Nekromanti Jag är en sexig jävla hemelektroniksgud!

Troberg

Sinister eater
Dags att skryta lite:

Låt mig börja från början. En server dog för mig, och vid närmare studie så visade det sig att fem av åtta diskar i den var så kass att inte ens BIOS-et såg dem. Antagligen en spik på elnätet, sånt händer, men fem diskar, över 1,5 TB var lite väl tufft.

Så, efter att ha tankat ur de tre hela diskarna så tog jag elektroniken från en av de bra och flyttade till en identisk av de dåliga, och det verkar som om det går utmärkt att tanka ur data. Med andra ord, det verkar som om jag kan rädda alla fem diskarna till kostnad av två stycken friska diskar (jag tänker inte lita på en disk jag micklat så mycket med, så när jag är klar åker de i soptunnan)!

Nu ska jag bara köpa några nya diskar så att jag har plats med stuffet från de trasiga.

Nu tror jag att jag prövat att göra allt man kan göra med hemelektronik.

Är jag hemelektroniksguden eller är jag hemelektroniksguden!

ripperdoc

Myrmidon
Med tanke på hur mycket prylar du har, varför har du inte vettigt skydd mot strömspikar, etc?

Troberg

Sinister eater
Med tanke på hur mycket prylar du har, varför har du inte vettigt skydd mot strömspikar, etc?
För att jag har så mycket prylar. Det skulle bli för dyrt att skydda allt.

Däremot tycker jag hela debatten om att välja elleverantör är snedvriden. Den handlar bara om pris, inte om kvalitet. Jag skulle gladeligen betalt lite mer för bra ström och få/inga strömavbrott.

Jag håller dock på att luskar efter en bra distribuerad mjukvaruraidlösning. Det hade varit trevligt att kunna sprida en raid-array över mina ungefär 50 diskar, och veta att jag kan ta att vilka fem diskar som helst dör utan att jag tappar en enda bit. Det finns några alternativ, men inget verkar riktigt redo än. Till råga på allt så har jag lite egna idéer om hur man kan göra det ännu bättre, så risken är väl att jag måste göra det själv...

ripperdoc

Myrmidon
Fast det räcker ju med att fixa elen på ett ställe och ta det därifrån... diskar kostar ändå pengar.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Däremot tycker jag hela debatten om att välja elleverantör är snedvriden. Den handlar bara om pris, inte om kvalitet. Jag skulle gladeligen betalt lite mer för bra ström och få/inga strömavbrott.
Fast det är ju inte distributionen man betalar för utan produktionen. Vilken leverantör du än väljer är det Borlänge Energi du får din ström ifrån. Sedan räknar Borlänge Energi av din strömförbrukning med den elleverantör du valt.

Det är ju klart, du kan säkert betala Borlänge Energi för att få en egen, bra ledning till din bostad. Fast då är nog ett raidkabinett och en pall med diskar billigare.

Dewil

Troberg

Sinister eater
Fast det är ju inte distributionen man betalar för utan produktionen. Vilken leverantör du än väljer är det Borlänge Energi du får din ström ifrån. Sedan räknar Borlänge Energi av din strömförbrukning med den elleverantör du valt.
Japp, jag vet, och det är det jag ogillar.

Troberg

Sinister eater
Fast det räcker ju med att fixa elen på ett ställe och ta det därifrån... diskar kostar ändå pengar.
Nja, den traditionella visdomen är att man ska ha transientskydden så nära förbrukaren som möjligt.

Dock skulle jag iofs kunna ha ett skydd för hela serverrummet ganska lätt, och det skulle skyddat alla stationära datorer utom tre.

Johan K

Gammal & dryg
Är jag hemelektroniksguden eller är jag hemelektroniksguden!
Well, det verkar väll inte bättre än att du är en händig hemelektronikrackare.. :gremgrin:
Nur är det väll bara att hoppas att du sliper sådana här problem framöver.