Call of Cthulhu (utala det du!) är ett av de bästa rollspelen jag någonsinn spelat/spellett. De har dessutom fått titeln "Världens bästa rollspel", vilket kanske inte säger så lite.
Spelet skapades av Sandy Petersen och är nu uppe i 6:e utgåvan!!! Det ska dock sägas att man inte förändrat speciellt mycket av regelsystemet, utan istället har man försökt att lägga in allt mer information om hur man spelleder i en Lovecraft värld.
Spelsystemet är ohyggligt lätt, det är baserat på Chaosiums gamla "Basic Roleplay", dvs samma system som Drakar och Demoner, Mutant o.s.v.. Men trots att man alltså fortfarande kör med en *gamal* spelmotor så är spelet ohyggligt lättspelat.
Det är ett av de få spel där grundegenskaper som INT och PSY än STY och FYS. Spelets viktigaste egenskap är Insanity (vansinne), är det enda egentliga skydd man har mot Lovecrafts (och andra) varelser. Dessutom kostar det sanity att t.ex. läsa böcker eller kasta spells.
Samtidigt är den enda chansen att stoppa varelserna att lära sig kasta besvärjelser eller läsa om dem. Vanliga männskliga vapen har sällan effekt mot desa varelser, utan man får istället inrikta sig på att antingen fördriva dem eller stänga in dem någonstans där de inte kan göra någon skada.
Istället har spelkonstruktörerna lagt ner massor med tid och kapitel på att förbereda SL (eller Keepers of Secret som det heter i spelet) att spelleda i Lovecrafts värld.
Spelet är tänkt att utspelas antingen på 1890-talet, 1920-talet och nutid. Det ska dock sägas att personligen föredrar jag att spela i 1890- eller 1920-tal då detta mer passar ihop med Lovecrafts böcker.
Det ska påpekas att det går alldels utmärkt att inte ha läst hans böcker, men det hjälper *mycket* för SL att ha iaf läst ett par stycken av hans böcker.
Lovecrafts böcker finns både på svenska och engelska, ska väl sägas direkt att hans böcker ibland kan bli hemskt jobbiga och läsa, det är inte helt ovanligt med meningar som sträcker sig över en och en halv sida. Han kan dessutom bli lite oständig i sina beskrivningar. Men hans böcker, eller rättare sagt noveller. Han skrev bara 2 romaner, de mesta av hans material var av novellstorlek då det mesta av hans matrial såldes i Amerikanska SF-tidningar.
Min personliga favoriter är Shadow over Innsmoth, The Dunwich Horror, The Color out of Space, Rats in the wall, Call of Cthulhu (nästan ett måste för en SL) samt The Case of Charles Drexter Ward.
Allt efter Lovecrafts död har en mängd författare skrivit böcker i hans värld, där är jag lite dåligt orienterad. Eftersom jag inte läst så många, men de jag har läst var helt ok.
Det finns även ett par filmer baserade på Lovecrafts böcker, de gick för några år sedan på Kanal 5, och jag tror man kan få tag på ett par via t.ex. SF-bokhandeln.
De flesta av filmerna (utom en ny inspelning av The case of Charles Drexter Ward) är ganska gamla, inspelade på 60- eller 70-talet.
Milrik av Remos
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan