Doktor Laser
Warrior
- Joined
- 9 Feb 2015
- Messages
- 256
Jag föll för det inre trycket och beställde ett exemplar av Hjältarnas Tid, lite med tanken att använda det för att köra gamla Trudvang-grejor. Så här i väntans tider har jag ju inte sett mer av det än det som finns i demopaketen, och reglerna verkar ju vara BRP av någotsånär smidigt snitt. So far so good. MEN. Jag råkar ju dessutom sitta på ett exemplar av Järn sedan tidigare; som jag dessvärre aldrig riktigt kommer mig för att spela eftersom jag är en lat spelledare som är smärtsamt medveten om att jag inte kommer kunna få ett bra flyt i fajterna med stridskortsystemet - hur fiffigt och tematiskt passande jag än tycker att det är.
Däremot älskar jag ju den typ av uttryckligt fornnördiska och jordnära rollpersoner som man skapar i Järn, med allt vad det innebär av magisk andereligiositet och grisodlarfärdigheter, så tanken slog mig ju att helt enkelt använda Järn för att skapa rollpersoner, men sedan använda reglerna från Hjältarnas Tid för det faktiska spelandet, måhända med någon sorts transplantation för att låta de båda magi-systemen med själ och skuld att samexistera och representera magikern kontra schamanens sätt att påverka verkligheten. En snabb titt på rollformulären från respektive spel får det ju att se ut att vara en relativt lätt sak att köra på, men jag vet ju inte säkert förrän jag de facto läst de fullständiga reglerna.
Tankar kring det Frankenstein-projektet? Är det någon fatal detalj jag missat som får de två systemen att krocka fullständigt, eller är det verkligen så lätt som jag inbillar mig?
Däremot älskar jag ju den typ av uttryckligt fornnördiska och jordnära rollpersoner som man skapar i Järn, med allt vad det innebär av magisk andereligiositet och grisodlarfärdigheter, så tanken slog mig ju att helt enkelt använda Järn för att skapa rollpersoner, men sedan använda reglerna från Hjältarnas Tid för det faktiska spelandet, måhända med någon sorts transplantation för att låta de båda magi-systemen med själ och skuld att samexistera och representera magikern kontra schamanens sätt att påverka verkligheten. En snabb titt på rollformulären från respektive spel får det ju att se ut att vara en relativt lätt sak att köra på, men jag vet ju inte säkert förrän jag de facto läst de fullständiga reglerna.
Tankar kring det Frankenstein-projektet? Är det någon fatal detalj jag missat som får de två systemen att krocka fullständigt, eller är det verkligen så lätt som jag inbillar mig?