Nekromanti Jag behöver veta...

PAX

Jordisk Äventyrare
Need to Know Basis...

Färdighetssystem som är %-baserat vilket gör det mycket enkelt. Reglerna i övrigt är enkla Basicregler (jmfr. med första Drakar... och Mutant).

Tjusningen med CoC är väl världsbeskrivningen och de monster man lyckats fylla den med. Spelet har ju dessutom oehört mycket kampanjmoduler som man lätt kan spendera sina surt förvärvade pengar på. Dessa moduler är också mycket bra skrivna vilket inte försämrar spelet.

Delta Green är en spin-off som placerar RPna i en "X-file organisation" och hanterar alla de konspirationer som Cthuhlu-makterna ligger bakom. Delta Green ges ut av Pagan Publishing. Mycket bra skriven och jag antar att de andra böckerna i DG-serien är lika bra. (Någon?)

Är man inte Lovecraft-anhängare så kan spelet kanske vara lite underligt att förstå. Mycket monster vars namn man vrickar tungan på sig själv genom att uttala.

SANITY-regeln. Kanske den mest omtalade i rollspelshistorien. Ju mer bättre du blir i okulta färdigheter desstå mer galen blir du. Det finns en brytpunkt där värdena i okult och sanity möter varandra vilket leder till komplikationer för Rollpersonen.

/PAX

Jocke

Man med skägg
Re: Need to Know Basis...

Annat värt att nämna:
i de äventyr jag har läst så figurerar i första hand två monster; (inget av dem har jag stött på i någon Lovecraft novell,cad jag vet... men men har inte läst alla)
Deep Ones: amfibie människor med grod/fisk/människo kroppar och stora ögon, inte direkt onda men de går att döda och när man dödar ett monster så återfår man Sanity.
Bakyiere (felstavat men typ så), Stor, senig, vingar, tänder, jättesmart. Svårdödad. men man dör inte av galenskap när man ser den.

Jag har undvikt att spela äventyr med dessa varelser i den mån det går (inte mer en ett äventyr med varje) och har föjande råd på bra äventyr: Lurker in the attic, introduktions äventyr 1-2 möten att spela. Det bästa äventyret jag har läst.
Masks of Nyarlathotep: långt, bra, mystiskt. mycket handouts dock...

Jake Steele

Warrior

Tja, först bör du nog läsa lite Lovecraft, han är svårläst och medelmåttig som författare men han målar upp en jävligt bra rollspelsvärld.

Vi är långt ifrån ensamma här i universum. Det finns liv både i det och utanför. Det mesta av detta liv bryr sig inte om den fjuttiga mänskligheten som tror sig övervunnit naturen med vår teknik. Vissa raser är rent av fientliga andra som Nyarlatothep älskar att leka med människor och driva dem till galenskap.

Ett stort antal av dessa varelser kom till jorden när den ännu var ung, de förde krig mot varandra men med tiden försvann de när stjärnornas position ändrades. De lämnade efter sig monument och påverkade tankarna hos de första människorna som bildade kulter som lever kvar än idag.

Mänskligheten tror sig råda över jorden men inuti jorden, i öknarna, under polar isarna och på havets botten ligger nu varelserna slummrande och väntar på att stjärnorna åter skall stå rätt.

Nej jag kopierade det inte direkt ur boken, det är bättre formulerat där men det där var grundidén.

_öRn

Rosen

Myrmidon

<I>i de äventyr jag har läst så figurerar i första hand två monster; (inget av dem har jag stött på i någon Lovecraft novell,cad jag vet... men men har inte läst alla)</I>

Deep Ones kommer från 'Shadow over Innsmouth'. Byakhee <I>tror</I> jag är baserade på en vag beskrivning av nåt i 'The Festival'.

--
Åke

Liner

Warrior
CoC är bra. Spelvärlden och dess stämning är perfekt, speciellt om man spelar i 1920-tal. Regelsystemet är procent-chans-baserat. Ganska standard, men funkar bra.

/Daniel

Totenklage

Veteran
Jag vet att jag har sagt detta förut men det måste sägas igen....
Den som det minsta gillar X-Files, konspirationer, UFO`n, skräck, övernaturligheter, byråkrati och väldigt bra supplement bara MÅSTE köpa CoC/Delta Green. Det är så....
Investera i Delta Green!!! Supplementen är lysande och oöverträffade. Skit i Conspiracy-X och sånt trams....
Go for the real thing!! Delta Green!!

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>

Milrik

Veteran
Call of Cthulhu (utala det du!) är ett av de bästa rollspelen jag någonsinn spelat/spellett. De har dessutom fått titeln "Världens bästa rollspel", vilket kanske inte säger så lite.

Spelet skapades av Sandy Petersen och är nu uppe i 6:e utgåvan!!! Det ska dock sägas att man inte förändrat speciellt mycket av regelsystemet, utan istället har man försökt att lägga in allt mer information om hur man spelleder i en Lovecraft värld.

Spelsystemet är ohyggligt lätt, det är baserat på Chaosiums gamla "Basic Roleplay", dvs samma system som Drakar och Demoner, Mutant o.s.v.. Men trots att man alltså fortfarande kör med en *gamal* spelmotor så är spelet ohyggligt lättspelat.
Det är ett av de få spel där grundegenskaper som INT och PSY än STY och FYS. Spelets viktigaste egenskap är Insanity (vansinne), är det enda egentliga skydd man har mot Lovecrafts (och andra) varelser. Dessutom kostar det sanity att t.ex. läsa böcker eller kasta spells.
Samtidigt är den enda chansen att stoppa varelserna att lära sig kasta besvärjelser eller läsa om dem. Vanliga männskliga vapen har sällan effekt mot desa varelser, utan man får istället inrikta sig på att antingen fördriva dem eller stänga in dem någonstans där de inte kan göra någon skada.

Istället har spelkonstruktörerna lagt ner massor med tid och kapitel på att förbereda SL (eller Keepers of Secret som det heter i spelet) att spelleda i Lovecrafts värld.

Spelet är tänkt att utspelas antingen på 1890-talet, 1920-talet och nutid. Det ska dock sägas att personligen föredrar jag att spela i 1890- eller 1920-tal då detta mer passar ihop med Lovecrafts böcker.

Det ska påpekas att det går alldels utmärkt att inte ha läst hans böcker, men det hjälper *mycket* för SL att ha iaf läst ett par stycken av hans böcker.
Lovecrafts böcker finns både på svenska och engelska, ska väl sägas direkt att hans böcker ibland kan bli hemskt jobbiga och läsa, det är inte helt ovanligt med meningar som sträcker sig över en och en halv sida. Han kan dessutom bli lite oständig i sina beskrivningar. Men hans böcker, eller rättare sagt noveller. Han skrev bara 2 romaner, de mesta av hans material var av novellstorlek då det mesta av hans matrial såldes i Amerikanska SF-tidningar.

Min personliga favoriter är Shadow over Innsmoth, The Dunwich Horror, The Color out of Space, Rats in the wall, Call of Cthulhu (nästan ett måste för en SL) samt The Case of Charles Drexter Ward.
Allt efter Lovecrafts död har en mängd författare skrivit böcker i hans värld, där är jag lite dåligt orienterad. Eftersom jag inte läst så många, men de jag har läst var helt ok.

Det finns även ett par filmer baserade på Lovecrafts böcker, de gick för några år sedan på Kanal 5, och jag tror man kan få tag på ett par via t.ex. SF-bokhandeln.
De flesta av filmerna (utom en ny inspelning av The case of Charles Drexter Ward) är ganska gamla, inspelade på 60- eller 70-talet.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan