Istället för förklaring, bara spela

Gerkub

Gelékub

Så otroligt bra sätt att förklara DnD för någon som inte har en aning om vad det är och få dem att spela direkt.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Här är hela klippet.

Deborah Ann Woll (från True Blood och Daredevil) är en riktigt bra spelledare. Jag rekommenderar verkligen hennes show Rarities and Relics, där hon spelar med en gästkändis varje avsnitt.

Framförallt så gillade jag, som spelmakare, att titta på reflektionerna de hade efteråt.

w176

Förlorad dotter
Det brukar också vara min approach vid nya spel. Spela ett konventspass där rollerna är förgenererade och bara köra.

Reglerna kommer när de kommer

Rickard

Urverk speldesign
Det brukar också vara min approach vid nya spel. Spela ett konventspass där rollerna är förgenererade och bara köra.

Reglerna kommer när de kommer
Ja, jag med. I indierummet har man inte lyxen att de har läst en pitch, så för This is Pulp brukar jag namndroppa ett par filmer, dela ut förgjorda arketyper, köra en "ja, och/men"-övning och så kör vi.

damogn

Swordsman
Är inte en väldigt viktig aspekt att han inte har en aning om vad hon pratar om?

Att fråga saker som "vet jag vad det är för varelse?", "jag försöker prata med den" ger mycket mer inlevelse och bra story än "Ja, Owl Bears har ju AC 13 och runt 59 Hit Points och i 5e har de också ... därför gör jag så här ..."

Rollspel är roligare om spelarna inte kan något om världen. Det var i alla fall då jag hade som roligast själv som barn. Det är säkert roligast om SL kan lite för lite också.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Såg detta klipp idag i flödet och tänkte på denna tråd. Var ett ganska kul att använda spelplanen av ett brädspel, för att sedan lägga på ett lager av rollspel samtidigt som saker och mekanik presenteras under spelets gång.

Rickard

Urverk speldesign
Såg detta klipp idag i flödet och tänkte på denna tråd. Var ett ganska kul att använda spelplanen av ett brädspel, för att sedan lägga på ett lager av rollspel samtidigt som saker och mekanik presenteras under spelets gång.
Riktigt skön video. Utöver brädet hade man kunnat tänka sig att korten i sig skapar en fragmentarisk historia som man själv får pussla.