Nekromanti jag är lite nyfiken på er

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Tillägg till Ogg's inlägg

Tänkte tillägga lite till Ogg då vi är i samma spelgrupp.

Ja, vi brukar bestämma oss sent vad vi ska spela, ibland kan det faktiskt ta timmar att komma fram till nått då det brukar bli lite löst magicspelade och karaktärsskapande under tiden vi bestämmer rollspel.

Jag skulle tro att 5 pers i vår grupp kan Eon's regler så gott som utantill.

När det gälelr godis och dricka brykar jag alltid ha med mig en cola och en påse m&m. Sen brukar alltid någon ha med sig en påse plockgodis, det är alltid uppskattat.

Jag brukar själv ha lite musik på i örat när vi spelar, då som passar spelet såklart. Till Eon har jag inte hitatt nått jättebra, men brukar köra med nightwish något äldre (typ over the hills and far away) låtar och nån enstaka hammerfall ibland (låt 1&2 på crimson thunder för den som undrar)

Äventyren brukar som sagt handla om allt man kan tänka sig. Dom flesta har just nu idetorka på eon fronten ( jag har det på alla fronter om jag ska vara ärlig) , så man tar dom få ideer man lyckas komma på och gör till äventyr. För tillfället kör vi Diamantäpplet som verkar vara ett helt ok äventyr, har dock inte kört allt för mycket änn.

Ljuset brukar vi i alla fall försöka hålla på den nivå som är påssande till rollspelet, i tex Call of Cthulu har vi svag belysning.

Reax

Veteran
Tillägg till Ogg's och SteffeBs inlägg

Även jag delar spelgrupp med KraggenOgg (och därmed även SteffeB)

Vår "spelstämmning" skiftar väldigt, vissa kvällar så är det "djup" stämmning och vi lyckas få till en riktigt läskig stämmning (enligt egen utasgo spellede KraggenOgg den spelsession som var läskigast hittils, jag är böjd att hålla med) men allt som oftast slutar det med ofokuserat flummande (på ganska hög ljudnivå, vilket ställer till det för killen med hörselkadan) som b.la annat kan resultera i att karaktärerna (både bokstavligt och bildligt) hugger varandra i ryggen (vilket iof. kan vara riktigt roligt).

Vår "fokuserings nivå" skiftar oxså väldigt beronde vilket rollspel vi spelar, när det blir EON är folk offtast hyffsat fokuserade, sen om detta beror på att vi inte spelar EON om folk har svårt att fokusera eller är p.ga. rollspelet själv vet jag inte).

walium

Ganska töntig, faktiskt
Spelstil

Jag improviserar till stora delar utifrån en handfull ideér som för det mesta ligger och skräpar i mitt huvud. Detta leder till att mina kampanjer är tämligen flexibla och oförutsägbara. Jag spelleder väldigt mycket mer än vad jag spelar för övrigt.

Regler har jag överlag ingen jättekoll på. Jag brukar uppskatta att de finns där och bidrar med någon form av struktur även om jag sällan följer dem slaviskt. Oftast läser igenom reglerna grundligt en gång när spelet inhandlas och kör sedan ifrån minnet.

Vad handlar mina äventyr om?

Jag gillar kampanjer som i alla fall inledningsvis kretsar kring en logisk fast punkt som till exempel en by, ett slott, en familj, en militärenhet osv. Dessutom gillar jag low-fantasy och världar som är balanserade utan absolut ondska eller godhet. Jag gillar kampanjer utan färdigt slut som utspelar sig i lite udda miljöer och med udda rollpersoner (som till exempel tiraker).

Jag brukar vara rätt detaljrik när jag startar en ny kampanj. Då sätter jag vanligtvis ihop en bakgrund på några sidor som sedan byggs ut efterhand som rollpersonerna för plotten vidare.

Craygh

Swordsman
den SPELSTIL vi har är:

fantasy FANTASY FANTASY!! alltid fantasy, och vi spelar så gott som alltid EON, ibland Neotech. De enda problemen vi brukar ha i gruppen är att vi avverkar lite väl många rollpersoner, i extrema fall kan EN av oss lyckas ha ihjäl 3 (TRE!!!) rollpersoner på en dag! (det var jag :gremlaugh:)

Vi är inte särskilt Detaljrika
men SL brukar försöka beskriva platser och människor, det är bara det att på det sätt som vi beskriver så lämnas oftast väldigt mycket åt fantasin, vi försöker mer beskriva känslan hos en plats, och det övergripande intrycket man får hos en person. Ett exempel är väl, "ni ser tre soldater, typiska soldater" ibland så kanske dom inte ens får reda på att nämnda soldater har lamellpansar på sig om de inte öppna strid mot dem.

vi brukar vara väldigt noga med regler och en del av oss följer dem nästan slaviskt. vi har en person som aldrig ens har läst reglerna, och han brukar mest sitta passivt, resten av spelarna är lite olika, två av oss har läst de flesta reglerna flera gånger, och SL har läst dem fler gånger än han själv vet :gremlaugh:

stämning och tilltugg stämning brukar vi för det mesta ha gratis: vi spelar för det mesta tre dagar i streck, och det gör vi för det mesta i en liten stuga mitt ute i ingenstans. en av våra spelare älskar att slösa pengar på godis och dricka och ofta har han flera kilo lösviktsgodis med sig. vi brukar även stjälpa i oss 2-3 liter läsk var per möte.

våra äventyr är ofta färgrika och använder EONs hela värld. ett äventyr kan sträcka sig över större delen av flera land ibland. Det är ofta väldigt övergripande äventyr som kan ha betydelse för ett eller flera länder ibland.

nu ska ni veta att allt detta kanske inte stämmer, jag brukar inte spelleda så mycket, utan det sköter för det mesta ClawHawk.

dream

Hero
Vi spelar långa pass, oftast från 13 till 23, eftersom vi lyckas spela så sällan. Därför finns en matpaus inkluderad i schemat, samt en eller två mindre promenader.

Vi spelar väldigt olika äventyr - just nu väldigt episkt, men oftast ganska mundant. Rollpersonerna brukar dock tendera att vara aqv krigartyp, mest av gammal hävd tror jag, men med vitt skilda karaktärer.

Vi är så där noga med reglerna, Eon är så pass flexibelt eller snarare enkelt i sin uppbyggnad att jag nästan aldrig kollar i regelboken när det inte är strid på gång, istället hittar jag på en svårighet och så slår vi. Strider har vi kanske en gång per två tillfällen. Resor är detaljerade i de flesta fall, liksom stadsbeskrivningar och annat.

Ungefär så går det till. :gremwink: