Subgenren Dark Fantasy
Det kallas Dark Fantasy för att det baseras på böckerna. Böckerna tillhör en genre som kallas Sword & Sorcery. Men är en subgenre som kallas Dark Fantasy. Den vanlige hjälten i S&S är i stil med Conan. Han är stark, modig, superskicklig, och i slutändan fixar han biffen så att allt slutar lyckligt. Elric som karaktär skapades att vara raka motsatsen till allt vad till exempel Conan är. Han är varken stark, eller ens ute efter att försöka rädda världen i någon utsträckning, han drivs av sina egna motiv istället. Vad har detta med Dark Fantasy att göra? jo, en hel del.
Dark Fantasy är den genren av S&S/Fantasy där det inte är självklart, oftast omöjligt, för den "goda" sidan att klara av biffen, som bäst lyckas de på hög personlig bekostnad hålla tillbaka de världsomvälvande händelser de blir del av. Oftast är inte hjälten ens en frivillig sådan, eller ens kan räknas som hjälte. Om vi återgår till bokserien om Elric som nu Stormbringer baseras på, så kan man knappast kalla att de dåd han begår är vidare "goda" eller "hjälteaktiga" enligt normal fantasy-manér. Snarare råkar han ha ihjäl både vänner och fiender, drivs av sina egna plågoandar, och i slutet i ett försök att stoppa kaos förstör den värld han känner, till kostnaden av sitt liv.
I Dark Fantasy blir aldrig rollpersonerna en riddare i glänsande rustning som slår tillbaka ondskan, han sliter, såras, blöder, och ofta dör, utan att hans insats gjort mer än att hindra att ett händelseförlopp når sin fullbordan. Han lär heller inte få något erkännande som "hjälte", och knappast lär han få något mer än några extra ärr, mindre antal vänner, och ett hårt liv att återgå till efter att händelseförloppet är över.
Att aldrig kunna vinna, endast hålla tillbaka de krafter (som oftast hotar fantasy-världar) brukar tillsammans med ovanstående beskrivning från Elric sagan utgöra själva essensen i det som är Dark Fantasy.
Den som har läst igenom Elric / Corum / Hawkmoon serien med böcker, eller är djupt insatt i WFRP (inte WFB) världen bör ha en ganska god bild av vad det är som skiljer Dark Fantasy som subgenre mot "vanlig" fantasy.
I rollspelet Stormbringer's fall har Dark Fantasy inget att göra med reglerna (visst, det har vissa likheter med tidiga DoD, men om jag så får säga är betydligt mer utvecklat), utan snarare med världen att göra.