Nekromanti Isaac Asimov

Olle Linge

Snigel
Jag började läsa Foundation för många, långa år sedan, men jag tror att jag var alldeles för liten för att uppskatta Asimov på den tiden. Nu känner jag att jag vill ge honom en ny chans. Nu förhåller det sig så att han har skrivit sjukt mycket och det är omöjligt att skaffa sig någon bild utan att samla material som också räcker till en doktorsavhandling på området. Så därför tänkta jag ta en genväg och fråga er, vad ska jag läsa först? Det behöver inte vara just Foundation, det kan vara andra verk. Motivera gärna varför jag ska börja med det ni eventuellt föreslår.

Sedan undrar jag också vilken ordning man bör läsa specifikt Foundation-böckerna. Om jag förståt det rätt är de inte skrivna i kronologisk ordning. Är det då vettigast att börja läsa det som publicerades först eller det som utspelar sig först?

Tack!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Asimov skrev oerhört mycket under sitt långa liv. Tyvärr var det så att hans skicklighet rasade betänkligt på gamla dagar och jag anser att all science fiction han skrev på 1980- och 1990-talet är usel.

Om du ska läsa läsvärda Stiftelse-böcker och anknutna verk så handlar det om den ursprungliga trilogin (Foundation, Foundation and Empire, Second Foundation) och Currents of Space (som är en slags prequel).

Fantastic Voyage är en SF + kalla kriget-agentroman från 1960-talet, där Asimov försökte skriva intelligent action och lyckades hyfsat bra. (Pestvarning: Tyvärr plagierade han sig själv i den urusla Destination Brain i slutet av 1980-talet.)

Polisromanerna Caves of Steel och Naked Sun från 1950-talet är också bra.

The Gods Themselves har en komplicerad tredelad struktur, där del 2 är riktigt smart.

Sedan skrev Asimov en massa riktig bra noveller på 1950-talet, men de är så många att jag inte kan hålla ordning på dem. Några bra är The Martian Way , The Goose that Laid Golden Eggs och Green Patches.

Olle Linge

Snigel
Så du rekommenderar alltså..

...att jag börjar läsa Foundation om det ät den serien jag vill läsa? Jag hörde något radioprogram om Asimov, men jag minns inte vad killen som pratade sa :gremgrin: Noveller är ju alltid tacksamt, ska ta och titta näramre på det och tack för varningen!

Föresten, är Foundation Earth någon helt annan bok eller ingår den i serien?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Diverse Asimov

Föresten, är Foundation Earth någon helt annan bok eller ingår den i serien?
Foundation and Earth skrevs senare än den ursprungliga trilogin och utspelar sig senare, men kan väl sägas ingå i serien. Den är en direkt fortsättning på Foundation's Edge. Det är däremot ingen av hans bättre böcker.

Man kan börja från nästan vilken ände man vill med Asimov. Jag tror att den första boken jag läste var Robots and Empire, som knyter ihop en massa trådar från hans andra böcker, men det gick bra att förstå den ändå.

/tobias

Storuggla

Champion
En Asimov-titel

Jag gillade en Asimovbok som handlade om en värld som hade flera solar och aldrig hade natt, så mörker var jätteläskigt för de som bodde där. Och så var... någonting år så blir det toal solförmörkelse och allt knakar samman. Jag minns inte vad den hette dock. Någon?

Storuggla, ingen aning

Mekanurg

Nightfall -- original och blek kopia

Ursprungs-Nightfall skrevs i början av 1940-talet av Asimov ensam som en novell i Astounding Stories och betraktas som en banbrytande SF-historia. Tyvärr känns det trist att han på gamla dar valde att recycla berättelsen till ett format som denn egentligen inte passar i. Jag tror att det var Silverberg som bar huvudansvaret för kopian.

Men Asimov tappade i kreativitet på ålderns höst och började tugga om gammalt stoff. Han enda försök till en helt ny historia var Nemesis, en blek och segdragen roman där den skärpte läsaren snabbt kunde föutse exakt hur plotten skulle sluta.

Arthur C Clarke har drabbats av samma älderdomsproblem. Rama II och Rama III var usla uppföljare till den briljanta Möte med Rama.

Krille

Super Moderator
Re: Nightfall -- original och blek kopia

"Arthur C Clarke har drabbats av samma älderdomsproblem. Rama II och Rama III var usla uppföljare till den briljanta Möte med Rama."

Jag fick dock känslan av att det till stor del berodde på medförfattaren.

Olle Linge

Snigel
Nu har jag börjat läsa Foundation

Vi får se var det landar, men det känns ändå som att det verkar vara rätt ände att börja i. Får set ill att spara alla tips som kommit in, så får jag ta i itu med dem efter. Tack alla.

Mekanurg

Re: Rama -- original och blek efterapare

Jag tror att Clarke bara lånade sitt namn till Rama II & III

Han kan inte ha skrivit mycket, eftersom stilen skiljer så drastiskt mot vad han brukade prestera.

magoo

Hero
Jag skulle rekommendera Robotdrömmar 1 och 2, novellsamlingar med mest robotnoveller. "Liten försvunnen robot" tror jag att min favorit heter. Dessutom är hans självbiografi(er) "It´s been a good life" trevlig läsning.

Jag har precis själv avslutat Stiftelsetrilogin efter flera års tjatande från min man. Stiftelsetrilogin är en av de bästa läsupplevelser jag har haft, dessutom var jag ganska stolt över att gissa slutet i 2 av 3 böcker :)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Nightfall -- original och blek kopia

Ursprungs-Nightfall skrevs i början av 1940-talet av Asimov ensam som en novell i Astounding Stories och betraktas som en banbrytande SF-historia.
Helt rätt. Den är suverän. Jag vet uppriktigt sagt inte ens om jag har läst den långa varianten - boken ser ganska orörd ut. Det låter inte som om jag behöver göra det i så fall... :gremgrin:

/Mikael