Nekromanti [Järn] Världen?

Krille

Super Moderator
Jag har inte funderat så mycket över världen i Järn. Den viktigaste delen av världen - den som är nära spelarna - kommer ju att skapas när spelarna skapar sin rollperson.

Resten har jag inte tänkt så mycket på. Det finns en massa vildmark - slätter, tundra, fjordar, berg och skogar. Det finns ett Stort Kungarike, som är så stort att man måste använda Versaler när man Skriver om det (tja, kanske inte, men ni fattar). Det finns förmodligen en massa ruiner från när Kungariket var Ännu Större.

Det ska nog finnas med en karta också, men jag har en känsla av att den blir rätt tråkig med just bara vildmark.

Men det är bara min fundering. Hur vill ni ha det?

Fienden

Hero
Skit i att skapa en faktisk världskarta! Beskriv vissa häftiga grejer: Som sagt, ruiner, ett Stort Kungarike, stora mystiska skogar och ett berg med ett trollfäste allra högst upp, där de tillfångatagit en dvärg som smider mitril åt dem. Gamla trevliga grejer som så.

Som sagt, större delen av världen, mellan quest points, kommer ju vara vildmark. Låt spelledaren arbeta ut det. Spelledaren får rita en områdeskarta, och när klanerna är skapade får spelarna markera ut klanområden på kartan. Allting utöver det är vildmark som SL får beskriva och rita ut precis som han vill, efter vad som behövs.

Typ.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Rita en stor, utsmyckad kompass. Sätt ett namn på en kultur eller region vid varje pil (åtta stycken kan väl funka bra). Dekorera pilen på ett sätt som antyder terräng och kulturtyp. Komplettera med text om nödvändigt.

Jag föreställer mig att det egentligen är rätt viktigt att spelarna inte känner till världen i stort, mer än vissa generella riktningar. Typ: norrut – permafrost; söderut – kungariket; västerut – hav, därefter plundringsvänliga byar; österut – berg med monster i.
Just för att ingen har bekymrat sig om att kartlägga världen, utan den mesta geografiska kunskapen kommer från hörsägen. När jag presenterar en karta i en fantasyvärld eller motsvarande tekniknivå så är jag noga med att poängtera att detta är hur din rollfigur skulle skissa upp världen. Ibland får bara spelare vars rollfigur har färdigheten geografi titta på kartan.

I Järn, då?
När man ritar upp klanen och dess närområde m.m. så kan man ju också lägga in uppgiften att beskriva vad som sägs finnas längre bort, enligt dem som rest så långt. Man får ett väderstreck var och jobbar enligt samma modell som de andra sakerna man bestämmer tillsammans.

Andy

Vila i frid
Jag ser två svenska fantasyvärldar framför mig som skulle funka fint med Järn.

Den första, och som är självklar sedan tidigare, är Trudvang.

Den andra är Khelataar.

Jag tror jag ska leta reda på boxen som finns där hemma någonstans.

/A

Ram

Skev
Det enda viktiga på kartan är "Vilka som kan tänkas vilja djävlas med oss" och "Dit vill vi åka!". En stor skog är bara intressant om den innehåller elaka älvor eller ungdomens källa liksom. Gör en karta med en djäkla massa hints om att det endera finns farligheter eller upptäckter där.