Nekromanti [Järn] Vad ska jag göra sen?

Krille

Super Moderator
Förr eller senare kommer Järn att bli klart. Och då inträffar lite av ett problem: vad ska jag göra sen?

Jag har medvetet valt att inte beskriva världen mer än på principnivå, eftersom spelarna förväntas skapa sin klan och sin omgivning och på så sätt skapa fröet till sin egen värld, alternativt spela i en annan värld med fornnördiskt tema och häftig vildmark. Så därför finns det inte så mycket en spelvärld som balla grejer som man kan använda sig av - coola platser, listor med saker som gudar kan vara gudar över, sånt där. Men de är inte utplacerade på en karta i länder med befolkningssiffror å sånt.

Ska jag följa den tanken så borde jag inte skriva en världsbok. Men frågan är vad jag ska göra i stället? Är jag helt enkelt klar när Järn är klart? Ska jag skriva monsterbok? Frångå den ursprungliga tanken med att inte ha en värld och skriva en i alla fall?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Du är klar när järn är klart, vid det tillfället så bör du lägga ALL din energi på att få Blå Himmel färdigt och i tryck.
Ta ut all din semester, ta tjänste-ledigt, hota, muta och lura dig till löften om tryck.

Det är ju då min åsikt.

Men när du nu är klar med Blå Himmel så om du nu vill fortsätta på Järn så tror jag att en monsterbok är första och rimligaste steget.

Ram

Skev
Skriv en rejäl trave scenarion, mer eller mindre kompletta. Presentera i dem hur en del av världen ser ut och när det är applicerbart, introducera ett nytt monster eller koncept. Över tid så kan du se hur fragment ur scenarion kan kopplas ihop till inter-scenario-scenarion.

Tell

Hero
Skapa andra klanvarianter - hur ser järns politiskkulturella enheter ut i imperiet, vid kusten, på slätterna etc. Hur påverkar försörjningssystemen, band till andra klaner eller enheter, hur ser utbyte av varor och tjänster ut, vilka diplomater har imperiet, och hur interagerar man med personer som står utanför klansamhällets idéer om hur man bör leva (storbönder, handelsmän, resande boskapsdrivare, etc). Hur hanterar man fäbodsstrukturerna?

Skapa helt enkelt en spelarnas bok som hjälper dem att bygga komplexa och intressanta klaner, som fungerar med sin levnadsmiljö.

... Sedan är jag jättenyfiken på din space-opera-politik-idé.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Skriv inte en värld! En monsterbok skulle kunna vara häftigt och en större hjälp för spelledare än världsbok (tror jag). Som någon annan skrev också: Scenarion. Frågan är hur man skriver scenarion när man inte har en faktisk värld att utgå från. Kanske mest plot hooks, lite events och statblock typ. Låt SL kasta in allt det som det funkar i hens värld.