Nekromanti Ja vill snacka me folk!

Vavva

Swordsman
Hej!

Finns det möjlighet, planer och/eller bandbredd nog att ge oss ett chattrum här inne?
Det finns en massa folk här jag gärna skulle vilja kallprata en massa med, framförallt om rollspel, men kanske lite mer "pratigt" och kompisaktigt än det blir på forumet.

Finns det möjligheten? Är det nån mer än jag som gärna skulle se en Rollspel.nu-chatt?

Vavva - hon som vill lära känna folk

chrull

Stockholm Kartell
IRC:a istället.. ett gäng från wrnu håller till i #rollspel på DALnet.. stick it bara.. alltid någon där.. även om det kan vara ett brett utbud av.. ähum.. idlare där på dagarna.. *sigh*

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

DanielSchenström

Swashbuckler
Finns ett litet hinder, IRC tillåts inte där jag är, skulle vara trevligt med ett HTML IRC för oss som är handikapapde på det sättet (ex. Cowboychat som elfwood använder).

Daniel "Warduke" Schenström

chrull

Stockholm Kartell
Jag tror det finns HTML ircar som kan komma åt resten av nätverken... jag vet dock inte var..

Vanligtvis är det ju bara en kanal som går att komma åt från HTML ircen..

någon annan?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Gardener

Champion
Som övriga som svarat på ditt inlägg så föredrar jag personligen också IRC och jag brukar jämt och ständigt hänga på #rpgonline på IRCNet, även om jag inte så ofta är aktiv...

Men vi jobbar på saken att eventuellt ordna någon chat via www.rollspel.nu och håller som bäst på att kolla upp olika möjliga alternativ.

Finns det ett stort intresse att chatta med övriga forumbesökare?

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

Johan K

Gammal & dryg
Jo, det skulle vara roligt at kunna chatat med de andra på det här forumet. Kan man inte på något sätt sammankoppla vårat användarnamn så att man samtidigt kan vara på forumet och chatten. Det skulle ju vbara smidigt, så att man känner igen varandra.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Azagthoth

Myrmidon
Kan man inte på något sätt sammankoppla vårat användarnamn så att man samtidigt kan vara på forumet och chatten.

Låter ju faktiskt som en mycket bra idé. Frågan är hur genomförbart det är. Har varit med om hur folk i chattmiljöer låtsas vara andra personer och sedan får den riktige personen mycket skit för det.

/Azagthoth

Gardener

Champion
Jag och Mmm håller på att kolla upp just det och har hittat några olika chattsystem men vi håller för tillfället fortfarande att utvärdera dem.

MVH Olle Johansson

Ackerfors

Alas, your rapids!
Skulle vara kul!

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"

Johan K

Gammal & dryg
Visst, det är ju en av tankarna bakom det. Det är ju för allas trevnad. Hur genomförbart det är har jag tyvärr inte en aning om, jag är ju allt annat än ett dataproffs. Men det finns säkert nån finurlig lösning på det hela.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Vavva

Swordsman
Går dte inte att göra så att man först loggar på forumet och sedan därifrån komemr vidare till chatten? Så att man inte kan chatta om man inte är inloggad?

Vavva - som börjar hoppas

Gardener

Champion
Exakt hur det fungerar beror på vilket system som kommer att användas. Men som jag ser det så är den främsta anledningen till att ha en webbchat i stället för IRC att man kan koppla ihop det med forumet. Så om vi öppnar en webbchat så kommer vi antagligen se till att man använder samma användare i både forum och i chatten. Men det bör inte spela någon roll om man går till chatten eller forumet först tycker jag. Man kommer alltså inte kunna chatta om man inte är inloggad ändå, men man behöver inte gå till forumen först om man bara vill chatta.

Sen finns det andra anledningar till att välja webbchat istf IRC eller dylikt också, som att det är enklare för ovana besökare.

MVH Olle Johansson

Runde Rolf

Swordsman
Går det inte att ha Chatten "liggande" på Huvudsidan (dvs forumens huvudsida) så att man väljer chatten som man väljer forum, eller hänger det ihop med forumtjänsten?

"Rolf kommer före Sitor även i ordboken"

Riddaren

Swashbuckler
Jo, det finns intresse, men tills det kanske blir av så finns ju det som Gardener angav, men också ICQ till dem som anget det.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Nightfang

Warrior
Alla har inte ICQ...

... eller NRC.(har själv inte en sketen aning om var det är)...

Så en chat vore väldigt uppskattat!!

Nightfang som gillar att chatta

If you find you are falling into madness - dive

Gardener

Champion
Exakt hur det läggs upp beror på var vi tycker att det passar in och hur mycket jag orkar programmera. För att få med det på forumlistningen så behöver det programmeras något, men att lägga in den på Codex huvudsida är inga problem. Vi får se hur det blir och om det blir något webbchatt-system, men vi jobbar på att utvärdera några olika system för tillfället och meddelar när vi vet hur vi tänker göra.

MVH Olle Johansson