Nekromanti [Järn] Kampanjkoncept

Krille

Super Moderator
Ett verktyg som jag ofta använder är kampanjkoncept. Det är motsvarigheten till en baksidestext som säljer in kampanjen till spelare och ger dem en aning om vad de kan förvänta sig. De är sällan längre än tre fyra meningar eller så.

Här är ett par episka kampanjkoncept som jag har klurat på:

Kungariket kommer: I tusentals år har klanerna levt sitt eget liv i vildmarken, utan lyxen och komforten i Kungariket. Det har alltid varit ett hårt liv, men klanfolken är fria! Och det har Kungariket aldrig tolererat.

Nu har de börjat marschera bortom sina befästa murar för att kuva klanfolket. Snart är de här.

Ena klanerna: Stäppfolket är splittrat i hundratals klaner. Det är så Kungariket vill ha det. Men om klanerna skulle kunna enas under en ledare och få en gemensam lag och riktning så skulle de kunna bli en kraft att räkna med – kanske tillräckligt för att utmana Kungariket, och det kommer nog inte Kungariket tycka om.

Men den stora frågan är förstås vem som ska leda stäppklanerna.

Vargtid: En gång kommer den stora vargen att fly sina bojor och löpa fritt över himlen. Den kommer att sluka solen och månen, och den stora vintern kommer. När spannmål och korn tar slut kommer klanerna att vända sig mot varandra, syster mot syster, broder mot broder, i yxtid och vargtid.

Den tiden är nu. ---

Som synes är de rätt tok-episka, så ett par tre inte fullt så tok-episka kampanjkoncept vore kul att ha. Har ni några kul förslag?

Leon

Leo carcion
Eftersom vi har flyttat forum har jag inte dina Järntexter framför mig, så med risk för att krocka/inte stämma med vad du skrivit:

Bron: Den stora Floden som skiljer klanernas länder från Kungariket har bara ett fåtal övergångsställen. En av dem är Bron, ett väldigt ingenjörskapsligt mästerverk - legenden säger att den byggdes av Storkonung Mark den Gyllene under hans fälttåg mot någon av klanerna. Runt bron har en blomstrande marknadsplats vuxit upp - en gränsby med både klan- och kungarikeskultur. Givetvis hotas bron av fiender från båda sidor - avundsjuka grannklaner och domedagspräster från klansidan, och expansionism från kungarikessidan. Rollpersorna måste både se till att bron är öppen - och inte blir ett brohuvud för invasion.

Revirtvist: Två klaner gör anspråk på samma mark - oländig bygd som tidigare inte tjänat någon nytta men som behövs som betesmark. Skärmystlingar och blodspillan leder till blodfejd och kamp mellan två klaner. För att komplicera det hela - marken tillhör i själva verket dvärgakungen/älvkungen/förfäderna, och i slutändan kommer båda klanerna kanske tvingas förena sig mot ett övernaturligt hot.

Kummelkungen: Den Stora Högen är ett av få verkliga landmärken ute på stäppen. Den reser sig som ett mindre berg, och många klaner har en tradition att en anfader, en urtida storkonung, lagts till vila i Den Stora Högen. Det sägs att Kummelkungen inte bara är en kung för dåtiden, utan även för framtiden och att han kommer att vakna med svärd i hand för att rädda sina ättlingar. När maktabalansen i ödemarken är i gungning kommer flera klaner att tävla om att vara de som väker kummelkungen. Och om (när) det lyckas, vad är det då för ett väsen som blandar sig i de levandes lekar? En rättrådig konung eller ett odött hot?

Cybot

Mest spelbar
Kanske att någon (eller någonting? Finns det "någontings" i Järn?) försöker så split mellan din klan och dess uråldriga allierade?
Det är upp till spelarna att ta reda på vem och stoppa han/hon/den/det/dem.

Krille

Super Moderator
Cybot;n2566 said:
Finns det "någontings" i Järn?
Det finns massor med någontings. Gudar, monster, sura och bittra snötäckta berg, djupa skogar med mörka tankar, vildsinta lekande floder, bergakungar, andar och andeväsen och mycket annat.

På sätt och vis kan man säga att allting är någonting. Eller att alla någonting är någon. Den där animistiska synen på saker som är besjälade gör det lite komplixerat.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Gudarnas vrede: Något har gått fel för klanen. Boskapen dör, andebesvärjarna blir vansinniga, människorna blir ofruktsamma, något i den stilen. Nu gäller det att hitta vad det är som förargat klanens gudar och göra bot och bättring.

Plundringen: Hörni, visste ni att det finns en massa läckra saker klanen vill ha på det här stället? Farligt? Klart, annars hade ju någon annan tagit det, men vad sägs om att vi sticker dit och plockar på oss så mycket vi kan utan att dö? (OSR-style, med andra ord...)

Svälten: Ni vet den här saken vi behöver för att leva? Det verkar finnas mindre av den än tidigare, och vår grannklan märker också av det. Det viktiga är att vi ser till att de inte roffar åt sig av det...

Mysteriet: Ingen vet riktigt vad som har hänt, men det ser inte bra ut, och nu pekar folk finger åt alla möjliga håll och börjar slipa knivarna. Det är bäst att ta reda på problemet snarast möjligt, innan blodiga vendettor utbryter bland folk som kanske inte alls har något med det att göra (eller har de?).

Ond bråd död

Swashbuckler
Heh, just som jag kände att det var dags för en kommentar så insåg jag att man inte kan kommentera förstainlägget.

Ivf, hur långt har du kommit med Järn egentligen, är det spelbart?

Krille

Super Moderator
Ond bråd död;n2760 said:
Heh, just som jag kände att det var dags för en kommentar så insåg jag att man inte kan kommentera förstainlägget.

Ivf, hur långt har du kommit med Järn egentligen, är det spelbart?
Järn är spelbart, men inte vackert. Järn består i dess publiak form just nu av en klase med speldata och procedurer i punktlisteform och nödvändiga rollformulär. Det innehåller inte något som helst fluff eller inspiration, men det är definitivt spelbart.

Bakom kulisserna sitter jag och skriver det till en vackrare form med mer fluff och stuff och praktiska tips. Som till exempel hur kampanjkoncept kan se ut, vilket är vad spelledaren tar med sig till spelmötet när man bygger klan och rollpersoner.