Nekromanti Jag är ledsen

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Jag har inte nämnt någon vid namn, vare sig personer som utövar trollretorik eller annat. Om jag har problem med vad jag tycker är troll så anmäler jag inlägget. Om jag skulle ha nämnt någon vid namn och anklagat denne för att vara troll så blir jag ju själv ett troll och det är väl det stora problemet med det här forumet, att allt för många tar saken i egna händer och svarar i samma stil, i stället för att räkna 1, 2, ..., 10 och sedan svara civiliserat och möjligen trycka på anmäla om man tycker att någon har gått för långt. Kan ju vara idé att ge moderatorerna chansen att just moderera i någorlunda tid innan det spårar ur.

Edit: Ja, sen får man väl hoppas att inte det är just moderatorerna som är just de som orsakar problemet. Har varit med om det också, once upon a time :(

MattiasLejbrink

Swordsman
anth;n77691 said:
Jag har funnits på det här forumet i över tio år. Ibland är jag mer aktiv, ibland mindre. Ibland är det roligare att vara här, ibland är det tråkigare.
De senaste månaderna har jag dock blivit mer och mer ledsen när jag loggat in, för de diskussioner som numera förs är bara deprimerande.

Jag vet att Dante har rätt när han säger att dessa trådar bara utgör en liten procent av trådarna på forumet. Problemet är att de senaste månaderna har minst en (ibland flera) av dessa trådar legat "topp tre" bland senaste inlägg nästan varje dag.

Jag vet att det bara är att ignorera trådarna, men bara genom att se dem blir jag på dåligt humör. Det är ungefär som att surfa utan ad-block. Det är outhärdligt.

Jag är en varm förespråkare av det fria ordet och en aktiv motståndare mot all form av censur. Men det betyder inte att ni behöver bete er som svin och bokstavligen bajsa på varandra.

Varför gör ni så här?
Varför använder ni ett språk som sårar andra?
Varför kan ni inte uttrycka er på ett vänligt sätt mot de ni inte håller med och argumenterar mot?
Är ni ens medvetna om att ni gör andra ledsna genom ert beteende?
Varför gör ni mig ledsen? :sad:
Jag tar mig friheten att svara utan att först läsa vad alla andra skrivit, så ursäktar på förhand om jag upprepar någonting som redan skrivits.

Som jag ser det finns det två roller som medverkar: den som skapar konflikten ("beter sig som svin") och de som går i svarsmål. Jättemånga på forumet skriver långa uppsatser till svar på något som uppenbarligen är konfliktsökande. Detta är säkert i en blandning av välvilja och von oben-perspektiv. Jag kan inte se att det är ändamålsenligt - snarare driver det på fler trådar/inlägg av samma karaktär.

Jag tror inte man [på ett enkelt sätt] kan komma till bukt med konfliktsökande medlemmar och inlägg. Däremot tror jag att en bra lösning är att inte gå i svarsmål, eller åtminstone fråga sig själv varför man svarar. Är det för att jag är förbannad? Tror jag att jag kan "konvertera" den andre, alltså "vinna"? Jag ser ofta formuleringar av typen att folk älskar att "diskutera" de här frågorna, ändå är nästan alla samtidigt trötta på trådarna.

Nej, att inte svara alls tänker jag är det bästa, om man inte har något extremt genomtänkt att tillföra. Att inte gå i svarsmål är inte en diss, det är bara...ingenting. Man låter liksom bli att deklarara sin åsikt i hundratals ämnen per dag, varför kan man inte låta ett provocerande inlägg vara? Och om man inte kan låta det vara, för vems skull svarar man? Det är inte för min skull i alla fall, det kan jag säga :)

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Dante;n78495 said:
För den som till äventyrs tror att diskussioner om genus/feminism/jämställdhet är något NYTT här på Rollspel.nu presenterar jag:

Rollspel.nu:s allra första genusdiskussion (så vitt jag kan utröna)

Den är från november 2001 …
En gissning:

... och med detta inlägg så läggs det fast att alla som har gått med i detta forum efter November 2001 vet om vad som gäller här och får snällt ta sig an seden eller lämna.

För någon annan anledning till att leta upp och posta en länk om detta ser inte jag, förutom att just säga, "inte mitt fel, det har alltid varit så här". Svårt att se trädet om man själv planterat skogen (nytt ordspråk).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Fenhorn;n78501 said:
För någon annan anledning till att leta upp och posta en länk om detta ser inte jag
Förutom då att flera personer har sagt att så här var det inte förr, utan då var det mycket bättre.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fenhorn;n78501 said:
För någon annan anledning till att leta upp och posta en länk om detta ser inte jag, förutom att just säga, "inte mitt fel, det har alltid varit så här". Svårt att se trädet om man själv planterat skogen (nytt ordspråk).
Jag tycker att det visar tydligt på att argumentet "det var så annorlunda förr, men nu minsann bråkar alla om allt" inte ger en rättvisande bild. Vi har haft jobbiga perioder förut, kring ämnen som alla känner igen, och det faktum att det sista halmstrået på ryggen som till sist har fått några användare att säga "nu drar jag" kanske inte beror på vad som diskuteras, eller hur det diskuteras, utan på att vi alla förändras och påverkas långsiktigt av vår omgivning.

Med det sagt har ingen sagt "det var så annorlunda förr, men nu minsann bråkar alla om allt", men vibbarna finns här.

Det enda jag kan säga om hur det var förr är att det var förr.

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fenhorn;n78501 said:
... och med detta inlägg så läggs det fast att alla som har gått med i detta forum efter November 2001 vet om vad som gäller här och får snällt ta sig an seden eller lämna.
Nä, tror du verkligen att Dante menade så?

Allvarligt alltså. Är det din bestämda uppfattning att Dante tycker att alla som gått med efter november 2001 ska ta sig an seden eller lämna?

Det krav vi har på användare är att de har läst reglerna när de registrerar sig, så att de vet vad som okej eller inte.

EDIT: ja, också har vi ju kravet att reglerna ska följas också. :grin:

/M

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Rymdhamster;n78504 said:
Förutom då att flera personer har sagt att så här var det inte förr, utan då var det mycket bättre.
Att leta upp en tråd här och en tråd där som säger si eller så säger ingenting. Vad vet jag, det kanske fanns 1000 urspårade trådar förr om åren här och två bra eller det kanske fanns 1000 bra trådar och två urspårade. Hans inlägg säger därför ingenting, förrutom att han har letat upp ett par trådar från förr.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fenhorn;n78501 said:
En gissning:

Du gissar fel.

Jag ville (som jag också skrev) visa att det här inte är ett nytt fenomen på Rollspel.nu. (Och, mer antytt, att de som hävdar det har kort eller selektivt minne.)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Fenhorn;n78510 said:
Att leta upp en tråd här och en tråd där som säger si eller så säger ingenting. Vad vet jag, det kanske fanns 1000 urspårade trådar förr om åren här och två bra eller det kanske fanns 1000 bra trådar och två urspårade. Hans inlägg säger därför ingenting, förrutom att han har letat upp ett par trådar från förr.
Han inlägg säger att detta på intet sätt är ett nytt fenomen.

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Och för att förklara mig lite angående mitt inlägg om Dante.

Nä, Magus Seter, jag säger inte det, Det jag säger är att Dante visar ett par trådar från förr som hade samma debatt som nu. Vad han vill visa med detta vet jag ej men jag kan ju gissa att antingen så vill han säga att det var likadant då som nu så att alla som påstår något annat ljuger (medvetet eller omedvetet) eller så vill han påvisa att forumet är likadant nu som då. I vilket syfte förutom detta vet jag dock inte.

Oavsett så blir ju den här tråden inte hjälpt utav det. Det spelar ju ingen roll om vad som hände förr om åren. Det enda jag ser med ett sådant inlägg är just det jag skrev. Sedan får jag väl hoppas att det inte var så som Dante hade tänkt sig att tråden ska tydas.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fenhorn;n78518 said:
Oavsett så blir ju den här tråden inte hjälpt utav det. Det spelar ju ingen roll om vad som hände förr om åren.
Jag tycker att det spelar roll. För om det här problemet INTE beror på att en handfull användare på senare tid har blivit extraordinära arseln, utan att problematiken i stort sett alltid bubblat under ytan, så är det troligen INTE så att det räcker att fota några bråkstakar så blir allt normalt och bra igen.

Vi kan med det lyfta diskussionen från att delvis handla om "det var så bra innan X började snacka goja" till "långsiktigt är det här en utveckling som har flera orsaker. Hur arbetar vi aktivt med att motverka detta? Går det ens att motverka detta? Går det i vågor? Varför går det i vågor?".

Typ så tänker jag.

/Magnus

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Rymdhamster;n78515 said:
Han inlägg säger att detta på intet sätt är ett nytt fenomen.
Återigen, han visar ett par trådar, utav hur många. Jag vet inte och du vet inte.
Det är som att avvisa klagomål om att det är många krockar i den södra rondellen just nu, med att säga "det krockade två stycken 2001 också".

Det hjälper inte krockandet i rondellen nu om vad som krockade då och framför allt vet vi inte hur många bilar som körde i rondellen då (eller för den delen nu) eller om det krockade mer bilar 2001 än två. Alltså spelar uttalandet ingen roll, oavsett på vilken sida i debatten man står.

Det finns en risk med att skriva på det här sättet, risken är att det läses som om skrivaren håller på att bygga sig en halmdocka. Sen får jag väl hoppas att detta inte var meningen, men det det är så det kan uppfattas.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Fenhorn;n78525 said:
Det är som att avvisa klagomål om att det är många krockar i den södra rondellen just nu, med att säga "det krockade två stycken 2001 också".
Nej, det är som avvisa klagåmål om att förr krockade det aldrig några bilar i södra rondellen.

Äh, det här diskussionen tjänar inte längre något syfte. Köp det eller köp det inte, jag bryr mig inte mer.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fenhorn;n78525 said:
Återigen, han visar ett par trådar, utav hur många. Jag vet inte och du vet inte.

Det hjälper inte krockandet i rondellen nu om vad som krockade då och framför allt vet vi inte hur många bilar som körde i rondellen då (eller för den delen nu) eller om det krockade mer bilar 2001 än två. Alltså spelar uttalandet ingen roll, oavsett på vilken sida i debatten man står.

Det finns en risk med att skriva på det här sättet, risken är att det läses som om skrivaren håller på att bygga sig en halmdocka. Sen får jag väl hoppas att detta inte var meningen, men det det är så det kan uppfattas.
Du övertolkar vad jag skriver.

Jag är inte ute efter att »avvisa klagomål« (som representant för Rollspel.nu tar jag klagomål på stort allvar), jag är ute efter att visa de som fått för sig att detta är ett nytt fenomen att det, de facto, inte är det.

Varken mer eller mindre.

Cissi

Up to no good.
Moderering: Fenhorn, Rymdhamster, Magnus Seter och Dante.

Diskussionen om Dantes inläggs syfte har nu tjänat ut sitt (o)syfte och derailar tråden. Släpp det och gå vidare!