Nekromanti Isaac Asimov baserade rollspel?

jonix

Warrior
...finns det något sådant, nu tänker jag först och främst på han verk "stiftelsetriologin" och böckerna där omkring, kanske inte så mycket pang pang, men en sjuhlevtes miljö och trevlig stämning!

Kanske är så att det är någon som redan tagot upp detta?
Isåfall ursäktar jag mig.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

terje

xenomorf mystiker
Humdidum, ja det närmaste man kan komma ett spel som liknar stiftelseböckerna är väl Traveller skulle jag tro. Det finns sju flera varianter av spelet, men den som är enklast att få tag på är väl GURPS Traveller.

Vavva

Swordsman
Vad jag vet finns det inget spel baserat på stiftselsetriologin, men, en god karl klarar sig själv! Gör ett eget spel! Ta ett system du gillar om du inte orkar hitta på ett eget och sätt en kampanj i miljön. Det som inte står i böckerna får du fylla ut efter eget huvud.

Stiftelsen är en go samling underbara böcker. Det verkar lite konstigt om ingen kommit på tanken att göra rollspel av det.

/Vavva - som en gång hade en råtta döpt till Hober Mallow.

terje

xenomorf mystiker
Ja, om man inte vill köpa återtrycken av de gamla orginalböckerna. Det är grejjer det, oändliga tabeller med sifferdata om planetsystem som inte ges några andra detaljer. Jag förundras verkligen över att sånna rollspelssupplement har producerats. Eller boken som innehåller stats, och inga personbeskrivningar alls, på hundratals slp´s.

hatten

Swashbuckler
personligen tycker jag det är en underbar ide specielt om den utspelar sig under Imperiets sista dagar eller under stiftelsens första dagar.
Underbar möjlighet till spel då.

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...

jonix

Warrior
Re: tror inte på det. (OT?)

Om det nu fanns, eller kommer göras så kommer det knappast bli något "ordinärt" spel, allt kommer väl att kretsa kring dialoger och manipulation med folk... på sin höjd kommer det väl att finnas "strålpistol ver.1" och "strålpistol ver.2", "Rymdkryssare" och "Ett mindre fraktskepp" dessutom blir det svårt att hitta en tid att spela i, jag menar, triologin spänner sig över en massa år.

Böckerna är ju inte så "mörka" som andra sci-fi rollspel är, vilket förmodligen gör det hela lite speciellt.

Bättre är väl då att utgå från någon utav hans "robot-böcker", med triologin som själva miljön. Robot-böckerna tycker jag går in på lite fler "detaljer" än vad triologin gör.

Drömma kan man alltid göra.

jonix.e@sweden.com

hatten

Swashbuckler

då har du inte läst mycket av hans stiftelse trilogi. *ler* det finns gott om exempel på olika sorters vapen om man läser runt lite.

Fast laserbössor och plasma kan vara coolt själv föredrar jag Mickrovågspistolen som får din fienden att låta *PANG* i en kladdig explosion.. Aaaaaaaaaaa blod över allt..
Eller nervpiskan som stimulerar folks smärt nerver så intensivt att på maxinställningen kan de dö.
Perfekt till att tortera folk med *ler*

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...

jonix

Warrior

det var ett BRA tag sedan jag läste triologin, men nu när du säger det kommer jag ihåg den där piskan... tror jag...

aja...

jonix.e@sweden.com

Hyperion

Veteran
De "bästa" böckerna att placera ett sådant rollspel i vore i mitt tycke faktiskt inte den första stiftelsetrilogin utan snarare den andra skriven av gregory benford, greg bear och david brin som innehåller mycket av det asimov själv tänkt skriva om hari seldons liv och imperiets fall men inte hann innan livet tog slut...

terje

xenomorf mystiker
Re: Isaac Asimov baserade rollspel? OT

Juste, har du kollat in Space Master då? ;)

Har aldrig riktigt vågat. Jag har försökt ta i en av böckerna, men jag får nån slags utslag och andnöd. :)

Rosen

Myrmidon

<I>Jag har försökt ta i en av böckerna, men jag får nån slags utslag och andnöd. :)</I>

Måste säga att jag tycker Space Master både är kul och har klar potential för Asimovkänsla bara man håller koboldnerven i schack. Min android Bo.B. från vår kortlivade SM-kampanj kanske inte direkt var nån Daneel R. Oliwaw, men man kunde ha jäkligt skoj med honom. (-:

--
Åke

terje

xenomorf mystiker

Jag har försökt ta i en av böckerna, men jag får nån slags utslag och andnöd. :)

Måste säga att jag tycker Space Master både är kul och har klar potential för Asimovkänsla bara man håller koboldnerven i schack. Min android Bo.B. från vår kortlivade SM-kampanj kanske inte direkt var nån Daneel R. Oliwaw, men man kunde ha jäkligt skoj med honom. (-:

Om jag inte ska vara raljant (men det är ju så kul) så tycker jag väl egentligen att alla spel kan funka. Det är ju deltagarna som gör det kul, inte reglerna.