Rickard
Urverk speldesign
Inte så mycket till diskussionsämne, men jag vill bara tacka Arvidos för givande tolv minuter. Jag har nog aldrig tänkt rollspel på just det sättet och du fångade direkt mitt intresse när du sade i början att rollspel hade isolerat sig jämtemot andra hobbyer.Arvidos said:Om ni inte sett den än så håller jag en föreläsning om Berättelser från Staden och min syn på rollspelshobbyns framtid här:
<embed style="width:425px; height:350px;" id="VideoPlayback" type="application/x-shockwave-flash" src="http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=-3119820222770176088&hl=en&hl=en" flashvars=""></embed>
De punkter på listan du räknade upp var riktigt bra. Det jag tänkt mest på var typ "Det finns inte i vanliga butiker" men du har så rätt angående att detta är väldigt främmande:
× Värld (Väldigt mycket pluggande)
× Regler (Väldigt mycket pluggande)
× Roller
× Spelledare
× Manus (scenario)
× Gestaltning
× 4-5 personer
× Runt 20 timmars speltid
---
Jag tycker det är smart med frågeformuleringarna som skapade historien. Utifrån Prinsessa, Bonde och Zeppelinare så tänkte jag mig en historia där en prinsessa hushöll sig på en zeppelinare, det var (skulle bli?) en kärlekshistoria mellan prinsessan och bonden och bonden ville ombord på zeppelinaren. Att ställa frågor och besvara dem under spelmötet var riktigt smart, då frågorna blev strukturerade i kapitel så att det hela blev en historia som kan följa det mönster man är van vid från film - etablering, konflikt, lösning.
Bra också att du döpte kategorin till ditt spel till berättarspel (berättarlek?).
/Han som skrattade åt att Arvidos är så typiskt Arvidisk