Rymdhamster;n78504 said:
Förutom då att flera personer har sagt att så här var det inte förr, utan då var det mycket bättre.
Njae, vem har sagt det...? Vitulv sa att han gillade det bättre då, men det är väl allt...?
Asså, min syn på det hela är att forumet är bättre i dag. Som krank skriver så är folk väldigt inkluderande och intresserade mot de flesta som dyker upp här och publicerar saker och ger bra feedback.
Däremot så tycker jag att folk är mycket mer oresonliga här nu för tiden. Folk tar med sig alldeles för mycket passion runt saker som inte är mainstream rollspel för alla och mixen blandar sig inte bra. Jag menar, tidigare tjafsades det om hur mycket en stridsyxa vägde, räls vs fisktank, indie mot trad (ja, det var tråkiga tider) och hur mycket man fick fuska med tärningsslag. Och ja just det, en jättestor del bashande av D&D. Nu så handlar otroligt många diskussioner, som jag sagt tidigare, om vem som är mest kvinno- och hbtq-inkluderande. Ja, just vem som är
mest. Det är väldigt ovanligt att något är öppet exkluderande, utan nästan alltid om det är tillräckligt inkluderande.
Jag önskar att vi kunde skilja på seriös och icke-seriös debatt. Jag tycker att när Åsa Roos kommer med sin analys av bilder i rollspel och skirver en tråd om det så är det
intressant och skall kunna diskuteras utan att en massa belackare dyker upp och säger "guuud, vad tröttsamt! det där igen!". Jag tycker också att man inte
behöver komma dragandes med sin agenda i varje tråd där den över huvud taget passar in! Bara för att någon frågar "Vad gillar ni nya Eon" så behöver man inte av nödvändighet stolpa rakt in och dra sitt "det finns för lite aktiva X och inga Y däri". Vänta gärna lite och se vart tråden hamnar eller vänta ett par dagar och starta en egen tråd på ämnet.
Jag har sagt det förut: Rollspels-community:t i sverige är litet. Vi bör
rå om varandra i stället för att tjafsa. Jag är tveksam till vad gott som kommer ut ur det käbbel som vi har i dag. Väg de uttalanden som vi vill göra kontra de känslor som andra kan få och fundera över om det är värt att säga det som behöver sägas. Om vi bara säger det vi säger av princip eller för att "vinna" en diskussion så har vi gott om utrymme för en hel kasse självransakan.