DoD kontra Vägen som nybörjarspel
"Drakar och Demoners regler är däremot enkla och tillsammans med mängder av modulerna så utgör de en mycket bra grund för en nybörjare."
Anhåller om avvikande åsikt. Just mängden med tillbehör är avskräckande och begränsande för nybörjaren. Nybörjaren tänker allt för ofta "måste jag ha det här också för att kunna spela." Med Vägen får man inte bara ett komplett, konsekvent och enkelt regelsystem, man får dessutom tre riktigt bra introduktionsäventyr. Man behöver inte mer som nybörjare - tvärtom är det förvirrande och övertungt. Vägen är helt enkelt allt det som Drakar&Demoner slarvade bort i och med Drakar&Demoner Expert: snabbt, smidigt, enkelt, flexibelt och skoj.
Visst, det finns inte så mycket till det (inget alls, om man ska vara petig, utom två andra spel i samma serie, Quo Vadis? och Ansgar) -
men det behövs inte heller! Nybörjaren är inte ute efter något som det finns femtielva miljoner moduler till. Nybörjaren är ute efter något som han kan spela nu på stubben. Där funkar Vägen betydligt bättre än Drakar&Demoner.
Dessutom, vad ska man med miljoner moduler till? En gång i tiden spelade jag maffekampanjer med den vita boken i den blå boxen. Den var ungefär lika tjock som Vägen, utom det att det var inkomplett och hade sämre introduktionsäventyr, och senare utgåvor har inte bättrat på nybörjarvärdet något märkbart. Bäst ur nybörjarsynpunkt av alla Drakar&Demoner var andra och tredje utgåvan (svart bok i svart respektive svartgrön box) utan Expert, men sedan har det gått stadigt neråt.
Vidare hävdar jag bestämt att ända sedan Expert så har Drakar&Demoner blivit allt mer komplicerat och olämpligt för nybörjare. Nu är det poäng hit, poäng tid, köp och sälj som får Stockholmsbörsen att ligga i lä, tabeller upp och tabeller ner... sådant ska
definitivt inte finnas i ett nybörjarspel.
Nej, alla andra kvaliteer åsidosatta (elak kommentar: om det nu finns några), Drakar&Demoner är
inte det spel jag skulle sätta i händerna på en gröngöling. Det är bättre än Eon, men det säger ju ingenting: ur nybörjarsynpunkt är det mesta bättre än Eon... /images/icons/wink.gif Ett nybörjarspel ska vara enkelt och lättbegripligt. Plocka upp vilken Drakar&Demoner som helst från Expert eller senare, glöm bort att du har ett antal år i gemet, titta på det noggrant och tänk dig att du inte kan nåt. Du kommer upptäcka med samma klarsyn som Hubbleteleskopet att Drakar&Demoner inte är ett bra nybörjarspel.
Att Vägen skulle vara svårt att få tag på... tja, jag köpte mitt här på Lekcenter i Skövde. Om Tradition i Örebro inte har det så får de skärpa sig. Tradition påstås ju trots allt vara en spelbutik.
Annars kan man vända sig till:
Västerås Stift
Att: Len Howard
Västra Kyrkogatan 9
722 15 VÄSTERÅS
Där borde man kunna få tag på det ganska enkelt.
"Möjligt - och är man intresserad utav Västmarks typ av värld så ska man nog defintivt ta en titt på spelet också - det är ju som sagt var helt gratis."
Man bör nog ta en titt på det i alla fall, om man bara är intresserad av att se vad som finns och vilka framsteg spelindustrin har gjort sedan DoD Expert.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>