Re: Men
Hur mycket vill du göra spelarna delaktiga? Hur mycket är du redo och sugen på att improvisera? Ifall du bara bollar över frågor till spelarna ibland så kan du absolut hålla dig till ett manus och sedan låta spelarna pynta det eller hitta en alternativ väg.
Ifall du går ett steg längre och låter spelarna beskriva resultatet av deras handlingar och påverka storyn på det sättet så kan det hända att du får ändra på dina planer.
Det här är ju en färdighet som kan tränas, som vilken annan. Du kan öva dig på att bli mer flexibel, smidig och trygg i att hantera det oväntade.
Två tips som kommer spontant till mig...
- Pröva lite andra modeller för att förbereda spelmötet
- Läs Play Unsafe (igen!)
Jag har ingenting tänkt när jag spelleder. Jag tänker ut saker som kan hända, men inget som behöver hända, så där är det inga problem att bejaka och låta spelarna göra som de vill. Det är ett sätt att göra det på.Niklas73 said:OK det där kan nog stämma. Men vad händer om spelarna underminerar hela storyn genom att komma på saker som itne alls var tänkt? Hur "räddar" man det? Måste man vara Robert Broberg i kreativt tänkande för att klara det eller finns det några enkla handgrepp att använda sig av?
/Niklas som inte har koll på det här och bara försöker orientera sig för att se om SC blir ett samberättarspel eller ej
Hur mycket vill du göra spelarna delaktiga? Hur mycket är du redo och sugen på att improvisera? Ifall du bara bollar över frågor till spelarna ibland så kan du absolut hålla dig till ett manus och sedan låta spelarna pynta det eller hitta en alternativ väg.
Ifall du går ett steg längre och låter spelarna beskriva resultatet av deras handlingar och påverka storyn på det sättet så kan det hända att du får ändra på dina planer.
Det här är ju en färdighet som kan tränas, som vilken annan. Du kan öva dig på att bli mer flexibel, smidig och trygg i att hantera det oväntade.
Två tips som kommer spontant till mig...
- Pröva lite andra modeller för att förbereda spelmötet
- Läs Play Unsafe (igen!)