God45
#PrayersForBahakan
Så jag såg om Wicked och har börjat läsa boken som musikalen är baserad på och kom att tänka på att Wicked innehåller en sak som jag gillar att se i rollspel. Detta är att man får följa en karaktär från sin enkla bakgrund till statusen som en av världens största skurkar. (nu är det dock inte riktigt så enkelt i Wicked men ändå..)
Wicked är föresten bakgrunds historien för The Wicked Witch innan Dorothy dyker upp i Oz (se musikalen om ni har chansen, den är grymt bra!). Andra verk av fiction som har liknande funktion är bland annat X-men: first class för Magneto och Mystique, Hannibal Rising för Hannibal Lecter och Metal gear solid 3 för Big boss.
Anyway, i många rollspel spelar vi karaktärer som stiger från vardaglighet till att vara hjältar och det är på många sätt den allra mest traditionella av historier i ett rollspel och det är också väldigt lätt att göra det här i ett rollspel. Men om man skulle något liknande för skurkarna, hur gör man då?
Jag är inte egentligen intresserad av kampanjer där man börjar som ond och sedan blir, tja, mer effektiv. Jag vill mycket hellre ha något där drivna eller amitiösa men vällviliga karaktärer går över till att bli de stora hoten och antagonisterna.
Har ni några trick eller tips för att göra det här bra i ett rollspel? Eller några system som kan göra det på ett särskilt bra sätt?