Nekromanti Jag byggde en HTPC för 360 spänn!

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
Jepp, jag har både XBMC och FireCore, men XBMC kräver mer klick och inställningar än FireCore, som använder samma gränssnitt som ATV gör normalt. Så jag använder mycket sällan XBMC.
Jag tittade på firecore. Är inte alls förtjust i Appledesignade interfaces och dessutom kostar det pengar och är inte öppen källkod, vad jag kunde se.

Mina erfarenheter av XBMC är enbart goda. Ordentliga, vettiga katalogstrukturer så det blir nån ordning. Vet inte hur Firecore gör, men Apple gillar ju annars vedervärdiga "platta" lösningar och så, framför allt i iTunes.

ripperdoc

Myrmidon
Det är lugnt, alla har sin smak. Men jag föredrar att klicka mindre framför TVn, helt enkelt.

Krille

Super Moderator
Krille said:
chrull said:
Krille said:
Det andra är att vissa textningar inte visas, vilket är rätt så störande när jag tittar på diverse fan-subbad anime. Det verkar förekomma i MKVer, men inte alla.
Jag hade problem med en viss anime *hostGITSAC* på boxeen (som byggerpå XBMC) och upptäckte sen att det funkade så länge jag bytt till rätt ljudspår innan jag bytte till rätt sub-språk. Vilket dessutom var felmärkt tror jag. Kan det vara samma fel?
Nä, det finns bara ett ljudspår på den jag provade.

Efter lite google-fu så verkar det vara ett problem med libass, biblioteket som hanterar subtitles i bland annat MKV på just Raspberry. OpenELEC, en annan mediacenter-dist, verkar ha löst det nyligen, så det är väl mest en tidsfråga innan det sipprar till RaspBMC.

Det ska även gå att patcha såskoden och kompilera om manuellt, men det känns som lite över min nivå.
Lite trådnekromanti (med quotepyramid) så här på söndagen: nu är grejen med subtitles i MKVer löst (patchen från 2013-03-05), så man slipper patcha såskoden och kompilera manuellt.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
svt play på raspberry pi

Någon mer raspberryanvändare som har problem med hackig bild på streamad video? Eller ännu bättre, någon som har haft problemet och löst det. Det är inte uppkopplingen det är fel på, möjligen tvn.

krank

Går ondskans ärenden
Mer trådnekro:

Nu har jag också en Raspberry Pi modell B, och har precis testat Raspbmc. (För mig som använt XBMC sedan typ första versionen till X-box 1, när den fortfarande hette X-Box Media Center) är namnet lite irriterande. Raspberry-Box Media Center? Eller äh, egentligen vet jag ju att de börjat låtsas som att "XBMC" inte står för något.

Nå; jag testade kolla på en av mina vanliga TV-serieavsnitt (inlagt på USB-sticka) och det fungerade alldeles ypperligt, inklusive SRT-subs. XBMC är ju sedan många år nu min favoritmjukvara för just sånt här.

Vi får se om det blir mediacenter eller något annat (just nu sneglar jag på emuleringskonsoll för NES, SNES och PSX-spel) av min Raspberry i slutänden, men jag kan bekräfta att den funkar över förväntan som mediaspelare.

Jag testade OpenELEC som också är en XBMC-build för Raspen, men den funkade asdåligt. Hackigt i menyerna...

Nästa steg för mig är att få den att spela filer från min server, och min absoluta dröm vore att få alltihop att funka via WLAN.

Saker jag också vill:
- kunna stänga av/på raspen via t.ex. fjärrkontroll istället för att behöva rycka kablar.
- ha en snyggare låda; gärna en som inkluderar en USB-hubb som har egen ström (man kan ju koppla så man får el från en USB-hubb, eftersom raspen tar el från en micro-USB. Så två USB-kablar mellan hubben och raspen så borde det räcka med en strömkabel utåt för båda...)

(Eventuellt får jag väl designa och 3D-skriva ut/beställa en egen låda)

krank

Går ondskans ärenden
Kan också konstatera att nä, AC3/DTS funkar inte sådär... eh, alls. Vilket gör att om man tänkt kolla på, säg, 3D-filmer i MKV-format med AC3-ljud så är man körd.

Så än kan jag inte pensionera min WD HDTV Live...

Troberg

Sinister eater
krank said:
Saker jag också vill:
- kunna stänga av/på raspen via t.ex. fjärrkontroll istället för att behöva rycka kablar.
Jag stänger aldrag av saker, så det är en ickefunktion för mig, men att stänga på den låter coolt. Jag vet inte hur man stänger på något, men det låter coolt! :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Trådnekromanti!

Sitter och funderar på att skaffa en Raspberry Pi (B) - just i början kanske som labbobjekt, sedan använda den till att strömma filmer via nätet, jäklas med ludditkompis (med 12 år gammal dator) och kanske till slut ge den till föräldrarna så att de kan strömma film från svtplay/youtube/netflix/etc.

Hur bra funkar det nu? Vad behöver jag utöver krets och låda (har usb-dongel/wifi-dongel, möjligen SD-kort och elkabel)? Någon koll på vilken slags elkabel som behövs, jag har kanske något över där?

Hur stryktålig är den för transport?

Krille

Super Moderator
Max Raven said:
Hur bra funkar det nu?
Den funkar fint. Jag är lite sugen på att se om det finns alternativ till raspbmc, men den tutar på fint och pratar fint över nätverk.

Max Raven said:
Vad behöver jag utöver krets och låda (har usb-dongel/wifi-dongel, möjligen SD-kort och elkabel)? Någon koll på vilken slags elkabel som behövs, jag har kanske något över där?
Det är ingen dum idé med ett överblivet tangentbord, eller ett sånt där trådlöst mediatangentbord för 200 spänn eller så. Det gäller speciellt om man inte har en proper fjärrkontroll.

För ström skaffade jag en mobilladdare med mikro-usb på 1.0 A.

Max Raven said:
Hur stryktålig är den för transport?
Jag har ingen aning, men den känns inte direkt ömtålig om den är i en låda och saker är urtagna. Det enda jag är orolig för är SD-kortet, möjligen.