Nekromanti Jag är ledsen

Ram

Skev
Rymdhamster;n78504 said:
Förutom då att flera personer har sagt att så här var det inte förr, utan då var det mycket bättre.
Njae, vem har sagt det...? Vitulv sa att han gillade det bättre då, men det är väl allt...?

Asså, min syn på det hela är att forumet är bättre i dag. Som krank skriver så är folk väldigt inkluderande och intresserade mot de flesta som dyker upp här och publicerar saker och ger bra feedback.

Däremot så tycker jag att folk är mycket mer oresonliga här nu för tiden. Folk tar med sig alldeles för mycket passion runt saker som inte är mainstream rollspel för alla och mixen blandar sig inte bra. Jag menar, tidigare tjafsades det om hur mycket en stridsyxa vägde, räls vs fisktank, indie mot trad (ja, det var tråkiga tider) och hur mycket man fick fuska med tärningsslag. Och ja just det, en jättestor del bashande av D&D. Nu så handlar otroligt många diskussioner, som jag sagt tidigare, om vem som är mest kvinno- och hbtq-inkluderande. Ja, just vem som är mest. Det är väldigt ovanligt att något är öppet exkluderande, utan nästan alltid om det är tillräckligt inkluderande.

Jag önskar att vi kunde skilja på seriös och icke-seriös debatt. Jag tycker att när Åsa Roos kommer med sin analys av bilder i rollspel och skirver en tråd om det så är det intressant och skall kunna diskuteras utan att en massa belackare dyker upp och säger "guuud, vad tröttsamt! det där igen!". Jag tycker också att man inte behöver komma dragandes med sin agenda i varje tråd där den över huvud taget passar in! Bara för att någon frågar "Vad gillar ni nya Eon" så behöver man inte av nödvändighet stolpa rakt in och dra sitt "det finns för lite aktiva X och inga Y däri". Vänta gärna lite och se vart tråden hamnar eller vänta ett par dagar och starta en egen tråd på ämnet.

Jag har sagt det förut: Rollspels-community:t i sverige är litet. Vi bör rå om varandra i stället för att tjafsa. Jag är tveksam till vad gott som kommer ut ur det käbbel som vi har i dag. Väg de uttalanden som vi vill göra kontra de känslor som andra kan få och fundera över om det är värt att säga det som behöver sägas. Om vi bara säger det vi säger av princip eller för att "vinna" en diskussion så har vi gott om utrymme för en hel kasse självransakan.

Ond bråd död

Swashbuckler
Rymdhamster;n78504 said:
Förutom då att flera personer har sagt att så här var det inte förr, utan då var det mycket bättre.

Fast bara för att ämnet diskuterades var det inte nödvändigtvis på samma sätt. Nu orkade jag inte läsa trådarna, så jag vet inte om det blev flamewar av det eler inte. Såg ut att vara rätt fjuttiga trådar i sammanhanget.

Intressant att jag bara kände igen Ymir och Mountainman från den tiden. Övriga har försvunnit eller bytt namn.Eller är Avatarex nån som fortfarande är aktiv?

Edit: såg inte modereringen.

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Rollspelare har vad det verkar alltid varit intoleranta mot andra rollspelare och deras idéer. Jag minns på nittiotalet då ett visst svenskt spel kom ut (jag nämner det inte här för att undvika påhopp). Om man hade en åsikt som var emot det spelet, om var det spelet hade lånat regler och system ifrån så blev man mycket hårdhänt (hårdordat?) påhoppad. På den tiden så fanns det ju inga forum som det gör idag, men man sprang på rollspelare titt som tätt på föreningar och sånt. Ska väl för sakens skull också nämna att det fanns ett engelskt spel som man heller inte fick säga något dåligt om på nittiotalet.
Så rollspelare kanske alltid har varit lite en isolerad grupp. Det kanske är lättare att komma klinch med andra rollspelare nuförtiden via forum och chattar, men också lättare att gömma sig bakom anonymiteten som internet ger.

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Ska väl säga att på detta forum så skulle det verkligen behövas att man får men förvarning om att någon har gjort ett inlägg när man lägger ut ett inlägg. Det finns på många andra forum och underlättar så att man kan se om det har tillkommit argument eller om det har blivit en moderering.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Fenhorn;n78553 said:
Ska väl säga att på detta forum så skulle det verkligen behövas att man får men förvarning om att någon har gjort ett inlägg när man lägger ut ett inlägg. Det finns på många andra forum och underlättar så att man kan se om det har tillkommit argument eller om det har blivit en moderering.
Mjo. Plattformen har lite egenheter för sig och saknar en hel del :p

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Fenhorn;n78553 said:
Moderatorer brukar ha sympati för att man kan hinna posta innan man ser en moderering. I synnerhet om man raderar inlägget om det skulle bryta mot moderingen man missade.

Anarchclown;n78556 said:
Plattformsbyte är på väg. Tror tekniska klumpigheter kommer kvarstå tills dess.
Det stämmer, just nu jobbar jag på att fixa i ordning inför en test migrering av forumet och sätta upp det så att vi kan testa att allt vi vill kommer med och fungerar som vi vill. När det sen kommer en riktig flytt vet jag inte just nu och jag kommer inte att lägga tid/ork på att fixa vB5 då vi ska bort från det.

Arfert

Facit
Det kanske är skillnad på ämnen man helt enkelt inte har någon åsikt om och ämnen där man har en åsikt, kanske till och med en stark övertygelse, men som man helst inte vill ge sig in i eftersom det nästan garanterat slutar i bråk och hårda ord?
Exakt. Politiska diskussioner kan få folk att bli ovänner på riktigt. Därför vill jag slippa dem här. Det är fel plats.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Arfert;n78568 said:
Exakt. Politiska diskussioner kan få folk att bli ovänner på riktigt. Därför vill jag slippa dem här. Det är fel plats.
Jag föreslår att alla sparar dem till julafton, då kan det diskuteras med släkten! :wink:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Magnus Seter;n78569 said:
Jag föreslår att alla sparar dem till julafton, då kan det diskuteras med släkten! :wink:
Snacka om att missa poängen :rolleyes:

Följ citaten bakåt två steg och läs därifrån.