Nekromanti I've lost that gaming feeling...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Använd kontaktannonsforumet eller andra medel att kontakta nya spelare. Jag själv upplever att min spelglädje revitaliserats av att jag fått kontakt med ett gäng nya spelare (ska snart sammanfoga dem med de gamla spelarna, får hoppas att de inte slåss). Alternativt kan du helt enkelt snacka med de andra spelarna och komma fram till vad som skulle vara häftigt att spela.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Elricdefinitioner (Elricspoiler)

Tja,, "dark" kanske beror på att Elric av misstag spetsar kvinnan han älskar, hugger ihjäl alal sina vänner och till slut får världen att gå under. :gremwink:

Morgoth

Swashbuckler
får väl titta lite på nån och kolla om det är något jag vill ha

Releaseordningen i Tribe 8 är tämligen viktig för innehållet, så om du ska köpa en av dem jag rekommenderade, ta Horrors of the Z'Bri, den kom först. Vimary Sourcebook ska vara väldigt bra också.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Tja,, "dark" kanske beror på att Elric av misstag spetsar kvinnan han älskar, hugger ihjäl alal sina vänner och till slut får världen att gå under"

Hur bär man sig egentligen åt för att av misstag döda den man älskar?
- Vet du vad som vore häftigt älskling? Om mitt magiska svärd Rumpelstilchkin fick sova i sängen mellan oss i natt. Väldigt erotisk. :gremsmile:
Varför hugger han ihjäl alla sina vänner?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ack, det här med att organisera och leda saker kan vara ganska besvärligt vare sig det rör sig om rollspel eller andra gruppaktiviteter. Vi hade en hel del intriger för oss i min tidigare spelgrupp. Den var alldeles för stor och de var många som inte gillade varandra men inte hade någon lust att säga detta öppet. Istället undvek det att dyka upp eller lät mig agera som någon slags medlare och fredsmäklare. Det var mer eller mindre förutbestämmt att gruppen skulle splittras för eller senare, problemet var väl mest att jag försökte var vän med båda lägren vilket gick ganska dåligt. När jag sedan flyttade till Linköping för att plugga så hade jag den stora turen att få chansen att hoppa in i en helt ny och fullständigt annorlunda grupp. Min närvaro har blåst nytt liv i gruppen och avlastat den överarbetade stackars spelledaren. Öppna relationer är väldigt viktiga i en sluten grupp. Varför inte testa ett lite miljöombyte? Nya rollspel kan också blåsa liv i gruppen. Det är väldigt orättvist att du ensam ska bära hela gruppen på dina axlar och vara den enda som kan samla ihop dem. Försök få någon annan att dela den bördan. Ansträng dig inte för mycket. Fungerar det inte med din nuvarande grupp så är det bättre att byta innan realtionerna bli alltför ansträngda.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

En huggs ner då han försöker hindra Elrics bärsärkavansinne, en annan kapar han huvudet av i bara förbifarten då han äntrar en båt, en tredje (egentligen en köpman han slutit ett avtal med, ingen vän) dödas då han anfaller Elric och Elric försöker värja sig från honom, men hans ondsinta svärd tar överhanden. Han har av förklarliga skäl inte så många vänner att hugga ned. Hans tjej Cymoril slängs på hans svärd som sista illgärning av hans kusin (och Cymorils bror, inte nog med att han slår ihjäl folk, han sysslar med inavel också! ^_-) Yyrkoon. allt tack vare att han släpar runt på Stormbringer, som är så hemskt som det bara går, men som han måste ha för att kunna överleva (genom att suga i sig livskraft från alla han dödar). Allt som allt inte någon trevlig historia.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Så om någon undrar varför lille Elric är ensam i ett hörn av skolgården och inte har några vänner så beror det alltså på att hans magiska svärd dödar alla han känner? :gremsmile:

Vilken bra ursäkt förresten.
- Nej det är inte jag som hugger dig utan mitt elaka, magiska svärd. Egentligen gillar jag dig. Ojsan där högg han dig igen. Och igen. Och igen. Du ska veta att jag egentligen inte vill sparka dig men det är mina elaka stövlar som tvingar mig. Att jag skallar dig beror på att......att....att jag har en elak toupé. Ack om jag ändå inte vore så viljesvag och hade så elaka ägodelar.

Har själv haft samma problem. Det har varit en av anledningarna till att min spelgrupp slutade spela. Mitt tips är att ta in nya spelare och kanske ett nytt rollspel. Det funkade för mig. Min grupp och jag har inte spelat ett "normalt" äventyr (endast konvents äventyr) på flera år. Men nu efter att jag tagit kontakt med tre nya spelare, plus att vi ska testa ett för våran grupp nytt rollspel (CoC) så känner jag verkligen att det här kommer att gå alldeles utmärkt. :gremgrin:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Han är inte ensam, han har fullt med fiender! :gremsmile:

Jo, han Elric ljög nog ihop allt, egentligen var han bara ännu elakare än det sägs i böckerna. Eller bara en fin fallstudie i multipla personligheter.

Archer

Swashbuckler
Subgenren Dark Fantasy

Det kallas Dark Fantasy för att det baseras på böckerna. Böckerna tillhör en genre som kallas Sword & Sorcery. Men är en subgenre som kallas Dark Fantasy. Den vanlige hjälten i S&S är i stil med Conan. Han är stark, modig, superskicklig, och i slutändan fixar han biffen så att allt slutar lyckligt. Elric som karaktär skapades att vara raka motsatsen till allt vad till exempel Conan är. Han är varken stark, eller ens ute efter att försöka rädda världen i någon utsträckning, han drivs av sina egna motiv istället. Vad har detta med Dark Fantasy att göra? jo, en hel del.

Dark Fantasy är den genren av S&S/Fantasy där det inte är självklart, oftast omöjligt, för den "goda" sidan att klara av biffen, som bäst lyckas de på hög personlig bekostnad hålla tillbaka de världsomvälvande händelser de blir del av. Oftast är inte hjälten ens en frivillig sådan, eller ens kan räknas som hjälte. Om vi återgår till bokserien om Elric som nu Stormbringer baseras på, så kan man knappast kalla att de dåd han begår är vidare "goda" eller "hjälteaktiga" enligt normal fantasy-manér. Snarare råkar han ha ihjäl både vänner och fiender, drivs av sina egna plågoandar, och i slutet i ett försök att stoppa kaos förstör den värld han känner, till kostnaden av sitt liv.
I Dark Fantasy blir aldrig rollpersonerna en riddare i glänsande rustning som slår tillbaka ondskan, han sliter, såras, blöder, och ofta dör, utan att hans insats gjort mer än att hindra att ett händelseförlopp når sin fullbordan. Han lär heller inte få något erkännande som "hjälte", och knappast lär han få något mer än några extra ärr, mindre antal vänner, och ett hårt liv att återgå till efter att händelseförloppet är över.

Att aldrig kunna vinna, endast hålla tillbaka de krafter (som oftast hotar fantasy-världar) brukar tillsammans med ovanstående beskrivning från Elric sagan utgöra själva essensen i det som är Dark Fantasy.

Den som har läst igenom Elric / Corum / Hawkmoon serien med böcker, eller är djupt insatt i WFRP (inte WFB) världen bör ha en ganska god bild av vad det är som skiljer Dark Fantasy som subgenre mot "vanlig" fantasy.

I rollspelet Stormbringer's fall har Dark Fantasy inget att göra med reglerna (visst, det har vissa likheter med tidiga DoD, men om jag så får säga är betydligt mer utvecklat), utan snarare med världen att göra.

Archer

Swashbuckler

Nu hör väl till saken att svärdet han går och bär omkring på råkar vara skapat av de äldre gudarna för att bekämpa kaos, och är i sig en demon av en magnitud stor nog att kunna dräpa gudar. Denna demon är ingen trevlig demon, utan är ett ondsint väsen som livnär sig på själar och har en förkärlek att plåga den som bär det.
Av den anledningen ser det till att spetsa Cymoril (svärdet är inte så lite förmöget att agera själv, vilket är anledningen till att Elric klarar sig rätt så bra i strider).

Archer

Swashbuckler

Är man klädd i rött och är en robin hodd-kopia förtjänar man allt vad man får.... :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Att Yyrkoon slänger iväg henne mot svärdet innan han dör är väl också en bidragande orsak, men visst, svärdet har ju den mesta skulden i allt.

Eksem

Champion
Re: Subgenren Dark Fantasy

Äh, så problemet ligger i att jag inte läser någon annan fantasy än s.k Dark Fantasy. Det förklarar ju saken. :gremwink: Och självklart är Elric!/Stormbringer bättre än DoD! Det är vad DoD borde ha blivit!