Nekromanti Jag är långsam (eller.. coola saker som händer nu)

Dilandau

Myrmidon
Jag började läsa Gaimans "Sandman" typ 1999, tre år efter sista nummret publicerats.

I går tittade jag på mitt först avsnitt av "Xena".

Jag upptäckte Robert Jordan först när "Lord of Chaos" släpptes.

Fick tips om Grant Morrisons "Doom Patrol" för en månad sedan. Den skrevs i slutet av 80-talet.

Hittade China Mievielle ungefär samtidigt som hans fjärde bok dök upp i bokhandeln.

Började lyssna på "Anthony and the Johnssons" c:a 1 år efter att alla andra upptäckt dem.

Sitter just nu och tänker "Det där med steampunk... det verkar ju ganska läckert".

Jag har ännu inte läst "Neuromancer".

Etc.

Min poäng är att jag nästan aldrig hänger med saker från första början. Jag kommer alltid in lite senare, efter att något har slagit och blivit populärt. Visserligen gör det ingenting, egentligen. Rent logiskt. De flesta saker som var bra i går, kommer vara bra i morgon också.

Men, rent känslomässigt, någon gång vore det roligt att ha varit med från början. Att kunna säga "X var bättre innan de blev kända". Bara en enda gång? Snälla?

Så nu undrar jag: Vad är bra just nu? Vad har ni upptäckt för nya böcker/filmer/tv-serier/tidningar/musik som är jävligt bra, men som ännu inte slagit igenom?

Har ni t.ex. läst någon debutförfattare i år som fullständigt överväldigade er, men som helt passerat under den mediala radarn (eller nördradarn för den delen)? Gärna någon som ännu inte kommit i pocket.

Upplys mig!

Boboliwsy

Warrior
Några tv-serier

Kan nämna några tv-serier som jag följer just nu (som går på USAisk tv och tankas hem lite smått olagligt via interwebben). Vet dock inte hur det ligger till med hit-potentialen för serierna...

S.M.I.T.H. - Action/Crime med Ray Liotta som ledare för en grupp proffsiga tjuvar som utför olika stötar. Fokus på tjuvarna och deras nära och kära, inte så mycket på poliserna som försöker sätta dit dem. Tre avsnitt har visats.

The Unit - Action och drama med bland andra Robert Patrick (Terminator 2). Handlar om en topphemlig militär specialstyrka och deras familjer. Inne på sin andra säsong. Inte överdrivet bra kanske, men i brist på annat...

Lost - Borde du ha hört talas om och/eller sett. Tredje säsongen har nyss börjat visas i USA. Har dock redan slagit igenom med dunder och brak (här också, visas på 4:an).

My Name is Earl - White trash komedi med Jason Lee i titelrollen, försöker gottgöra folk han på olika sätt gjort illa då han insett att det där med karma faktiskt funkar; "Do good things and good things happen to you". Inne på sin andra säsong. Har slagit igenom både i USA och här (visas på Tv3 tror jag, men dom är ju en bit efter).

Battlestar Galactica - Sci-Fi baserad på en gammal serie med samma namn. Människorna jagas av Cylons (elaka robotar typ), endast 47000 personer överlevde robotarnas första attack. Inne på sin tredje säsong nu.

Standoff - Kriminalserie om ett par krismedlare hos FBI (?). Dessa två har dessutom en romans vilket ibland komplicerar läget när de ska förhandla med gisslantagare och andra busar. Fyra avsnitt har sänts hittills.

Heroes - En grupp personer med superkrafter måste rädda världen. Kort förklarat. Se tråden om serien lite längre ner på detta forum. I mina ögon en helt okej serie, såg nyss senaste avsnittet (nr 3). Visst, inte helt orginell, men det gör inte mig så mycket i detta fall.

Sen har vi ju lite "gamla" serier också, som redan slagit igenom i olika grad och hunnit läggas ner/slutat sändas/tagit längre uppehåll.
Exempel på dessa: The Shield (kriminalserie med riktigt hårda snutar), The Wire (också kriminalserie med nästan lika hårda snutar, säsong fyra visas nu, men jag är precis klar med säsong ett), Rome (världens dyraste tv-serie(?), om just romarriket) och Firefly (Sci-Fi, bra sådan).

//Boboliwsy - förvånad över att han orkar skriva så här mycket efter 0 timmars sömn inatt.

Simon

Swashbuckler
Hehe, tja, varför inte spana in "Upp till kamp" som går på SVT nästa höst (alltså om ett år, mer eller mindre). Det är väl i god tid nog? :gremwink:

Å jag kan väl säkert ha nåt roligt å komma med i förväg, innan det sänds...

Boboliwsy

Warrior
Re: Detektivbyrån! [ANT]

Shit! Coolt sound! Me like!

//Boboliwsy - gillar skumma ljud, ibland.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Jag är långsam (eller.. coola saker som händer

Jag är också hopplöst efter när det gäller det mesta, men jag ser inget fel i att ta igen saker i efterhand. Då slipper man vänta på att saker och ting avslutas vilket jag avskyr. Men för att vara med när det gäller kanske du kan börja läsa nya Authority, skriven av Grant Morrison? Första numret ska komma ut när som helst nu. Själv funderar jag på att vänta på albumet, men jag är inte helt säker. Jonathan Strange & Mr. Norrell av Susannah Clarke är fortfarande rätt ny, även om den har hunnit översättas till svenska och allt. Mer än så kan jag inte bidra med, jag är obotligt mainstream när jag inte bara är föråldrad i allmänhet och läser gamla nobelpristagare och annat. :/

/Dimfrost

Boboliwsy

Warrior
Re: Angående SMITH [ANT]

Serien S.M.I.T.H. med Ray Liotta verkar ha lagts ner, tråkigt nog, tyckte den var ganska bra. :gremfrown:

//Boboliwsy - en serie mindre att följa, på gott och ont.

Jambu

Swordsman
Re: Detektivbyrån!

Löjligt bra. Cirkusmusik möter slagsmålsklubben (och vinkar lite sådär på avstånd). Har ont i fingret efter alla de gånger jag tryckt på play när musiken stannar.

/Jakob måste lära sig spela xylofon. Och köpa en xylofon.