..längre än så fick inte plats.. Det skulle vara "för analys igen" /images/icons/smile.gif
Iallafall.. Alla saker jag har tagit upp hår på forumet har trillat omkring en massa och nu har jag bestämt mig för hur
1. Rollspelsgenerering
2. Färdigheter
och 3. Strid
Ska funka i mitt omtalade (Av mig då.. /images/icons/wink.gif) rollspel! Nu håller jag på att skissa upp det hela i detalj.. Och stötte på en fråga..
Skapa sin rollperson går till så att man väljer en kultur, vilket ger vissa modifikationer på grundegenskaper. Sedan skaffar man grundegenskaper, sedan underegenskaper och färdigheter.
Dom grundegenskaper som finns är:
Fysik
Vighet
Kvickhet (Hur bra man är på att lägga märke till saker och reagera på det -Uppmärksamhet, reflexer, finmotorik.)
Intelligens (I vilken form ens hjärna är. Hjärnans "motion")
Psyke (Viljestyrka, magisk förmåga..)
Bildning (La till den grundegenskapen för att det gjorde allt mera logiskt. Mer om detta längre ner..)
Karisma
Underegenskaperna är:
Motion (Baserad på Fysik)
Syn (Kvickhet)
Hörsel (Kvickhet)
Social (Hur "vänlig" man är. Karisma.)
Romans (Karisma)
Ledarskap (Psyke och Karisma)
Skrämma (Psyke och Karisma)
Gullig (Karisma)
Utseende (Karisma)
Grundegenskaperna är menade att vara i ett tätt förhållande med färdigheterna. Dom representerar hur en "ospecifierade förmåga" har växt fram när man tränar sina "specifierade förmågor", dvs färdigheter. När man skapar sin rollperson så bestämmer ens grundegenskaper hur mycket man kan höja färdigheter i det området (Man får alltså hitta på en anledning till varför man är så stark/smidig /images/icons/smile.gif), därav grundegenskapen Bildning. (Med den så innefattas ALLA färdigheter i en grundegenskap. Mer konsekvent och praktiskt så..)
När man väl börjar spela så kommer ens grundegenskaper höjas om man blir skickligare, kanske också sänkas.. (Jag kanske slänger in något enkelt värde för i hur god form man är, som Vindhand förespråkat tidigare.)
FRÅGAN är då!
Skall jag använda ett system där man köper värden, eller ett där man kan modifiera "genomsnittsvärdet"?
Om man köper värden:
Så får man först köpa grundegenskaper, sedan köpa färdigheter och underegenskaper.. Hur höga grundegenskaperna är avgör hur många poäng man får till att köpa färdigheter och underegenskaper. Underegenskaper är dyrare eftersom dom är viktigare och mer generella än färdigheter.
Om man modifierar:
Så väljer man kultur och modifierar sedan kulturens genomsnittsvärden. Sedan så får man samma värde i underegenskaperna och kan modifiera dom lite upp och ner.. Samt färdigheterna som man kanske får halva grundegenskapen i om det är en färdighet som folk helt enkelt kan. (Hoppa, klättra..)
Det är underegenskaperna som ställer till det.. Jag funderar på att låta folk köpa sina grundegenskaper och färdigheter, och modifiera underegenskaperna. (Som då utgår från samma värde som grundegenskapen.)
Nej men som jag pladdrar! FEEDBACK TACK! /images/icons/smile.gif Snälla?
/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
Iallafall.. Alla saker jag har tagit upp hår på forumet har trillat omkring en massa och nu har jag bestämt mig för hur
1. Rollspelsgenerering
2. Färdigheter
och 3. Strid
Ska funka i mitt omtalade (Av mig då.. /images/icons/wink.gif) rollspel! Nu håller jag på att skissa upp det hela i detalj.. Och stötte på en fråga..
Skapa sin rollperson går till så att man väljer en kultur, vilket ger vissa modifikationer på grundegenskaper. Sedan skaffar man grundegenskaper, sedan underegenskaper och färdigheter.
Dom grundegenskaper som finns är:
Fysik
Vighet
Kvickhet (Hur bra man är på att lägga märke till saker och reagera på det -Uppmärksamhet, reflexer, finmotorik.)
Intelligens (I vilken form ens hjärna är. Hjärnans "motion")
Psyke (Viljestyrka, magisk förmåga..)
Bildning (La till den grundegenskapen för att det gjorde allt mera logiskt. Mer om detta längre ner..)
Karisma
Underegenskaperna är:
Motion (Baserad på Fysik)
Syn (Kvickhet)
Hörsel (Kvickhet)
Social (Hur "vänlig" man är. Karisma.)
Romans (Karisma)
Ledarskap (Psyke och Karisma)
Skrämma (Psyke och Karisma)
Gullig (Karisma)
Utseende (Karisma)
Grundegenskaperna är menade att vara i ett tätt förhållande med färdigheterna. Dom representerar hur en "ospecifierade förmåga" har växt fram när man tränar sina "specifierade förmågor", dvs färdigheter. När man skapar sin rollperson så bestämmer ens grundegenskaper hur mycket man kan höja färdigheter i det området (Man får alltså hitta på en anledning till varför man är så stark/smidig /images/icons/smile.gif), därav grundegenskapen Bildning. (Med den så innefattas ALLA färdigheter i en grundegenskap. Mer konsekvent och praktiskt så..)
När man väl börjar spela så kommer ens grundegenskaper höjas om man blir skickligare, kanske också sänkas.. (Jag kanske slänger in något enkelt värde för i hur god form man är, som Vindhand förespråkat tidigare.)
FRÅGAN är då!
Skall jag använda ett system där man köper värden, eller ett där man kan modifiera "genomsnittsvärdet"?
Om man köper värden:
Så får man först köpa grundegenskaper, sedan köpa färdigheter och underegenskaper.. Hur höga grundegenskaperna är avgör hur många poäng man får till att köpa färdigheter och underegenskaper. Underegenskaper är dyrare eftersom dom är viktigare och mer generella än färdigheter.
Om man modifierar:
Så väljer man kultur och modifierar sedan kulturens genomsnittsvärden. Sedan så får man samma värde i underegenskaperna och kan modifiera dom lite upp och ner.. Samt färdigheterna som man kanske får halva grundegenskapen i om det är en färdighet som folk helt enkelt kan. (Hoppa, klättra..)
Det är underegenskaperna som ställer till det.. Jag funderar på att låta folk köpa sina grundegenskaper och färdigheter, och modifiera underegenskaperna. (Som då utgår från samma värde som grundegenskapen.)
Nej men som jag pladdrar! FEEDBACK TACK! /images/icons/smile.gif Snälla?
/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\