Nekromanti Jag behöver hjälp & tips!

Lightshy

Hero
Om några veckor har jag lovat att ställa upp och vara SL för ett ”prova-på-rollspel-event” som en spelbutik i min hemstad arrangerar.
Jag har inte en aning om vad för spelare som kan tänkas dyka upp. Jag vet att D&D 5:ed redan kommer erbjudas av en annan SL. Kanske även M:År0 & Coriolis.

Jag behöver er hjälp att lura ut vad jag ska erbjuda?
Har funderingar på Tales from the loop & Sagospelet Äventyr (Alt. Elosos Superhjältar som jag dock inte hunnit lära mig).

Vad har ni för ideer och tankar & har ni ett bra tips på ett inte allt för krävande oneshot till det spelet?

Khan

Kondottiär
Hjältarnas tid!

Det finns fantastiska oneshots färdiga och klara, och med vara grundboxen kan du spelleda två äventyr direkt. Jag kommer köra det för nybörjare på årets bsk. Rekommenderas.

Lightshy

Hero
Khan;n332383 said:
Hjältarnas tid!

Det finns fantastiska oneshots färdiga och klara, och med vara grundboxen kan du spelleda två äventyr direkt. Jag kommer köra det för nybörjare på årets bsk. Rekommenderas.
Har tänkt på detta, men har ingen egen erfarenhet från just detta spel.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Välj något som du är bekväm med och kan reglerna till är mitt tips .

Rangertheman

Myrmidon
Handbok för superhjältar-rollspelet har varit mycket populärt de gånger jag kört prova på. Finns några korta scenario att köra. Hjältarnas tid är också ett mycket bra tips.

Lightshy

Hero
Mannen i skogen;n332398 said:
QFT
Ta en titt på Hjältarnas tids hemsida med tillbehör. Där finns demoäventyr kompletta med precis så mycket regler man behöver för ett äventyr. Samt färdiga rollfigurer.
https://helmgast.se/hjaltarnas-tid/
Ska göra det.
Frågan är bara om man ska köra ett fantasyspel till om D&D 5:ed redan finns?

I så fall kan jag tänka mig att köra HT som ett alternativ för yngre spelare, men då tycker jag Sagospelet Äventyr är bättre.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Lightshy;n332389 said:
Har tänkt på detta också, men har ingen egen erfarenhet från just detta spel heller.
Om du spelat Mutant År noll, Coriolis eller Varselklotet så har du ingen större startsträcka.:)

Lightshy

Hero
Henke;n332401 said:
Om du spelat Mutant År noll, Coriolis eller Varselklotet så har du ingen större startsträcka.:)
Sant. Finns det nått bra one-shot typ konventsscenario?

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag gillar Svärdets sång/Forbidden Lands för att det faktiskt är skrivet med utforskandet i åtanke. Idén är att ingen runt bordet vet så jättemycket, för det behövs helt enkelt inte. Sätt igång och upplev det längs vägen.

Som alltid är det här en sanning med modifikation, givetvis, för något mått regelförstånd krävs åtminstone från SL. Men annars skulle jag nog rekommendera det som ett spel för förstagångsspelare.

Bifur

Veteran
Handbok för Superhjältar. Lätt att lära sig och perfekt för den yngre målgruppen (9-12).

Henke

Lightshy;n332402 said:
Sant. Finns det nått bra one-shot typ konventsscenario?
Kummelklint som ingår i boxen tänker jag, men de flesta äventyrsplatser som ingår funkar.

Lightshy

Hero
Är det någon som har några bra färdiga karaktärer för Svärdets sång som jag skulle kunna använda?
Tänker väl en av varje klassisk typ, krigare, tjuv, magiker, utbyggdsjägare etc?

McAber

Varulv
Savage worlds. Har du inte boken ladda ner "Test drive" från Pinnacles hemsida. Där finns också enmassa enbladsäventyr i olika settings. Samt några längre provapå äventyr. Fantase, gansgter, modern skräck.

Henke

Lightshy;n332445 said:
Är det någon som har några bra färdiga karaktärer för Svärdets sång som jag skulle kunna använda?
Tänker väl en av varje klassisk typ, krigare, tjuv, magiker, utbyggdsjägare etc?
Nej, tyvärr har jag inte det, men tänker att det är snabbt framslaget och lite kul om man som spelare själv får skapa sin karaktär. Oklart om det finns några färdiga karaktärer i något scenario heller. Ett sätt skulle kunna vara att plocka SLP´s från t.ex. Kummelklint. En viss överraskningsdel försvinner ju i äventyret isåfall (vilket kan vara synd), men att låta byns intriger gälla spelarnas karaktärer istället för SLP:s är såklart fantastiskt intressant i spel.

Troberg

Sinister eater
Kör enklast tänkbara system, i en spelvärld som inte kräver så mycket förklaring. Det är mycket lättare att säga "Tänk dig James Bond under kalla kriget" än att försöka förklara, låt säga, Kult eller Mutant.

luddwig

Lawful evil
Om jag var du skulle jag köra Fantasy! OSG och något trevligt ettbladsscenario, till exempel Rövarna i Svarta skogen som fanns i Fenix (skamlös reklam, dessutom för andra gången på kort tid). Vaniljfantasy alltså, och regler som är enklare än Svärdets sång. Om du inte redan har koll på Fantasy! OSG har jag dock full förståelse för att du väljer något annat.