Nekromanti ISP hjälp

G

Guest

Guest
Hallu på er, har ju varit borta ett tag nu och ett till tag lär det bli tyvärr, men jag har en fråga, finns det någon bra internetleverantör som levererar adsl som ej är kopplat till stadsnät, bra är i första hand förstående och för det andra billiga, om det finns möjlighet för tre händer vill jag ha fast ip också.

Tack på förhand
/Zorbeltuss som varit internetlös sen i slutet av juni

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag får väl säga att jag inte haft ADSL på ganska länge, men de jag känner som har det gillar Bahnhof. De sägs vara hyfsat stabila, tillåta server och grejor, och de har gjort en ganska stark grej av att inte lämna ut ens uppgifter till någon.

Hade inte ComHem varit de enda i mitt område som verkar vilja ge mig de hastigheter jag vill ha så hade jag kört Bahnhof, antagligen. Nu offrar jag viss stabilitet för hastighet, något jag funderar på att omvärdera i stort sett varje helg (så ComHems nät miffar så att folk inte kan komma åt min hemsida).

Zire

Swashbuckler
Problemet med ADSL är att stabiliteten till största del beror på kvaliteten på telefonlinan (som inte kan påverkas av leverantörerna). Så är stabilitet viktigt, hör med tidigare hyresgäst (om det är nytt boende) om de hade ADSL och hur det fungerade.

Vad det gäller kundtjänst så kan det bero mycket på personen du hamnar hos (testa att ringa flera gånger isf.). Jag har själv Bredbandsbolaget och det har fungerat bra, men de är ganska dyra. Glocalnet är betydligt billigare, men det verkar vara lite olika åsikter om hur bra de är, beroende på om man får problem eller inte.

G

Guest

Guest
Jag får väl säga att jag inte haft ADSL på ganska länge, men de jag känner som har det gillar Bahnhof. De sägs vara hyfsat stabila, tillåta server och grejor, och de har gjort en ganska stark grej av att inte lämna ut ens uppgifter till någon.
Tyvärr kan jag dock inte få bahnhof då jag bor utanför stadsnätets gräns så det är omöjligt.

Comhem verkar vara det som är det enda alternativet, men jag har också hört om avbrott etc, så jag ska försöka skaffa något annat.

/Zorbeltuss

G

Guest

Guest
Problemet med ADSL är att stabiliteten till största del beror på kvaliteten på telefonlinan (som inte kan påverkas av leverantörerna). Så är stabilitet viktigt, hör med tidigare hyresgäst (om det är nytt boende) om de hade ADSL och hur det fungerade.
Vet ej vem föregående var då det var renovering innan jag flyttade in, men det är antingen det eller comhemkontakten.

Vad det gäller kundtjänst så kan det bero mycket på personen du hamnar hos (testa att ringa flera gånger isf.). Jag har själv Bredbandsbolaget och det har fungerat bra, men de är ganska dyra. Glocalnet är betydligt billigare, men det verkar vara lite olika åsikter om hur bra de är, beroende på om man får problem eller inte.
Ska kolla med glocalnet, men jag uteslöt bredbandsbolaget av någon anledning (får ta och kolla upp det dock så jag inte gjorde det i onödan.

/Zorbeltuss

krank

Zorbeltuss said:
Ska kolla med glocalnet, men jag uteslöt bredbandsbolaget av någon anledning (får ta och kolla upp det dock så jag inte gjorde det i onödan.
Bredbandsbolaget tog jag bort eftersom de åtminstone enligt nån artikel jag läste har öppet samarbete med myndigheter/polis och dessutom använder sig av censurfilter. Detsamma gäller nästan alla operatörer i landet, tydligen.

men den artikeln kan såklart ha fel.

Eksem

Champion
Censurfilter? det var värst. Jag har hört talas om filtrering av barnporr, men i övrigt?

Jag har hur som helst uppenbarligen tillräckligt laglydiga mainstreamvanor och -intressen för att aldrig ha märkt att det skulle finnas någon censur.

Vart kan man lära sig mer om detta?

krank

Eksem said:
Censurfilter? det var värst. Jag har hört talas om filtrering av barnporr, men i övrigt?

Jag har hur som helst uppenbarligen tillräckligt laglydiga mainstreamvanor och -intressen för att aldrig ha märkt att det skulle finnas någon censur.

Vart kan man lära sig mer om detta?
Jag hörde det typ i andra hand, har jag räknat ut nu. Ska se om jag kan hitta några källor.

Jag vet att det var på tapeten att klassa Pirate Bay som barnporr bl.a, vilket fick mig att garva när jag hörde det.

//Krank, som är såpass internetliberal att han inte ens tycker att filtrering av barnporr är OK, eftersom problemet inte ligger i den änden av kedjan ändå.