande. "Första telefonen som faktiskt är bättre än en iPhone" har man sett flera gånger (från folk som vet något)
..fast ännu oftare ser man: "bra försök, men iPhone är fortfarande bästa valet". Så vi får se. Själv skulle jag köpa en Androidtelefon om de var mycket billigare, men det är de ju inte.
Det brukade vara grejen innan just Nexus One, men för en gångs skull finns det konkurrens. Därför är den så spännande. Numera är det i princip bara AppStore som är skillnaden; Nexus:en ska ju ha kvickare interface än iphone.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
det vete fan, väntar tills jag får se en själv... enligt wired är den inget vidare med en hel del buggar, och enligt engadget så är den, när det gäller android-biten, väldigt lik tidigare androidtelefoner, så lik att de blev förvånade. Ingen multitouch heller... fast Oled-skärmen ska vara fin.

...så man vet aldrig... kanske blir en Nexus, eller inte.. Nästa Iphone lär ju komma närsomhelst, dessutom.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Arfert said:
Ingen multitouch heller...
Hårdvarumässigt har den multitouch, men google har inte aktiverat det i sina egna program ännu. Det cirkulerade ett rykte att Apple hade bett Google vänta med att aktivera multitouch, men det verkar lite långsökt. Oavsett så kommer det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,025
Location
Rissne
Jarl said:
Ja :gremsmile: Mig kan det kvitta, jag har låst in mig i Apples itunes-system :gremsmile:
Mig har de inte fått än, trots att jag gjort en hel del investeringar. Helvetet fryser till is innan jag börjar använda iTunes till vardagliga ting. Nu när det finns Spotify som man kan synka ner och spela offlinelåtar har jag mycket, mycket få anledningar att starta skiten om jag inte ska ta en backup.
 
Top