hakanlo
Hero
Gruppen har nu spelat Järn i fem omgånger, i grunden med rules-as-written. Det har fungerat väldigt bra, och det samlade omdömet måste bli att Järn är ett oerhört väl fungerande spel. Den löst tecknade settingen har fungerat utmärkt, och efter att en klan med omgivningar, personer och relationer tagit form har spelet nästan spelat sig självt. Visst, jag som spelledare har en bakomliggande händelsekedja och har slängt in olika saker, men mycket har handlat om nämnda relationer. Tämligen AW-aktigt, faktiskt. Dessutomär en har reglerna fungerat smidigt och burit storyn på ett bra sätt. Strid med stridskort, konflikter och utmaningar - allt har passat utmärkt med en spelstil där man slår först och beskriver sedan, samtidigt som grunden är en vanlig handlingsresolution som gör att man lika gärna kan dyrka upp lås och klättra över murar. Sammanfattningvis: En utmärkt syntes av en massa ingredienser och influenser.
Men nu har de första husreglerna börjat poppa upp. Ofta mer motiverade av smak än av typen buggfix. Så jag tänkte skriva ner dem här, och förhoppningsvis kan någon fylla på.
- Pressad påverkar försvar. När man blir Pressad (förlorad hälften av Gard) får man -20 på försvar i stället för anfallslag. Motivering: aningen lättare att besegra motståndare och snabbare strid.
- Spelarna delar ut ödesslag. Istället för spelledaren gör det efter eget gottfinnande, får varje spelare under varje session dela ut ett ödesslag till någon annan när de gör något man gillar. Motivering: pudelpoäng.
- Själ och utmaningar. Man kan enligt reglerna offra 2t6 själ för att stega upp resultatet i en utmaning. Det får man bara göra i en utmaning där endast en person slår alla slag. Alternativt, är man flera måste alla inblandade förlora 2t6. Motivering: Man har redan stor fördel genom att sprida färdighetsslaget.
- Hjälm är flavor. Hjälm ger inte +1t6 skydd. Motivering: Hjälm+ringbrynja kommer upp i 4t6 vilket ger långsammare strider.
Men nu har de första husreglerna börjat poppa upp. Ofta mer motiverade av smak än av typen buggfix. Så jag tänkte skriva ner dem här, och förhoppningsvis kan någon fylla på.
- Pressad påverkar försvar. När man blir Pressad (förlorad hälften av Gard) får man -20 på försvar i stället för anfallslag. Motivering: aningen lättare att besegra motståndare och snabbare strid.
- Spelarna delar ut ödesslag. Istället för spelledaren gör det efter eget gottfinnande, får varje spelare under varje session dela ut ett ödesslag till någon annan när de gör något man gillar. Motivering: pudelpoäng.
- Själ och utmaningar. Man kan enligt reglerna offra 2t6 själ för att stega upp resultatet i en utmaning. Det får man bara göra i en utmaning där endast en person slår alla slag. Alternativt, är man flera måste alla inblandade förlora 2t6. Motivering: Man har redan stor fördel genom att sprida färdighetsslaget.
- Hjälm är flavor. Hjälm ger inte +1t6 skydd. Motivering: Hjälm+ringbrynja kommer upp i 4t6 vilket ger långsammare strider.