Nekromanti Järnringens forum, vilka var där? Vad minns ni?

Mogger

Hipsteranka
Blev lite nostalgisk av att läsa och skriva i RiotMinds-tråden, och då slog mig tanken att det säkert finns flera här som även hängde på JFAB:s forum, när det begav sig. Typ mellan 2000 och 2009, kanske?

Själv var jag, får man väl säga, väldigt aktiv där, under mitt nick Psipo. Jag var moderator under en tid och skrev en del grejer till Järnringen.

För mig var det forumet min första kontakt med en nätcommunity och det var jäkligt kul! Jag tror inte att jag kan komma ihåg något negativt men det alls. Jo förresten, vi hade krank. (glimten i ögat, jag gillade krank redan då). Som moderator gick jag ca en driljon homlgångar mot honom, men som jag minns det så brukade det oftast lösa sig med ett PM till slut.

Jag minns naturligtvis flera andra med, men har lite svårt att komma ihåg användarnamn...

Allra mest minns jag den hejdlösa kreativitet som flödade, och som formade spelvärlden. Väldigt många företeelser som föddes på forumet fann sin väg in i olika moduler, och det var jäkligt coolt. Skrofmålet, spelvärldens säregna språk, formades av användarna och när jag spelade med folk på konvent så kunde man nästan förstå varanda :)

Ja, det var en kul tid! :) Och inte minst tror jag att det finns en hel del att lära sig av det här. Hur man skapar en sådan känsla bland spelets användare är inte gjort i en handvändning.

Andra tankar?

solvebring

Superhero
Jag var där. Jag hängde inte där, men jag var där. Antar att det mesta gällde regelfunderingar kring M:UA. ... Jag tror jag hette solvebring.

daflum

Veteran
Jag hette samma som jag gör här även om jag kom in sent i gamet och mest lurkade, vill påstå att det var ett forum som hade mycket kreativitet runtomsig och att jag använde massa saker från det när jag spelade MUA-kampanjen. Jag minns användare som muterad mungo, Stabag och så självklart Krank som var min första kontakt med "mutant skall vara dark and gritty-falangen" :p

Mogger

Hipsteranka
Vimes;n156983 said:
Vad fasen gjorde krank på Järnringens forum??
Han utvecklades till den ändå rätt välfungerande nätvarelse han är idag. :)

För han spelade inte Mutant. Men, vi kan ju vänta med att prata om krank tills hand ban har lyfts.

Jimmy

The One Ringkvist
Jag tror jag hängde där och kallades Grov (efter feta Quake-pixelgubbar) och blev så pepp på att spela MUA att jag drog mig ur rollspelsdvalan för att sätta ihop en grupp, som kom att spela Warhammer (vilket vi fortfarande gör, fortfarande TEW).

Leon

Leo carcion
Jag var ju där. Som mig själv. Minns särskilt den stora skrofmålstråden...

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Jag var där under namnet stabag. Skrev en hel del material stötvis, skrev krönikor då och då och gick loss i Poesihörnan med ojämna mellanrum. Utan forumet hade jag aldrig börjat rita kartor åt Järnringen vilket tids nog ledde till att jag är del av JR-gänget idag. Så jag har forumet att tacka för väldigt mycket kul.

Jimmy

The One Ringkvist
pappa;n157019 said:
Jag var där under namnet stabag. Skrev en hel del material stötvis, skrev krönikor då och då och gick loss i Poesihörnan med ojämna mellanrum. Utan forumet hade jag aldrig börjat rita kartor åt Järnringen vilket tids nog ledde till att jag är del av JR-gänget idag. Så jag har forumet att tacka för väldigt mycket kul.
Jag tackar dig. Vi minns dina delningar med (f)rysningar :)
Sen ritar du faktiskt lite kartor åt Fria Ligan också vilket etablerades redan då kan man väl indirekt ha en konsensus om?

charl

Veteran
Hängde där ett tag. Var knappast särskilt aktiv dock. Kan inte ens komma ihåg vad jag hade för användarnamn.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vimes;n156983 said:
Vad fasen gjorde krank på Järnringens forum??
Bråkade med mig mest, som jag minns det =)

Jag hängde där nästan så länge forumet fanns under namnet "Gunslinger" eller kort och gott "Gunny". Eventuelt bytte jag till "Hamstern" på slutet, eller om det var först under någon av de gånger jag försökte börja hänga här (men misslyckades).

Undergångens arvtagare var min stora introduktion till moderna rollspel. Jag hade börjat att dabbla lite med Mutant 1 och Mutant 2089 (lånade boxar) och det var nog detta som fick mig att fastna för Mutant: Undergångens Arvtagare en gång när jag var inne på gamla Tradition.

Köpte på mig grundboken och Vid Regnbågens slut och körde igång att spela. Började hänga på järnringens forum ganska omgående, framför allt eftersom jag viste rätt lite om rollspel överlag (bror min lät mig aldrig titta på när han och hans kompisar spelade. Idag förstår jag varför och har tillochmed fått gå med i den spelgruppen =).

Absolut störts inverkan hade dock forumet på mig genom att det var via forumet som jag introducerades till nya spelgrupper som sökte spelare, vilket ledde till väldigt mycket rollspelande jag knappast hade kunnat få ihop med min ursprungliga bekantskapskrets. Och detta har visat sig vara väldigt nyttigt. Jag har alltid varit rätt sluten och inåtvänd. Men jag ville väldigt gärna spela mer rollspel och det funkade helt enkelt dåligt med mina då befintliga vänner.

Tack vare mutant.nu drevs jag slutligen till att ta modet till mig att säga till totala främlingar att jag ville spela rollspel med dem och det gick vägen. Idag har nog rollspel stått för den absolut största utökningen av min bekantskapskrets. Till och med större än typ alla andra bidragande faktorer tillsammans.

Sen stängde det forumet och jag blev tvungen att gå över hit istället. Men det blev ju rätt trevligt det också till slut =)

Paal

Imaginär fantast
Jag var där, men skrev knappt något, hardcorelurkade mest. Hade uppehåll från aktivt rollspel då under flera år och läste och teoretiserade bara. Men älskade M:UA och har lyckats spela det litegrann på senare år, dock aldrig den stora kampanjen.

Minns med glädje den otroligt långa och detaljerade tråden om Pyrisamfundets olika militärförband och dess utövande.

Mogger

Hipsteranka
Paal;n157077 said:
Jag var där, men skrev knappt något, hardcorelurkade mest. Hade uppehåll från aktivt rollspel då under flera år och läste och teoretiserade bara. Men älskade M:UA och har lyckats spela det litegrann på senare år, dock aldrig den stora kampanjen.

Minns med glädje den otroligt långa och detaljerade tråden om Pyrisamfundets olika militärförband och dess utövande.
Ja, vad hände med Gast? Han var väl reggad här under det fantasifulla namnet Gäst ett tag. Men det var länge sedan.

Mogger

Hipsteranka
Rymdhamster;n157068 said:
Bråkade med mig mest, som jag minns det =)

Jag hängde där nästan så länge forumet fanns under namnet Gunslinger
Kul! Dig minns jag väldigt väl! Roligar att kunna knyta ihop trådarna :kr

Fjodor Pollett

Swordsman
Jag var där under samma namn, fast sämre stavat.
Jag gjorde ett gäng pyriska flasketiketter, inbillade mig att jag myntade ordet "kjellsorteringen" i den fantastiska inspirationsstafetten och red käpphästen Erfarenhetspoängssannolikheter alldeles löddrig. Det är min favorithäst.

Mogger

Hipsteranka
Fjodor Pollett;n157401 said:
Jag var där under samma namn, fast sämre stavat.
Jag gjorde ett gäng pyriska flasketiketter, inbillade mig att jag myntade ordet "kjellsorteringen" i den fantastiska inspirationsstafetten och red käpphästen Erfarenhetspoängssannolikheter alldeles löddrig. Det är min favorithäst.
Det stämmer nog. Jag vill åtminstone minnas att även om jag skrev kapitlet i Spelarboken där hela Kjell-skämtet blev officiellt, så att säga, så var det redan etablerat på forumet.

Ännu ett exempel på hur användarna byggde spelvärlden! :)