Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Är det något som är så överskattat som klassiker? Och nu snackar jag spel alltså. Hur är det möjligt att "Den Försvunna Diamanten" blev en succé som överlevde flera utgåvor?
För att inte tala om det tråkigaste som hänt spelbranschen sedan upphovsmannen till schack blev halshuggen - memory! Memory är inte roligt, spännande eller fiffigt. Memory är fan bara dumt och tråkigt.
Fia med knuff? *Gääääääsp* Till och med ännu mer ospännande än Trivial Pursuit.
Schack? Ja ok, det är rätt kul, men varför har man inte byggt in ett slumpmoment så att det faktiskt är möjligt för nybörjaren att spela mot proffset? Dessutom - det är 2000 år gammalt. När ska hypen ta slut?
Kommer ni ihåg de där dötrista liren som man kunde hitta på baksidan av flingpaketen? De där man slog en tärning, gick några steg och så hände det något där man hamnade, typ "ta två steg bakåt" eller "stå över ett slag". Kul. Varför inte bara kasta tärning och jämföra resultaten?
Äh, hur sugigt som helst. Spelkonstruktörer på den där tiden hade verkligen inte en aning om begrepp som "spelbalans".
Tråkigt nog stöter man än idag på spel som är lika sugiga som förr, trots att standarden definitivt har höjts. Varför släppte man Drakborgen igen? Det är inte bara dåligt, man lyckades dessutom göra det fult.
Som tur är så har det de senaste åren dykt upp ett gäng helt underbara och genomtänkta spel. Reiner Knizia, den trallande tysken, levererar succé efter succé. Wizards of the Coast, spelbalansens svar på Horace Engdahl (SA), släpper små välbalanserade mirakel i D&D miniatures och Magic: the Gathering.
Så vem fan behöver klassiker?
- Vulf
För att inte tala om det tråkigaste som hänt spelbranschen sedan upphovsmannen till schack blev halshuggen - memory! Memory är inte roligt, spännande eller fiffigt. Memory är fan bara dumt och tråkigt.
Fia med knuff? *Gääääääsp* Till och med ännu mer ospännande än Trivial Pursuit.
Schack? Ja ok, det är rätt kul, men varför har man inte byggt in ett slumpmoment så att det faktiskt är möjligt för nybörjaren att spela mot proffset? Dessutom - det är 2000 år gammalt. När ska hypen ta slut?
Kommer ni ihåg de där dötrista liren som man kunde hitta på baksidan av flingpaketen? De där man slog en tärning, gick några steg och så hände det något där man hamnade, typ "ta två steg bakåt" eller "stå över ett slag". Kul. Varför inte bara kasta tärning och jämföra resultaten?
Äh, hur sugigt som helst. Spelkonstruktörer på den där tiden hade verkligen inte en aning om begrepp som "spelbalans".
Tråkigt nog stöter man än idag på spel som är lika sugiga som förr, trots att standarden definitivt har höjts. Varför släppte man Drakborgen igen? Det är inte bara dåligt, man lyckades dessutom göra det fult.
Som tur är så har det de senaste åren dykt upp ett gäng helt underbara och genomtänkta spel. Reiner Knizia, den trallande tysken, levererar succé efter succé. Wizards of the Coast, spelbalansens svar på Horace Engdahl (SA), släpper små välbalanserade mirakel i D&D miniatures och Magic: the Gathering.
Så vem fan behöver klassiker?
- Vulf