Nekromanti Is it true you were her friend?

God45

#PrayersForBahakan

Så jag såg om Wicked och har börjat läsa boken som musikalen är baserad på och kom att tänka på att Wicked innehåller en sak som jag gillar att se i rollspel. Detta är att man får följa en karaktär från sin enkla bakgrund till statusen som en av världens största skurkar. (nu är det dock inte riktigt så enkelt i Wicked men ändå..)

Wicked är föresten bakgrunds historien för The Wicked Witch innan Dorothy dyker upp i Oz (se musikalen om ni har chansen, den är grymt bra!). Andra verk av fiction som har liknande funktion är bland annat X-men: first class för Magneto och Mystique, Hannibal Rising för Hannibal Lecter och Metal gear solid 3 för Big boss.

Anyway, i många rollspel spelar vi karaktärer som stiger från vardaglighet till att vara hjältar och det är på många sätt den allra mest traditionella av historier i ett rollspel och det är också väldigt lätt att göra det här i ett rollspel. Men om man skulle något liknande för skurkarna, hur gör man då?

Jag är inte egentligen intresserad av kampanjer där man börjar som ond och sedan blir, tja, mer effektiv. Jag vill mycket hellre ha något där drivna eller amitiösa men vällviliga karaktärer går över till att bli de stora hoten och antagonisterna.

Har ni några trick eller tips för att göra det här bra i ett rollspel? Eller några system som kan göra det på ett särskilt bra sätt?

Ulfgeir

Swashbuckler
Håller med om att musikalen är lysande.

Funderar på om man kan göra det genom att ge spelarna små val där varje val sakta för dem mot den moraliska ruinens brant.

Exempelvis så i den Dresden Files-kampanjen som jag spelar i nu så drivs min karaktär ju av att försöka hjälpa sin flickvän (som bara råkar vara planerat som the big bad från början). Och det kommer sluta med att antingen får min karaktär ge upp sin flickvän, vilket är dåligt då hon är riktigt mäktig magiker vars familj är ute efter henne för att hon inte längre ville lyda deras order, eller så får min karaktär hjälpa flickvännen att skaffa en ny kropp vilket är dåligt för personen vars kropp hon byter till lär ju bli dödad av flickvännens familj...

/Ulfgeir

God45

#PrayersForBahakan
Funderar på om man kan göra det genom att ge spelarna små val där varje val sakta för dem mot den moraliska ruinens brant.
Det här är en klassiker eftersom den fungerar. Få kommer vara ok med att mörda någon för att nå sina mål. Men att ljuga är ok, det är en vit lögn. Sedan slutar lögnerna vara särskilt vita. Sedan kanske man stjäl något, för allas bästa så klart. Sedan stjäl man för att det är praktiskt. Sedan kanske man måste skada någon, bara knocka honom så klart! Inga permanenta skador. Sedan kanske man kan bryta ett ben. Och inan man vet ordet av har man mördat någon. Och när man mördat en person...

Ett mer kontroversielt sätt att göra det på är att vrida genuint goda saker spelarna gör också. Killen vars liv ni räddar? Han blir en fantatiker mycker mer villig än spelarna att bruka våld. Landet de befriar från korrupt adel? Terrorväldet som tar över är tusen gånger värre. My path of good intentions led where all such paths go...

Jag tror också att det hjälper att göra spelarna hatade och missförståda. Om folk skäller på dem när de gör bra saker som får bra resultat så kommer de sluta lyssna på sina kritiker. Så när de börjar göra mer tveksamma saker lyssnar de inte på dem som säger till dem att de gett sig in på fel väg.

Krille

Super Moderator
En tanke skulle kunna vara att spela två äventyr samtidigt, typ om vartannat i samma kampanj.

Man börjar med att spela ett avsnitt då, med en rollperson, med normalt hjälteaktigt äventyrande.

Sen spelar man ett avsnitt nu. Spelarna gör nya rollpersoner fast tjugo år senare. En av då-rollpersonerna tar spelledaren över och använder som skurk. Någon spelare kan få ha kvar sin gamla rollperson, fast fyrtio år äldre.

Sen går man tillbaka till att spela "då", och ser hur spelledarens skurk-tolkning färgar av sig på behandlingen av deras kompis.

Sedan skuttar man fram och tillbaka sådär, tills man känner att man är mogen för att spelaren kan få spela sin rollperson även som skurk i nutid, vilket gärna får leda till en uppgörelse.

God45

#PrayersForBahakan
Riktigt bra ide :gremlaugh:

Man skulle kunna göra det som att framtiden är en profetia eller något också så att man har ett uppehåll från huvudhandlingen när man spelar motståndsrörelsen mot en av spelarna som blivit skurken och vunnit i framtiden. Sedan ser man hur det påverkar gruppen som vet att de har potentiala framtida Hitler i gruppen...

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Riktigt bra ide :gremlaugh:

Man skulle kunna göra det som att framtiden är en profetia eller något också så att man har ett uppehåll från huvudhandlingen när man spelar motståndsrörelsen mot en av spelarna som blivit skurken och vunnit i framtiden. Sedan ser man hur det påverkar gruppen som vet att de har potentiala framtida Hitler i gruppen...
Man skulle kunna göra det riktigt förvirrande och spela en kampanj där gruppen är typ THE CHOSEN ONES eller något. Profetian säger att en av dem ska vara ondskan men att alla i gruppen har sin roll att spea för att rädda världen. Så börjar man jakten på McGuffinsen. Men som är Chosen ones så har man profetiska drömvisioner. Alla drömvisionerna handlar om en framtid där någon i gruppen har blivit en extremist i magneto-stil. Men alla drömvisionerna är lite annorlunda. Det är inte samma person som är badguyn utan det är lite jämt spritt mellan rollpersonerna. Den rollpersonen som är badguyn innebor istället kroppen av The Child Prophet. Den som innebor TCP är medveten om att han är egentligen personen som är badguyn, men delar medvetande med TCP och får impulser som narraterar storyn där han också meddelar de andra spelarna att det här är så TCP ger er glimtar av möjliga framtider för att guida eran väg. När spelarna blir mer bekväma i rollen som The villain så får de spela honom själv och TCP blir en mer rak spelledar roll.

Skurken är egentligen TCP. Hen har förutsagt framtiden att det är hen som blir ondskan. Drömmarna är hens försök att substitera en annan av The chosen ones så att de tar hens plats som ondskans redskap. Dvs när spelarna blir mer bekväma med att spela badguy