Hekatomben (spoilerish)
Hekatomben är från en gammal codexartikel skriven om jag inte missminner mig av Sebastian Andersson, författaren till Drakar och kommande alvermodulen. Sammanfattning av artikeln: Hekatomben är litet fysiskt plan som existerar vid sidan av mundana och tar formen av en enorm samling gångar, salar och gallerier fyllda med gamla Danarthiska statyer och annat uråldrigt och övergivet. Man kan råka ut gör apjobbiga tidsfluktuationer som gör att en kropp kan åldras snabbt, att man kan hamna i relativa tidsflöden och fastna i tidsluckor. I hekatomben kan man råka på rakhori, De urgamla, kronokratspöken och demoner. Det finns ganska gott om vandöda då de Urgamla använder den för att husera sin nekroarmé.
Det är oklart om Hekatomben skapades av Kronokraterna eller om den bara hittade och moddade den, eller om de offrade till en mäktig demon för att skapada den. De tog hur som helst sin tillflykt till Hekatomben när de slutade vara intresserade av det värdsliga styret.
Portarna som är spridda över Asharien-Thalamur-Danbreann är alltid extremt mätkitga demoniska aggregat som agerar ovanligt självständigt. Man öppnar dem genom att läsa deras sanna namn. Namnen förvarades på skriftrullar och det råder lite krig om att få tag i dem bland de som känner till Hekatomben, tex så vill Rakhori gärna ha nycklarna till danbreannportarna men Priori Cun-Sabreann har dem i tryggt förvar.
Det är typ vad jag kommer ihåg på rak arm, sen misstänker jag att det kommer att utveckalas mer i Demoner-boken
/F