Nekromanti Jag är ledsen

Cissi

Up to no good.
Übereil;n78109 said:
Jag ser OT-trådar i senaste inlägg (t ex så dök Favoritsagotråden upp där).

Übereil
Det ska den inte göra. OT är borttaget, men som sagt. Plattformen är ju döknäpp. :)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
anth;n77691 said:
Jag har funnits på det här forumet i över tio år. Ibland är jag mer aktiv, ibland mindre. Ibland är det roligare att vara här, ibland är det tråkigare.
De senaste månaderna har jag dock blivit mer och mer ledsen när jag loggat in, för de diskussioner som numera förs är bara deprimerande.

Jag vet att Dante har rätt när han säger att dessa trådar bara utgör en liten procent av trådarna på forumet. Problemet är att de senaste månaderna har minst en (ibland flera) av dessa trådar legat "topp tre" bland senaste inlägg nästan varje dag.

Jag vet att det bara är att ignorera trådarna, men bara genom att se dem blir jag på dåligt humör. Det är ungefär som att surfa utan ad-block. Det är outhärdligt.

Jag är en varm förespråkare av det fria ordet och en aktiv motståndare mot all form av censur. Men det betyder inte att ni behöver bete er som svin och bokstavligen bajsa på varandra.

Varför gör ni så här?
Varför använder ni ett språk som sårar andra?
Varför kan ni inte uttrycka er på ett vänligt sätt mot de ni inte håller med och argumenterar mot?
Är ni ens medvetna om att ni gör andra ledsna genom ert beteende?
Varför gör ni mig ledsen? :sad:

Tja, jag känner likadant, vilket under de senaste åren gjort att jag gradvis slutat besöka forumet. Jag blir mer arg än glad när jag loggar in. Men så här: det är ett öppet forum där vem som helst (typ) får bli medlem. Genom åren (shit, det är nu femton år sedan jag reggade mig) har communityt förändrats. Folk har kommit och gått. Rollspel.nu är inte samma samling människor som det var för femton år sedan. En del av de personer som gjorde att jag verkligen trivdes här har försvunnit, och det har tillkommit lite för många människor som inte får mig att trivas.

Jag tror inte tonen direkt har blivit värre, eller regelbrotten allvarligare. Vi var ungefär lika käftiga för tio år sedan, men då handlade det mer om rollspel än om... det ni nu för tiden brukar diskutera. Då kivades vi om hobbyn, om förströelse. Nu "kivas" det om ämnen som är betydligt svårare att ta med en klackspark. Jag har helt enkelt insett att jag inte pallar diskutera sådant med rollspel.nu:s klientel. Rollspel är min hobby. Jag vill diskutera sådant med någon sorts glädje och kreativitet. Jag pallar liksom inte att bli kallad våldtäktsman i en arena där jag vill ha betydligt mer lättsamma diskussioner.

För femton år sedan var Pub Anchor mitt favorithak i Stockholm, i huvudsak på grund av gästerna. Idag sätter jag inte min fot där, i huvudsak på grund av gästerna.

RasmusL

Champion
Vitulv: ...men om du hade möjligheten att bestämma vilka som fick eller inte fick komma in på Pub Anchor?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
RasmusL;n78149 said:
Vitulv: ...men om du hade möjligheten att bestämma vilka som fick eller inte fick komma in på Pub Anchor?

Så skulle det vara jag och fem av mina polare som satt där och häckade. Det är blandningen av kända och okända människor, som någonstans delar uppfattningen om vad som gör en bra kväll, som är receptet. Och det kan man inte tvinga fram. Det bara händer, liksom.

Jag märker att en lite för stor del av rollspel.nu inte delar min uppfattning av vad som är ett kul och givande recept, och då är det nog jag själv som ska flytta på mig istället för att försöka tvinga på andra mina åsikter.

Jag tycker helt härligt att det finns lite högljudda keyboard warriors här ibland. Jag säger inte att dom är många men det finns ett antal personer som helt enkelt inte kan vara sjysta mot varandra till den grad att det blir på gränsen till regelbrott och trollningar. Det orsakar en dålig stämning på forumet och det får konsekvenser som kanske personerna förutsåg. Klimatet på WRNU har fått en del konsekvenser som inte är bra och som har direkt påverkan på WRNU utan att dom vet om det.

Aja nog av mig, det är inte så svårt att vara snäll. Så om du känner att du blir upprörd eller sur, skit i att skriva, ta en paus och kom tillbaka istället för att vara en dryg jävel och göra folk arga bara för att du måste ha rätt.

För att citera några visdomsord: Jag säger som kineserna: "Framtiden är som en babianröv, färgglad och full av skit."

Korpen

Hero
Übereil;n78109 said:
Jag ser OT-trådar i senaste inlägg (t ex så dök Favoritsagotråden upp där).

Übereil
Jag tror att man ser poster i trådar från OT-forat om man har postat i dem eller gillat något där.

Arfert

Facit
Rollspel.nu är inte samma samling människor som det var för femton år sedan. En del av de personer som gjorde att jag verkligen trivdes här har försvunnit, och det har tillkommit lite för många människor som inte får mig att trivas.

Jag tror inte tonen direkt har blivit värre, eller regelbrotten allvarligare. Vi var ungefär lika käftiga för tio år sedan, men då handlade det mer om rollspel än om... det ni nu för tiden brukar diskutera. Då kivades vi om hobbyn, om förströelse. Nu "kivas" det om ämnen som är betydligt svårare att ta med en klackspark. Jag har helt enkelt insett att jag inte pallar diskutera sådant med rollspel.nu:s klientel. Rollspel är min hobby. Jag vill diskutera sådant med någon sorts glädje och kreativitet. Jag pallar liksom inte att bli kallad våldtäktsman i en arena där jag vill ha betydligt mer lättsamma diskussioner.

/.../

Jag märker att en lite för stor del av rollspel.nu inte delar min uppfattning av vad som är ett kul och givande recept, och då är det nog jag själv som ska flytta på mig istället för att försöka tvinga på andra mina åsikter.
Väl talat. Lite så känner jag också. Kanske dags att söka andra ställen att hänga på.

Übereil

Swashbuckler
Korpen;n78162 said:
Jag tror att man ser poster i trådar från OT-forat om man har postat i dem eller gillat något där.
Ingendera var sant för sagotråden.

Übereil, som tror att forumsplattformen mest suger

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Min upplevelse är att forumet har ett ganska hårt samtalsklimat från somliga användare. Något som medför att även om den stora massan är vänliga och trevliga så upplevs det som att man hellre tar ställning ifrån att svara i trådar än att faktiskt dela sina värderingar och åsikter. Risken att man själv kan bli måltavla i somliga fall blir så påtagande stor att man helt enkelt låter bli att svara, något som medför ett exkluderande samtalsklimat. Detta är ett problem som kan påverka forumskulturen i förlängningen då allt färre röster blir hörda då andra användare upplever att samtalsklimatet är "hotfullt".

Här spelar det ingen roll hur hårda reglerna än är då högre straff inte tenderar att förändra attityder. Vad som skulle behövas är istället som andra påpekat att dessa högljuda användare tar sig tiden att reflektera över vad de säger istället för att gå in och kränka den användare som endast försöker dela med sig av sin verklighet. Vi delar inte samma verklighetsbild även om vi delar samma värld, detta är något som är väldigt viktigt att minnas när man går in i ett samtal oavsett forum. Klarar man inte av att göra det, utan att försöka demolera istället för att förstå den andres verklighet bör man fundera över sitt agerande. Självfallet reagerar vi som människor med affekt men det behöver inte betyda att vi har rätten att såra andra genom våra svar och skapa ett exkluderande klimat för att vi så prombt känner att vi måste kränka andra som inte delar vår bild.

Jag skriver själv inte så mycket på forumet, men jag har under ett antal år varit på forumet och kikat på olika inlägg, diskussioner och med spänning följt användare jag uppskattar. Men ibland tenderar jag som somliga andra här skrivit redan, och som trådstartaren skrev, bli sorgsen över hur människor beteer sig mot varandra. Något som även medför att jag är sparsam med att lämna min åsikt i olika ämnen då jag vet att jag skulle kunna bli måltavla för den handling som somliga användare gör i affekt. Indirekt medför dessa användare att de tar makten över samtalet och även till viss exkluderar andra röster från debatten, röster som de själva inte vill höra till då de inte delar världsbild med den andre.

Ram

Skev
Vitulv said:
Arfert;n78164 said:
Väl talat. Lite så känner jag också. Kanske dags att söka andra ställen att hänga på.
Ja, jag känner lite likadant dessvärre...

Anarchclown

Swashbuckler
Jag tror det handlar om att olika personer går igång på eller känner sig kränkta när det gäller olika saker. Till exempel är meningen "du har fel" numera sjukt laddad för en hel del personer. I en värld där allt är subjektivt så är det kontroversiellt att hänvisa till någon slags objektiv sanning. Detta är ett av många exempel på triggers som lätt undviks i rena rollspelsdiskussioner när det handlar om smak, men som blir svårare när man talar om OT-saker. Om någon gör uttalandet "I den här settingen är det coolt om det sker typ 1000 mord om året" så kan jag säga. "Jag gillar inte din version av settingen, jag skulle föredra om siffran låg närmare 100 eftersom jag..."

Om någon säger i en OT-diskussion. "Sverige har typ 10.000 mord per år" så finns faktiska fakta tillgängliga som pekar på att det är närmare 100. Att påpeka att siffran 10.000 är helt åt fanders är dock konfrontativt och kan leda till bråk.

Eller om jag ska riffa vidare på det som Vitulv sade.

Det ligger i verklighetens natur att vi bryr oss mer om den och de frågor som rör den än vi gör om frågor som rör vår relativt lättsamma hobby.

Ond bråd död

Swashbuckler
Ram;n78186 said:
Ja, jag känner lite likadant dessvärre...

Jag minns inte ens hur det var förr. Men det stämmer säkert. Det var mer tolerant åtminstone, iaf utanför rollspelsdelen, för det var inte helt ok att gilla chronopia.:)

Anarchclown

Swashbuckler
Übereil;n78166 said:
Ingendera var sant för sagotråden.

Übereil, som tror att forumsplattformen mest suger

Jag tror att det beror på att det är en cool tråd och forumet "vill" att du ska se den. :)

Anarchclown: Som ger mänskliga attribut till själlösa ting hela tiden.

Anarchclown

Swashbuckler
Ond bråd död;n78188 said:
Jag minns inte ens hur det var förr. Men det stämmer säkert. Det var mer tolerant åtminstone, iaf utanför rollspelsdelen, för det var inte helt ok att gilla chronopia.:)

Det är fortfarande inte helt ok att gilla Chronopia. :p

Ram

Skev
Ond bråd död;n78188 said:
Förr tjafsade vi om indie var rollspel, om friform var rollspel, hur mycket skada en kula gör etc. Nu tjafsar vi om saker är sexistiska eller i princip om folk är tillräckligt feministiska för att vara för jämlikhet.

RasmusL

Champion
anth;n77691 said:
Jag har funnits på det här forumet i över tio år. Ibland är jag mer aktiv, ibland mindre. Ibland är det roligare att vara här, ibland är det tråkigare.
De senaste månaderna har jag dock blivit mer och mer ledsen när jag loggat in, för de diskussioner som numera förs är bara deprimerande.

Jag vet att Dante har rätt när han säger att dessa trådar bara utgör en liten procent av trådarna på forumet. Problemet är att de senaste månaderna har minst en (ibland flera) av dessa trådar legat "topp tre" bland senaste inlägg nästan varje dag.

Jag vet att det bara är att ignorera trådarna, men bara genom att se dem blir jag på dåligt humör. Det är ungefär som att surfa utan ad-block. Det är outhärdligt.

Jag är en varm förespråkare av det fria ordet och en aktiv motståndare mot all form av censur. Men det betyder inte att ni behöver bete er som svin och bokstavligen bajsa på varandra.

Varför gör ni så här?
Varför använder ni ett språk som sårar andra?
Varför kan ni inte uttrycka er på ett vänligt sätt mot de ni inte håller med och argumenterar mot?
Är ni ens medvetna om att ni gör andra ledsna genom ert beteende?
Varför gör ni mig ledsen? :sad:
Jag har funderat över det här ett bra tag nu och jag vill ställa en motfråga: varför gör du mig ledsen?

När WRNU accepterar att en tråd med namnet "För ett feministfritt GothCon!" ligger bland toppinläggen i en vecka blir jag ledsen. När det är tydligt att en stor del av de som skriver på forumet anser att män och kvinnor i grunden är så olika att det bara är naturligt att de inte tycker om samma aktiviteter så blir jag ledsen. När det "fria ordet" blir viktigare än att verka för alla människors lika rättigheter, förutsättningar och förväntningar blir jag ledsen. När jag blir ledsen inser jag att rollspel.nu, och därmed också jag, är en del av problemet snarare än lösningen.

Vi lever i en tid av kontrast, där F! står på tröskeln till riksdagen och SD konsoliderar sitt grepp om landet, där vänsterextrema bildar koalitionsregeringar tillsammans med brunhögern, där åsikterna drar allt mer isär. Att det här återspeglas på forumet är inte konstigt, att vi försöker blunda för det är skrämmande.

Att politik och jämställdhetsfrågor är en del av rollspelsdebatten idag har väl inte gått någon förbi? Att diskussionen i samhället idag förs på en väldigt hetsig nivå i riksdagen såväl som i debattprogram, på internetforum, mm har väl inte gått någon förbi? Att rollspel.nu är ett öppet forum där alla kan uttrycka sin åsikt har väl inte gått någon förbi? Lägg dessa tre faktum samman och du ser snart att de stundtals argsinta diskussionerna på forumet rätt väl återspeglar det som sker i samhället idag och att utvecklingen är väldigt naturlig om vi inte aktivt gör något åt saken.

...och vill ni verkligen göra något åt saken? Åt polariserade meningsskiljaktigheter mellan politiska extremer, mellan olika förklaringsmodellen av vad människan är, hur hen fungerar och varför?

Jag förstår ton-argumentet, det gör jag verkligen, och jag vet att jag själv inte är den bästa (kanske den sämsta här) på att vara snäll i diskussioner när jag tycker att mina meningsmotståndare står för en åsikt jag anser vara allt annat än snäll. Det jag upplever vara farligt är att ton-argumentet blandas med "låt oss diskutera rollspel istället för allt det där andra"-argument och det gör mig extremt ledsen då hobbyn i mina ögon behöver förändras i grunden, inte krampaktigt klänga sig fast vid villfarelser och människosyn från stenåldern.

Samtliga deltagare i den här och tangerande diskussioner tycks vara överens om att det endast är ett fåtal debattörer som är "problemet" och när jag tittar på vilka det är blir parallellen med utvecklingen i vårt samhälle tydlig: det handlar om de med starka, i vissa fall kanske extrema, åsikter som uttrycker dessa på ett hetsigt och personligt sätt. Det är människor som låter sig beröras av sina meningsmotståndares argument och agerar i affekt när de känner att de själva eller de de bryr sig om blir angripna. En av dessa människor är jag och jag är medveten om att jag ibland irriterar och ibland till och med retar upp folk när jag argumenterar för vad jag tycker är rätt, en av de som tappar tålamodet och blir allt annat än pedagogisk i mitt sätt att förklara min ståndpunkt. Ni vet vilka vi är.

Jag vet också att jag kan vara pedagogisk, att jag kan ha tålamod och att jag kan debattera på ett väldigt snällt sätt. De gånger någon i mina ögon uttrycker sig människofientligt och jag inte har tid och ork att bemöta det på ett konstruktivt, pedagogiskt och vänligt sätt borde jag kanske backa, strunta i att skriva i tråden och låta de sunkiga åsikterna stå oemotsagda. Det gör jag inte, hellre tar jag fram järnröret och det står jag för.

Ni vet vem jag är, ni vet vad ni tycker om mig och jag vet att jag är en del av det som gör anth ledsen. Jag kommer inte att förändras, jag kommer inte att vara tyst och jag kommer säkerligen att göra någon arg igen inom någon vecka. Samtidigt så är ni en del av det som gör mig ledsen och jag tror tyvärr inte att ni kommer att förändras.

Ond bråd död

Swashbuckler
Ram;n78192 said:
Förr tjafsade vi om indie var rollspel, om friform var rollspel, hur mycket skada en kula gör etc. Nu tjafsar vi om saker är sexistiska eller i princip om folk är tillräckligt feministiska för att vara för jämlikhet.

Precis. Riktigt obehagligt. indietjafset kunde vara rätt hårt det med, men det handlade om spelen och inte personerna; på sin höjd om personernas spelsmak.

Ond bråd död

Swashbuckler
RasmusL;n78194 said:
Jag har funderat över det här ett bra tag nu och jag vill ställa en motfråga: varför gör du mig ledsen?

När WRNU accepterar att en tråd med namnet "För ett feministfritt GothCon!" ligger bland toppinläggen i en vecka blir jag ledsen. När det är tydligt att en stor del av de som skriver på forumet anser att män och kvinnor i grunden är så olika att det bara är naturligt att de inte tycker om samma aktiviteter så blir jag ledsen. När det "fria ordet" blir viktigare än att verka för alla människors lika rättigheter, förutsättningar och förväntningar blir jag ledsen. När jag blir ledsen inser jag att rollspel.nu, och därmed också jag, är en del av problemet snarare än lösningen.

Vi lever i en tid av kontrast, där F! står på tröskeln till riksdagen och SD konsoliderar sitt grepp om landet, där vänsterextrema bildar koalitionsregeringar tillsammans med brunhögern, där åsikterna drar allt mer isär. Att det här återspeglas på forumet är inte konstigt, att vi försöker blunda för det är skrämmande.

Att politik och jämställdhetsfrågor är en del av rollspelsdebatten idag har väl inte gått någon förbi? Att diskussionen i samhället idag förs på en väldigt hetsig nivå i riksdagen såväl som i debattprogram, på internetforum, mm har väl inte gått någon förbi? Att rollspel.nu är ett öppet forum där alla kan uttrycka sin åsikt har väl inte gått någon förbi? Lägg dessa tre faktum samman och du ser snart att de stundtals argsinta diskussionerna på forumet rätt väl återspeglar det som sker i samhället idag och att utvecklingen är väldigt naturlig om vi inte aktivt gör något åt saken.

...och vill ni verkligen göra något åt saken? Åt polariserade meningsskiljaktigheter mellan politiska extremer, mellan olika förklaringsmodellen av vad människan är, hur hen fungerar och varför?

Jag förstår ton-argumentet, det gör jag verkligen, och jag vet att jag själv inte är den bästa (kanske den sämsta här) på att vara snäll i diskussioner när jag tycker att mina meningsmotståndare står för en åsikt jag anser vara allt annat än snäll. Det jag upplever vara farligt är att ton-argumentet blandas med "låt oss diskutera rollspel istället för allt det där andra"-argument och det gör mig extremt ledsen då hobbyn i mina ögon behöver förändras i grunden, inte krampaktigt klänga sig fast vid villfarelser och människosyn från stenåldern.

Samtliga deltagare i den här och tangerande diskussioner tycks vara överens om att det endast är ett fåtal debattörer som är "problemet" och när jag tittar på vilka det är blir parallellen med utvecklingen i vårt samhälle tydlig: det handlar om de med starka, i vissa fall kanske extrema, åsikter som uttrycker dessa på ett hetsigt och personligt sätt. Det är människor som låter sig beröras av sina meningsmotståndares argument och agerar i affekt när de känner att de själva eller de de bryr sig om blir angripna. En av dessa människor är jag och jag är medveten om att jag ibland irriterar och ibland till och med retar upp folk när jag argumenterar för vad jag tycker är rätt, en av de som tappar tålamodet och blir allt annat än pedagogisk i mitt sätt att förklara min ståndpunkt. Ni vet vilka vi är.

Jag vet också att jag kan vara pedagogisk, att jag kan ha tålamod och att jag kan debattera på ett väldigt snällt sätt. De gånger någon i mina ögon uttrycker sig människofientligt och jag inte har tid och ork att bemöta det på ett konstruktivt, pedagogiskt och vänligt sätt borde jag kanske backa, strunta i att skriva i tråden och låta de sunkiga åsikterna stå oemotsagda. Det gör jag inte, hellre tar jag fram järnröret och det står jag för.

Ni vet vem jag är, ni vet vad ni tycker om mig och jag vet att jag är en del av det som gör anth ledsen. Jag kommer inte att förändras, jag kommer inte att vara tyst och jag kommer säkerligen att göra någon arg igen inom någon vecka. Samtidigt så är ni en del av det som gör mig ledsen och jag tror tyvärr inte att ni kommer att förändras.

Anth blir ledsen för tonen. Du blir ledsen för andras åsikter. Det är inte så bra.

Anarchclown

Swashbuckler
Rasmus: Absolut. Men du (och andra) derailar ebland diskussioner där du är på sidan som "vinner" också genom en aggressiv retorik. Låt mig ta ett exempel väldigt kort. Förhoppningsvis kan vi gå vidare utan att gå ut på en lång diskussion om det specifika ämnet i just den här tråden.

Nästan samtliga som skrev kommentarer på tråden som handlade om övergrepp inom lajv var intresserade av att problematisera, förklara och om möjligt åtgärda dessa. Ändå triggar du tydligen så mycket på den att du finner det nödvändigt att göra schablonuttalanden som får flera (inklusive mig, tyvärr) att ägna tid åt att bestrida vad du säger istället för att diskutera det faktiska ämnet.

Min fråga är: Om du tycker att ämnet är viktigt, varför göra saker som du, som en intelligent människa, saboterar någonting som du själv torde vara för, för att driva en princip som ganska uppenbarligen inte torde vara det viktigaste i frågan? Det måste väl ändå gå emot det du säger om att du tycker att kampen är viktig och måste väl vara baserat på att du triggar på något och sedan inte vill backa?

Mer genuint undrande då, jag brukar ju i allmänhet inte uppleva att jag ligger så långt ifrån dina åsikter.

Edit: Inser att det här blir väldigt mycket om just dig som person. Om du inte vill gå in på det kan jag stryka det här inlägget.

Übereil

Swashbuckler
RasmusL;n78194 said:
Fast jag tror det finns rätt mycket att vinna på om du inser att du inte behöver göra allting själv. Är du inte i balans att tackla ett påstående på ett konstruktivt sätt (för att du har bråttom eller whatever) så bör du överlåta att svara till människor som är det (vilket i teorin kan vara du om ett dygn men förmodligen mest är någon annan person som inte har bråttom). Det finns så mycket kompetent folk på forumet att det nog inte finns någon som kan leverera slentriansvar som kan matcha andras bästa svar.

Übereil