Re: Ett svar & En egen fråga
<I>Här är MIN fråga: Hur gör man en sträng monoteism med en stark gud som är en domare, dömer straff och belöning, ja hur gör man en monoteism ÖVERHUVUDTAGET, utan att det blir en kristendoms-kopia?</I>
Jaa du...eftersom kristendomen i sig är en judendomsklon, är den ju inte särskilt originell heller ;-)
Nej, men skämt åsido brukar det hjälpa att vara snorigt detaljerad. Om du skriver en halv Bibel eller så (ja, det var väl lite att ta i), där du ger religionen några ganska tydliga och konsekventa olikheter mot kristendomen, borde det ta skruv. Har du inte lust att göra det kan du ju alltid göra en religion där guden inte framstår som fördömande och svartsjuk i stora delar av sin heliga skrift (för att inte tala om rent blatant elak; se Jobs Bok).
Om någon troende kristen blev förolämpad av det där, ber jag om ursäkt; min upplevelse då jag läste Bibeln var dock i stort sett just att man skulle tro på Gud, för annars blir han sur. Och nej, jag är varken satanist eller ateist, jag är agnostiker.
Feliath