Leon
Leo carcion
Den mytiska skogen mellan hunnernas och goternas rike - en barbarisk vildmark vid ett sönderfallande kejsardömes gränser. Här presenterar jag lite ideer till en järn-setting i ett mytiskt järnålderseuropa.
Det ligger ju väldigt när vanilj-järn. Så här tänker jag:
Folkslag:
Skogsfolk - barbarstammar från det vilda germanien. Goter, Allemanner, Thuringare, Slaver
Strandfolk - kuststammar och sjörövare runt Nordsjön, Ren och Donau. Saxare, Angler, Goideler
Stäppfolk - nomader och härjare från de stora stäpperna. Hunner, Goter, Alaner
Rebellerna - spillrorna av urgamla folk och desperata bönder som sprungit till skogs. Baccaudae, Kelter, Basker
De Kejserliga - desperata undersåtar som försöker överleva i ruinerna av en civilisation. Italier, Illyriker, Galler.
Dvärgar - ett magiskt folkslag som bor under stock och sten och i hemliga bergsstäder under Alperna
Själsform
Utgår, istället väl mellan olika gåvor - som alla också ger extra tärningar a la själsform:
Hamnskiftare (lite som själsform fast med magiska skinn - man kan ha flera)
Besvärjare (ger tillgång till trolldom/kraftigare besvärjelser)
Ättling (bonusar baserat på förfader, klenod)
Skolad (extra färdighetstärningar i t.ex. lärdom och skaldekonst)
Det ligger ju väldigt när vanilj-järn. Så här tänker jag:
Folkslag:
Skogsfolk - barbarstammar från det vilda germanien. Goter, Allemanner, Thuringare, Slaver
Strandfolk - kuststammar och sjörövare runt Nordsjön, Ren och Donau. Saxare, Angler, Goideler
Stäppfolk - nomader och härjare från de stora stäpperna. Hunner, Goter, Alaner
Rebellerna - spillrorna av urgamla folk och desperata bönder som sprungit till skogs. Baccaudae, Kelter, Basker
De Kejserliga - desperata undersåtar som försöker överleva i ruinerna av en civilisation. Italier, Illyriker, Galler.
Dvärgar - ett magiskt folkslag som bor under stock och sten och i hemliga bergsstäder under Alperna
Själsform
Utgår, istället väl mellan olika gåvor - som alla också ger extra tärningar a la själsform:
Hamnskiftare (lite som själsform fast med magiska skinn - man kan ha flera)
Besvärjare (ger tillgång till trolldom/kraftigare besvärjelser)
Ättling (bonusar baserat på förfader, klenod)
Skolad (extra färdighetstärningar i t.ex. lärdom och skaldekonst)