Nekromanti [Järn] Extra content

Krille

Super Moderator
Järn är rätt färdigt just nu.

Det blir en bok i US Comic-storlek på 104 sidor, och det innehåller fyra kapitel: Järn är magiskt, som är en slags programförklaring och guide för var man börjar för att komma igång; Att börja spela, om hur man bygger sin klan och sina gubbar samt folkslag och yrken, och inspirerande saker som man kan sätta in i sin värld om man vill; Att spela Järn, med regler för hur man gör saker (handlingar, konflikter, strid, sejd å sånt); samt Att spelleda Järn, med riktlinjer för hur man hanterar kampanjen utifrån klan och händelser, samt motståndare av olika slag. Vad som inte finns är en spelvärld, eftersom det förutsätts att spelgruppen antingen har en från något annat spel eller bygger en dynamiskt när man bygger klan och spelar spelet. Här är en länk till textmanuset.

Det om det som finns: vad jag undrar är om det som inte finns än.

Om vi antar att det blir en crowdfunder för Järn, vilket extra content vill ni ska skapas som extramål?

Med content menar jag inte lyxproduktionsstuff som hårda pärmar, box, tryckta formulär, specialtärningar eller sånt där godis, utan saker som äventyr, kampanj, mer regler, spelvärld eller spelvärldsbyggklossar. De kommer förmodligen inte in i själva regelboken, utan i ett separat häfte.

Saker som jag funderar själv på är en text om hur man hackar Järn, en karta som bara ser cool ut och har namn men ingen beskrivning av nåt, fler odjur, och fler nedslag som man kan stoppa in i sin värld. Men vad skulle ni vilja ha för extra content?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Prio 1: En detaljerad kampanjmiljö med många äventyrskrokar. Karta.

Prio 2: Ett introäventyr som sätter stämningen.

Prio 3: Ett monsterkapitel

Krille

Super Moderator
Mekanurg;n32270 said:
Prio 1: En detaljerad kampanjmiljö med många äventyrskrokar.
Jag hade faktiskt inte tänkt att ha med en kampanjmiljö ALLS i Järn. Istället byggdes Järn med två metoder i åtanke: antingen har man redan en kampanjmiljö som man diggar, eller så bygger man sin kampanjvärld tillsammans under spel. Så att stoppa in en detaljerad kampanjmiljö går emot designtanken bakom Järn.

Det sagt, det är extramål vi talar, inte själva spelet, så det finns ju i princip inget som hindrar att det blir en kampanjvärld. Så låt oss utforska den tanken lite.

Kampanjvärldar är dock rätt stora saker, och som lätt blir lika stora som resten av spelet i sig. Det gör också att det blir ett stort åtagande att göra den som lätt kan överskugga all annan extra content ihop. Så det krävs lite mer eftertanke då.

Premissen i Järn är en nordeuropeisk-ish eller mongolslätt-ish vildmark full med vilda klaner och stammar och hemska saker som troll och drakar och alver, under motsvarande folkvandringstid/järnålder. Spontant känner jag att jag skulle kunna utgå från mina kampanjvärldstankar från Fimbulvinter (det finns en lång kedja av koncept från Trudvang till Drakar&Demoner Krille till Fimbulvinter till Järn), med att det är den sista tiden i den här cykeln innan den stora vintern och sedan världsbranden då en ny cykel börjar.

Metaplotten och metafysiken i Fimbulvinter byggde på att vi har världarna, och vi har tomrummet utanför dem. Det är i brytpunkten mellan världarna och tomrummet som all sejd härstammar. Tomrummet i sig är en naturkraft som helst vill bli av med anomalin i det (dvs världarna) och verkar på alla möjliga plan för att världarna ska sluta att finnas till – från att locka och förleda folk att göra illdåd till att aktivt påverka världen och driva den mot undergången. Hittills har det gått sådär: i tidigare cykler har världarna alltid kommit tillbaka efter undergången. Men den här gången ser det värre ut. Till och med gudarna har krigat inbördes och en gudastam har kastats ut och förlorat sin gudastatus. (Den sista hamnade till och med i Järn som en av de spelbara folkslagen, fast utan resten av metaplotten.)

Det skulle ge världen en unique selling point och en raison d'être, snarare än att världen skulle bli en fantasy heartbreaker som idisslar samma saker som alla andra redan har gjort.

Men som sagt, det blir ett stort åtagande som överskuggar allt annat extra content ihop.
Mekanurg said:
Jag tror att det vore klokt att inkludera en kortfattad exempelsetting bara för att visa hur en sådan är tänkt att hänga ihop.

Osbjer

Warrior
En spelledarskärm (såklart).
Custom dice.
Sen tror jag att ett par settings att utgå ifrån om man är ovan inte är helt fel. Det behöver inte vara några stora metaplotter och kampanjer, men något som får nybörjarna att komma igång. Alternativt...
Halvfärdiga kartor att komma igång ifrån, där man kan stoppa in det gruppen kommer fram till ska finnas.

Andy

Vila i frid
Här kommer mina förslag som kan vara stretch goals:

1. Layout av Dante eller Johan Nohr.
2. En riktigt snyggt omslag (typ Ola Larsson, Per Folmer)
3. Engelsk översättning
4. Anpassningar för att använda Järn till Game of Thrones (hus, intriger, feodalism, annan magi)

Snow

Swashbuckler
I min spelgrupp har vi ofta ont om tid. Att lägga ett helt spelmöte på att förklara spelet, dess regler och göra rollpersoner känns som slöseri med tid. Därför tycker jag att ett antal videos man kan skicka ut till folk skulle vara väldigt hjälpsamt. Man behöver inte se Krille i bild (om du inte vill). En powerpoint med pergamentbakgrund, lite hjälpsam text och enkla animeringar funkar. Till detta lite skön musik och en röst som berättar hur det funkar. Det skulle ta lite tid att göra så portionera ut dem på olika nivåer.

Video för att förklara spelet och sälja in det. Gärna med ett kort spelexempel.
Videotutorial för regler, med lite exempel.
Videotutorial för att göra en rollperson.

Krille

Super Moderator
Osbjer;n32386 said:
En spelledarskärm (såklart).
Custom dice.
Andy;n32448 said:
1. Layout av Dante eller Johan Nohr.
2. En riktigt snyggt omslag (typ Ola Larsson, Per Folmer)
3. Engelsk översättning
Snow;n32478 said:
Video för att förklara spelet och sälja in det. Gärna med ett kort spelexempel.
Videotutorial för regler, med lite exempel.
Videotutorial för att göra en rollperson.
Förtydligande: jag är specifikt ute efter extra content. Tänk mer "vad kan man få in i ett häfte eller PDF". Produktionsstuff (som det mesta ovanstående) faller utanför frågeställningen.

Engelsk översättning är gränspuck, men innebär hur som helst en dubbelsatsning, och jag tror inte att jag har resurser att exponera mig mot en engelsk marknad.

Videos är också gränspuck. En säljvideo måste jag göra i alla fall inför en eventuell crowdfunder och bara det kommer att tänja min förmåga till det yttersta.
Snow said:
Ok. Ett anspråkslöst förslag är att videon säger något om hur spelet fungerar. Inte bara fina bilder och snärtiga rubriker som swishar förbi. Inget ont om videon till Eon IV, men det lever lite på att många känner till vad Eon är redan. Om man inte gjorde det så skulle videon inte tillföra speciellt mycket.

Krille

Super Moderator
Här är lite feedback på idéerna som inte är lyxproduktionsjox.

Mekanurg;n32270 said:
Prio 2: Ett introäventyr som sätter stämningen.
Det första man gör i Järn är att skapa klan, skapa omgivning och skapa rollpersoner. Klan och omgivning gör man gemensamt och kommer att resultera i dels ett relationsschema, och dels en karta. I schemat, kartan och rollpersonerna letar man upp ett par motsättningar och spelar några scener (någon scen med ett motsatt slag, någon scen med en konflikt, någon scen med en utmaning och någon scen med en strid) med ett sammanhang som kommer från motsättningarna och från kartan.

Givet den metoden så funkar inte det klassiska introäventyret. Däremot är det inga problem att göra några signaturäventyr, på ungefär samma sätt som Vid regnbågens slut och Vildhjarta i mångt och mycket satte hur Undergångens Arvtagare respektive Drakar&Demoner 6 skulle spelas.

Signatur-äventyr skulle jag gärna paketera tillsammans med delar av en spelvärld också, lite på samma sätt som hur Undergångens Arvtagare gjorde, och de får gärna höra ihop som en kampanj som Snösaga till DoD6.

Mekanurg;n32270 said:
Prio 3: Ett monsterkapitel
Det finns ett monsteravsnitt i spelledarkapitlet i regelboken.

Jag vill dock göra (eller få) fler unika motståndare, gärna de unika som har ett sammanhang. I regelboken finns inga drakar beskrivna som odjurs-sort, utan istället finns draken Neidhöll beskriven med landet som hen har lagt beslag på och varför draken härjar där i första rummet och vad man kan göra åt det med tydliga krokar för äventyr. Neidhöll får ganska mycket plats – två och en halv sida, typ, plus en helsidesillustration.

Sådana kan man göra många extramål av, och blir de tillräckligt många så har man en episk monsterbok där man har många praktiska krokar.

Mekanurg;n32295 said:
Jag tror att det vore klokt att inkludera en kortfattad exempelsetting bara för att visa hur en sådan är tänkt att hänga ihop.
Osbjer;n32386 said:
Sen tror jag att ett par settings att utgå ifrån om man är ovan inte är helt fel. Det behöver inte vara några stora metaplotter och kampanjer, men något som får nybörjarna att komma igång.
Det är nog en bra idé med flera olika exempel som är hejdlöst varierade, så att man inte tror att man måste hålla sig till mallen från det enda exemplet. Några idéer:
  • En stäppfolkssetting med viss smak av wuxia och ryttarklaner och sura gudar med stort ego.
  • En öfolks-setting långt ut på karga vindpinade öar vid randen av ett stormigt hav och stora sjömonster på knuten.
  • En setting i islandet med låga björkar och jagande vargar och flammande norrsken och en isdrottning som kräver hårda tributer.
  • En fjordlands-setting med blodsfejd och brödrafiendskap och omen från gudarna och gudomliga gåvor.
  • En bergslands-setting högt upp i bergen med magnifika bergstoppar och troll och mörkalver som svartsjukt vakar över stålets hemligheter.
Osbjer;n32386 said:
Halvfärdiga kartor att komma igång ifrån, där man kan stoppa in det gruppen kommer fram till ska finnas.
Kartor är bra skit.

Andy;n32448 said:
Anpassningar för att använda Järn till Game of Thrones (hus, intriger, feodalism, annan magi)
Det kanske inte är helt lämpligt med just Game of Thrones pga rättigheter, men man kan definitivt göra ett feodalism-hack med adelshus istället för klaner. Omgivningen skulle i så fall handla mer om andra hus och deras intriger än om platser och företeelser i vildmarken.

För att gå mer åt Game of Thrones-hållet så skulle även vapenlistan behöva byggas ut med saker bortom svärd och ringbrynja. Och det behövs ett ekonomiskt system, istället för självhushållning och byteshandel.

Men det går att göra och behöver inte bli så jättestort.
Mekanurg said:
Utmärkt resonerat, Krille.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Krille;n32599 said:
Jag vill dock göra (eller få) fler unika motståndare, gärna de unika som har ett sammanhang. I regelboken finns inga drakar beskrivna som odjurs-sort, utan istället finns draken Neidhöll beskriven med landet som hen har lagt beslag på och varför draken härjar där i första rummet och vad man kan göra åt det med tydliga krokar för äventyr. Neidhöll får ganska mycket plats – två och en halv sida, typ, plus en helsidesillustration.

Sådana kan man göra många extramål av, och blir de tillräckligt många så har man en episk monsterbok där man har många praktiska krokar.
Det här är det bästa sättet att göra en monsterbok på i min mening. Det är synd att inte fler spel gör på det här sättet. Då blir monsterboken en äventyrssamling i sig.

Mina förslag:
Fler unika varelser. Drakar, ulvar, alvdrottning Arafine, sjömonster, örnkungen.
Legendariska artefakter. Ur-guths svärd, Elianas stav, Bekkons slagruta, drakspegeln, stenen från stjärnorna.
Fler spännande platser. Grottan under isfallet.
Kanske ett extra folkslag?
Eller SLP-klaner som resurser till spelledaren? "De utstötta", en brokig, nomadisk skara av utstötta individer från alla folkslag. Spindelfolket, mörkeralver som håller spindlar och andra leddjur som husdjur. "Ulljättarna", jättar och människor som längst i norr tillsammans håller boskap – enorma håriga vidunder med långa betar och snabel.
En snygg karta med små bilder, öppna för tolkning.

Iskaral

Swordsman
Har inga förslag utöver det andra redan föreslagit, men det var väldigt intressant läsning.

Cybot

Mest spelbar
Drakar, Lindormar och jättereptiler.

För alla vet att det är jätteormar som är klanmänniskans naturliga fiende.

Nässe

Myrmidon
Jag skulle vilja ha sådant som finns i Adventure Burner till Burning wheel:
  • Lite mer om hur jag bygger äventyr till Järn. Jag vet att det finns i dokumentet men kanske lite mer, lite exempel. Hur ser ett äventyr i Järn ut- som fronter i AW eller som Oraklets fyra ögon?
  • En hög extra kampanjkoncept - de som finns är riktigt bra men det finns säkert fler idéer.
  • Exempel på kampanjer som kan spelas eller som har spelats
  • Mer om öde- hur gör man det ballt och bra?
  • Ett prova-på-scenario med färdiga rollpersoner och en färdig klan. Någon man kan köra på en kväll för att se om man som grupp gillar systemet och världen tillräckligt för att lägga ner ett år eller mer på spelet
  • Hur får man ut det göttigaste ur relationerna i klanen? Vad ska SL tänka på? Vad ska spelarna tänka på?
  • Kanske en text om kärlek och sex i Järn, och i rollspel i allmänhet ;)
  • Moral i klanen-hur gör man för att det inte ska bli västerlänsk 2014-moral? Hur kommer man överens om vad klanen står för, hur gör man äventyr eller spännande situationer av detta?
  • Kartor av alla slag :)

Vill passa på att säga att jag tycker Järn verkar riktigt kul, och jag hoppas jag får chansen att spela det!