Totenklage
Veteran
Jag har hängt här på rollspel.nu ett tag och mestadels läst folks inlägg; sällan skrivit något självt. Just nu lider jag dock av en rätt stor undran. Denna undran har säkerligen ältats tusen gånger innan men jag (likt många andra) orkar inte rota i arkiven utan frågar er helt rakt istället:
Varför i helvete anses Vildhjärta och Snösaga vara bra äventyr???
För mig personligen så var/är Vildhjärta en ren besvikelse. Ett riktigt struntäventyr som försökte leva på skenet av att vara ett så kallat "fritt äventyr" med massor av sköna texter och stämning. Efter att ha läst tramset så kände jag att jag inte fått nåt av vardera. Det var inte fritt eller särskilt stämningsgivande.
Så kom Snösaga. Jättebra förstahalva men slutet var ju en total katastrof. Skriptat och trist. Överdrifterna blev lite väl många och när man till sist läste om "uppgörelsen" så blev det bara kalkon av allt sammans.
Jag själv spelleder sedan ett tag i Trudvang (men med andra regler då DoD's regler är bland de mest pinsamma jag sett på mycket länge) och jag undrar därför vad andra spelare/spelledare ser som kvalitativt i denna värld. Jag själv tycker Jorges Bestiarium är en sjysst produkt, likaså Osthem. Vad jag däremot inte fattar hur folk kan finna inspiration i Riotminds äventyrstexter. De är ju så ofta (enligt mig) uselt skrivna. Känslan för mig oftare till högstadieklassens utställning om vikingar och folksagor i skolmatsalen än om trollska skogar och fuktiga grottor.
Vem vet... folk tycker säkert jag har fel.
Varför i helvete anses Vildhjärta och Snösaga vara bra äventyr???
För mig personligen så var/är Vildhjärta en ren besvikelse. Ett riktigt struntäventyr som försökte leva på skenet av att vara ett så kallat "fritt äventyr" med massor av sköna texter och stämning. Efter att ha läst tramset så kände jag att jag inte fått nåt av vardera. Det var inte fritt eller särskilt stämningsgivande.
Så kom Snösaga. Jättebra förstahalva men slutet var ju en total katastrof. Skriptat och trist. Överdrifterna blev lite väl många och när man till sist läste om "uppgörelsen" så blev det bara kalkon av allt sammans.
Jag själv spelleder sedan ett tag i Trudvang (men med andra regler då DoD's regler är bland de mest pinsamma jag sett på mycket länge) och jag undrar därför vad andra spelare/spelledare ser som kvalitativt i denna värld. Jag själv tycker Jorges Bestiarium är en sjysst produkt, likaså Osthem. Vad jag däremot inte fattar hur folk kan finna inspiration i Riotminds äventyrstexter. De är ju så ofta (enligt mig) uselt skrivna. Känslan för mig oftare till högstadieklassens utställning om vikingar och folksagor i skolmatsalen än om trollska skogar och fuktiga grottor.
Vem vet... folk tycker säkert jag har fel.