Nekromanti [Järn] Karaktärsdrag

Krille

Super Moderator
Just nu har jag inget personlighetstjofräs alls i Järn. Med "personlighetstjofräs" menar jag något sätt att få in personlighet som något mer än något som rollspelas. Och det finns inte. Det som finns är Öde, färdigheter, Gard och Hälsa samt Själsform, och av dem så är det Öde som är det närmaste något som liknar en personlighet alls.

Hittills så har jag struntat i det, eftersom man minsann inte hade sånt i BRP. Men Järn är ju inte en BRP, utan en rätt hårt hackad BRP (exempelvis genom att grundegenskaper och härledda värden hackats bort), och dessutom finns det BRPs med personlighetstjofräs (exvis Pendragon och dess traits och passions).

Under lunchen funderade jag på att ta karaktärsdrag och karaktärsdragsberättelsen från Blå Himmel. Det funkar som så att man har ett antal karaktärsdrag. Vid spelmötets början berättar man vilka karaktärsdrag man har, så att alla är på det klara med vilka som finns. Sedan väljer man ett karaktärsdrag från en annan spelare (om man inte har ett sånt val från tidigare spelmöten). Det karaktärsdraget ska man sedan skapa en story kring, en story som är i fyra steg.

* Först ska karaktärsdraget introduceras, dvs man tar upp den andra personens karaktärsdrag på något sätt.
* Sedan ska det fördjupas, dvs man leder den andra spelaren att berätta om det.
* Sedan blir man lite spelledare och skapar ett val eller en utmaning om karaktärsdraget.
* Slutligen samlar man ihop storyn om karaktärsdraget med ett avslut.

Och man får lite belöningar för att göra detta.

Jag kan hitta fyra anledningar till att inte ha med något motsvarande:

* Det får inte plats på rollformuläret (men en får la knô).
* Det är inte BRP (se ovan).
* Jag vill helst inte slänga på en klase med sidor till, och det kommer väl ta en fyra-sex sidor till.
* Det är en nivå komplexitet till i spelet, som jag helst vill ha rätt avskalat.

Finns det några skäl för, och finns det fler skäl mot?

Osbjer

Warrior
Jag gillar idén med karaktärsdrag eftersom det gör att jag spelar min karaktär lite mer annorlunda än default (dvs om jag har en karaktär som inte har uttalade karaktärsdrag). Om de är kopplade till att man till exempel får bonusar om man gör något i linje med, eller avdrag då man går emot draget påverkar det även spelet regeltekniskt och man blir uppmärksammad på att man har karaktärsdrag. Ungefär så mycket skulle jag dessutom vilja att det påverkar spelet, och inte mer. Förslaget från Blå Himmel tycker jag inte passar i ett BRP eftersom det tycks styra äventyret, och det är det enligt min mening SL som gör.

Krille

Super Moderator
Hur funkar det i Requiem? Jag har vara The Masquerade, så jag har ingen aning om huruvida det passar i Järn.

Krille

Super Moderator
Här är en tanke som bubblat upp om hur karaktärsdrag kan fungera:

På rollformuläret så finns det plats för fyra karaktärsdrag, var och en med en kryssryta. Varje spelare skriver upp fyra karaktärsdrag där. Det finns en lista för inspiration, men ingen beskrivning – det får man står för själv.

I spel så finns en möjlighet att slå om ett färdighetsslag, vilket som helst, fast med färdigheten Wyrd istället. Man kan göra det så länge som det inte finns erfarenhetskrysset vid Wyrd inte är ikryssat. I så fall gäller slaget för Wyrd istället för det gamla sättet. Det är ens sätt att låta ödet ge en en ny chans, men till en viss risk.

Detta expanderas till karaktärsdragen: man kan slå om ett färdighetsslag fast för Wyrd istället, genom att aktivera ett karaktärsdrag. Processen är så här:
  • Var missnöjd med ett färdighetsslag.
  • Motivera hur karaktärsdraget får ödet att kanske ändra på sig.
  • Om det inte är för långsökt, slå om färdighetsslaget fast för Wyrd istället.
  • Resultatet för det nya slaget gäller istället för det gamla.
  • Kryssa för kryssrutan vid karaktärsdraget. Det är nu aktiverat och kan inte användas under resten av spelmötet.
  • Efter spelmötet, sudda ut alla kryss vid karaktärsdraget.
Så i princip så ger karaktärsdragen fyra extra omslag kopplade till karaktärsdragen, utöver lite riktlinje om hur man gestaltar sin rollperson.