Nekromanti Jag är lycklig

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Igår besökte jag SF-bokhandeln för första gången på flera månader och fann att Studio Ghiblis samtliga filmer fanns där på nya DVD-utgåvor. :gremsmile:

Pengarna räckte till Nausicaa och Porco Rosso. My :tekopp:

Storuggla

Champion
My Neighbour Totoro och Kiki's Delivery Service, imho. Totoro rockar rakt igenom och i Kiki's kan man leta efter bilder från Visby och Stockholm. :gremsmile:
Sen är det bra rullar också.
Den bästa Miyazakifilmen är dock Castle of Cagliostro. Lupin III möter Miyazaki. Mumma!

Storuggla, powerpuffpinglorna är underskattade i sammanhanget

Rosen

Myrmidon
vilka är de bästa ghibli-filmerna? (utöver Mononoke och Spirited Away)

IMHO Nausicaa och Laputa -- den förra en genuint storslagen berättelse, den senare ett hisnande äventyr av den gamla goda skolan.

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Nausicaa är absolut bäst IMHO. Episkt, en elegant twist på vad som egentligen är problemet och en vacker & kuslig värld. Jag har sett den 20+ gånger de sista fem åren och kommer att den om och om igen.

Feliath

Swashbuckler
Nausicaä [OT]

Har du läst serien? Viz kränger den för ungefär hundra spänn albumet och SFBok ska ha åtminstone de första fyra albumen (av sju) inne. Miyazaki själv är nämligen rätt missnöjd med filmen, så om du gillar den kan det vara värt att kolla in serien. Mer av det goda, liksom.

Mer on topic, så håller jag med Ugglo helt och fullt. Cagliostro! Gärna med den äldre dubben (det finns visst minst två).

/Feliath — me I loves it

Johan K

Gammal & dryg
Dumm fråga..

Vad är dessa filmer för filmer ??
Märker att jag inte har sådär jättekoll på deta.. :gremblush:

thark

Hero
Tja, Mononoke Hime är IMO en av deras tråkigaste... :)

För att ge ett bäst-förslag som jag tror inte har framförts än: Min personliga favorit är Mimi o Sumaseba / Whispers of the Heart.

I övrigt: Totoro och Majo no Takkyuubin / Kikis.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, Whispers of the Heart är verkligen en må-bra-film, man blir så tillfreds med tillvaron när man sett den. Annars tycker jag att Totoro är trevlig, har nog sett den tio gånger vid det här laget.