Nekromanti Ishockey

Feuflux

omjonasson.se
Har vi någon med bra koll på svensk ishockey här? Oavsett vad så har jag en utmaning till samtliga på forumet:

Förklara exakt hur all ner- och uppflyttning samt hur kvalserierna (om det nu är en eller flera) fungerar.

För om man tycker att Eon har krångliga stridsregler, eller vad som nu är poppis att gnälla över krånglighetsnivån hos, så är det en promenad i parken mot att förstå sig på hockeykvalstrukturen. :)

Jag har full koll, pratar du om till elitserien eller till allsvenskan.

I år är dessutom system speciellt eftersom man ska utöka antalet lag i elitserien till 14. Så ettan om 2:an i Allsvenskan (Karlskrona och Västerås) möttes i en bäst av 5 serie, vinnaren ( Karlskrona)gick direkt upp. Lag 3-8 i allsvenskan möttes i en serie där de tre bästa lagen gick vidare till kvalomgång 2 (de som gick vidare Malmö; Rögle; Vita Hästen).

Nu möter de lagen som slutade på nerflyttningplats i Elitserien (Modo och Leksand) samt Västerås, de tre lagen som gick vidare från serien, i tre olika bäst av 5 serier: Rögle som vann Serien möter Västerås, Vita hästen som kom 2:a möter Modo (som kom sist i elitserien) och Malmö möter Leksand (som kom näst sist i Elitserien). De lag som vinner respektive bäst av 5 går upp i Elitserien.

Klart som korvspad =)

Feuflux

omjonasson.se
Klockrent, jag hajjar! (Hade missat att serien skulle växa och då blev det lite obegripligt vad alla olika matcher skulle vara bra för...)

Ond bråd död

Swashbuckler
Hockey är lite lustigt i att man spelar så innihelvete mycket matcher. Först en vanlig liga där det inte finns bara en vinnare, utan alla som lyckas komma över plats 8 eller så går vidare till slutspel. Och i slutspel som tydligen är en sorts turnering så möts lagen en jäkla massa gånger innan någon har vunnit och gått vidare till semifinal eller vad det kan vara. Bäst av fem tror jag de brukar köra.

Jämför med fotboll där en match kan sluta med ett slumpmål och 0-1. "Det var det, inget mer spel i cuppen för er jävla losers." Så mkt mer oförlåtande.

Ok, jag har säkert skrivit en massa fel här, men ivf, varför har hockeyn ett så annorlunda upplägg och hur orkar folk engagera sig när det på sätt och vis kvittar om man kommer etta eller sjua i ligan? Blir inte varje match mindre betydelsefull och lite ointressant?

PAX

Jordisk Äventyrare
Ond bråd död;n78262 said:
Ok, jag har säkert skrivit en massa fel här, men ivf, varför har hockeyn ett så annorlunda upplägg och hur orkar folk engagera sig när det på sätt och vis kvittar om man kommer etta eller sjua i ligan? Blir inte varje match mindre betydelsefull och lite ointressant?
Antalet matcher krävs för att klubbarna ska gå runt rent ekonomiskt. Att inte komma till slutspelet ger en stor förlust av intäkter.

Feuflux

omjonasson.se
Jag vet inte hur mycket folk orkar engagera sig egentligen. Jag har två jobbarkompisar som är stora Vita Hästen-fans och just nu är det ju en del prat eftersom de har chans att nå Elitserien, eller SHL då. Men de har knappast pratat hockey varje serielunk-dag.

Jag är inte särskilt hockeyintresserad, men om Linköping (där jag bor) går vidare till slutspelet typ så försöker jag hänga med. Men då har jag ju ignorerat 50 matcher eller vad som nu serien innehåller.

För övrigt tog Linköping SM-guld i damhockey i år och det är ju kul, särskilt som jag inte kan minnas att sportnyheterna pratat om damhockeyvinnare tidigare år.

Om du vill veta hur, NHLs draft system, Free agent system så kan jag det med, hockeynörderi är efter rollspel och musik min största hobby

.113

Swashbuckler
Det är väl såhär att även om flera lag kommer till slutspel, oavsett i ordningen de kommer dit, så är det ju prestige att ens lag vinner. Lagen spelar ju för att vinna. Så det är väl därför det "spelar roll" ;)

Sen tror jag att upplägget med fler matcher är, åtminstone i grunden, till för att det inte ska bli så att det är slumpen som avgör vem som är "bäst". Det räcker inte att ha tur en match för att vinna, du måste vinna just nu bäst av sju, så totalt 4 matcher mot samma lag. Det blir betydligt mer skicklighet som spelar roll eftersom man ändå vinner någon match av slumpmål hit eller dit. Sen var det väl bäst av 5 för inte så länge sen och anledning till ökning var mest troligt pengar ;)